جنگ و صلح

صحبت از تحریم‌ها

دکتر کولیوند در نخستین روز کنفرانس منطقه‌ای منا با «حسام الشرقاوی» رئیس دفتر منطقه‌ای فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دیدار کرد. او در این دیدار گفت: «بیش از ۵میلیون پناهجوی افغانستانی در ایران هستند که بسیاری از آنها به کمترین امکانات زندگی دسترسی ندارند و اکنون فشار تحریم‌ها به گونه‌ای‌ است که نمی‌توان امدادرسانی و خدمات مناسبی به آنها ارایه کرد.»

حسام الشرقاوی هم درباره تلاش دفتر منطقه‌ای فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در منطقه منا گفت: «در دوسال گذشته همه تلاش خود را برای رفع مشکل تحریم ایران برای امکان ارایه خدمات بشردوستانه داشته‌ام که آخرین مورد آن کنفرانس تلفنی من با ۳۰ مقام آمریکایی بود.»

او توضیح داد: «در آن گفت‌وگوها روایت‌های متعددی از مردم نیازمند و محروم در ایران بازگو کردم تا نشان دهم تحریم‌ها علیه این کشور بیشترین آسیب را به مردم نیازمند به خدمات بشردوستانه و اقشار آسیب‌پذیر وارد کرده است. در این کنفرانس تلفنی مقامات آمریکایی هیچ دفاعی نداشتند و تنها سکوت کردند.»



 

کمک به جنگ‌زدگان اوکراینی

رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران در دیدار با رئیس دفتر کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در دو منطقه خاورمیانه و خاور نزدیک، قرار و مداری برای کمک به آوارگان و پناهندگان اوکراینی گذاشت. درباره نحوه کمک‌رسانی‌ها، هماهنگی‌هایی با کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و فدراسیون انجام شد. در ادامه با تعدادی از روسای جمعیت‌های ملی هم‌ صحبت شد و درباره همکاری‌های چندجانبه برای انتقال تجارب جمعیت‌ها گپ زدند.

 

تقدیر از هلال‌احمر ایران

کنفرانس بشردوستانه منطقه منا با سخنرانی «فرانچسکو روکا» رئیس فدراسیون جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر رسما افتتاح شد. روکا در این سخنرانی به نقش جمعیت هلال‌احمر ایران برای مقابله با حوادث سیل و زلزله، کمک به کنترل کرونا و واردات واکسن و واکسیناسیون مردم اشاره کرد. او گفت: «هلال‌احمر ایران به‌عنوان اولین پاسخ‌دهنده در حوادث و سوانح این کشور توانسته خدمات قابل توجهی به جمعیت آسیب‌دیده داشته باشد که این اقدامات و تلاش‌ها باعث افتخار فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر است. جمعیت‌های ملی باید در زمان حوادث کنار مردم بوده و از اولین سازمان‌های خدمت‌دهنده به مردم نیازمند باشند.»

دیدار رودررو با روکا

دکتر کولیوند بعد از مراسم افتتاحیه با رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به گفت‌وگو نشست. او در این جلسه گفت: «جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران برای کمک به آسیب‌دیدگان مخاصمه نظامی روسیه علیه اوکراین آماده ارسال کمک‌های پزشکی و دارو است. همچنین آماده اعزام تیم‌های امدادی و درمانی و ایجاد بیمارستان‌های سریع استقرار (صحرایی) هستیم.»

فرانچسکو روکا هم در این دیدار از خدمات بزرگ هلال‌احمر ایران در پاسخگویی به بحران‌های داخلی و همچنین منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تشکر کرد و گفت: «هلال‌احمر ایران از جمعیت‌های ملی قوی در فدراسیون است و به دلیل اینکه بعد از هر حادثه، سانحه یا بحران، اقدامات موثری در رفع مشکلات مردم انجام می‌دهد موجب بازگشت امید به زندگی خانوارهای آسیب‌دیده شده‌است.»

 

شهرک آموزشی هلال

صحبت‌های دکتر کولیوند درباره راه‌اندازی شهرکی آموزشی در ایران با استقبال روکا روبه‌رو شد. در این دیدار که یک ساعت به طول انجامید، مقرر شد که هلال‌احمر ایران روابط خود را در سطوح حاکمیتی و مدیریتی با این فدراسیون تقویت کند.

دکتر کولیوند از رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر برای ساخت این شهرک درخواست کمک کرد. همچنین افزایش همکاری‌ها و کمک‌ها از منابع این فدراسیون برای حمایت از آسیب‌دیدگان از تغییرات اقلیمی در بارش‌های سیل‌آسای اخیر و خشکسالی همزمان در جنوب و جنوب‌شرقی ایران و مبارزه با پدیده گردوغبار را خواستار شد.

 

سخنرانی در نشست

صحبت‌های کولیوند در اجلاس اقدامات بشردوستانه رهبران منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا)، محورهای مختلفی داشت؛ او از درگیری مستقیم ایران با مسائل پناهندگان، مهاجران و آوارگی ناشی از درگیری‌ها گفت و برای انتقال تجربه در زمینه کمک به مهاجران و پناهندگان اعلام آمادگی کرد. او در ادامه به چند و چون واکسیناسیون و حمایت از اتباع قانونی و غیرقانونی ساکن در ایران در دوره کرونا اشاره کرد.

کولیوند فعالیت‌های هلال‌احمر در دوره کرونا به‌خصوص واردات 130میلیون دوز واکسن با وجود تحریم‌ها را برشمرد. همچنین درباره ابتکاری به نام «خانه‌های هلال» صحبت کرد و گفت: «توسعه خانه‌های هلال به تغییر نقش جمعیت به عنوان تسهیلگر و حلقه واسط به جای تصدی‌گری منجر شده است.

رویکرد جامعه‌محور در مدیریت بحران از طریق توسعه ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای و نیز جذب مشارکت‌ها یک رویکرد کارآمد است که در بحث خانه‌های هلال به آن رسیدیم.»

 

تفاهم‌نامه با ترکیه

دیدار دوستانه دکتر کولیوند با جمعیت هلال‌احمر ترکیه، از دیگر حاشیه‌های اجلاس منا در کشور مصر بود. در این دیدار روسای جمعیت هلال‌احمر دو کشور جزئیات امضای توافق‌نامه همکاری میان خود را مرور کردند.

دکتر کولیوند درباره امضای توافق‌نامه با هلال‌احمر ترکیه گفت: «با توجه به داشتن مرز و حوادث مشترک میان دو کشور ایران و ترکیه، توافق‌نامه همکاری در حوزه‌های امدادی، پزشکی، درمانی، جوانان و داوطلبان به همراه اعزام تیم‌های مشترک به کشورهای ثالث همچون افغانستان، یمن و سوریه امضا خواهد شد.» تبادل تیم‌های پزشکی، امدادی، درمانی و … بین دو کشور در زمان نیاز، از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.»

ایران، از قوی‌ترین جمعیت‌های ملی

معاون برنامه‌ریزی و عملیات دبیرکل فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، از دیگر افرادی بود که در اجلاس منا با کولیوند دیدار کرد.

«خاویر کاسیانو» به بازدیدهایی که از هلال‌احمر ایران در گذشته داشته، اشاره کرد و گفت: «این جمعیت ملی، یکی از قوی‌ترین جمعیت‌های ملی منطقه است و تجارب، دانش فنی و قدرت هلال‌احمر ایران در دنیا زبانزد است. حضور رئیس هلال‌احمر ایران در این نشست بزرگ و بر عهده گرفتن ریاست یکی از جلسات و کمیسیون‌های تخصصی از نکات مهم و برجسته‌ای است که باید آن را ارزشمند دانست.»

 

پیشنهادی که با استقبال روبه‌رو شد

رئیس هلال‌احمر کشورمان در دومین نشست مشورتی روسای جمعیت‌های ملی منطقه منا، ریاست یکی از جلسات را بر عهده داشت.  این جلسه با عنوان «تقویت نقش و صدای جمعیت‌های ملی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا)، فراتر از توزیع جغرافیایی تقسیمات اساسنامه‌ای فعلی فدراسیون و تعامل با دیگر مناطق جهان و دفتر مرکزی فدراسیون در ژنو» برگزار شد.

در ادامه این جلسه با هدف بررسی نحوه ارتباط منطقه منا با دیگر مناطق فدراسیون، دکتر کولیوند پیشنهاد کرد که منطقه منا با توجه به حادثه‌خیز‌بودن و از طرفی اهمیت استراتژیک خود، در تقسیمات جهانی و در اساسنامه فدراسیون به عنوان منطقه پنجم شناخته شود.

این پیشنهاد مورد استقبال روسا و رهبران جمعیت‌های ملی عراق، اردن، فلسطین و … قرار گرفت. دبیرخانه فدراسیون ملزم شد روی این موضوع به شکل اختصاصی فعالیت کرده و با تشکیل کمیته‌ای از متخصصان حقوقی و بین‌المللی نسبت به بازنگری اساسنامه اقدام کند.

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در حال حاضر و براساس قانون اساسنامه، چهار منطقه جغرافیایی دارد که منطقه منا در تقسیمات آن نیست.