یارانه‌ نقدی و معیشتی ثروتمندان حذف می شود

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شد ضمن دهک‌بندی درآمدی همه خانوارهای یارانه‌بگیر، به حذف یارانه نقدی و معیشتی خانوارهای پردرآمد اقدام کند.
در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ و بند (الف)‌ تبصره (۱۴) که مربوط به هدفمندسازی یارانه‌هاست در دستور کار قرار گرفت و به تصویب نمایندگان رسید.  بر اساس بند (ب) تبصره ۱۴ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک‌بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر از طریق شاخص‌ها و اطلاعات و داده‌های متقن و ثبتی قابل اتکا نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پردرآمد اقدام نماید. شناسایی و دهک‌بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می‌گیرد. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام نماید.
همچنین در بند (ج) تبصره (۱۴) آمده است: منابع ارزی مندرج در بخش منابع جدول این تبصره بلافاصله توسط شرکت‌های تابعه وزارت نفت به حساب ارزی افتتاح شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز و به محض وصول توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ای.تی.اِس) تسعیر و مستقیما به حساب ریالی سازمان مذکور واریز می‌شود.
 پُرمصرف‌ها یارانه انرژی نمی‌گیرند



همچنین سازوکار تعیین نرخ حامل‌های انرژی برای خانوارهای کم‌مصرف و پُرمصرف مشخص شد. در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، بند الحاقی (۳) تبصره (۱۵) به تصویب نمایندگان رسید.
بر اساس بند الحاقی (۳) در سال ۱۴۰۱ وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند تعرفه آب، برق و گاز مشترکین خانوارهای کشور را به گونه‌ای اصلاح نمایند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکین کم‌مصرف خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر، مشترکین تا الگوی مصرف به صورت یارانه‌‌ای، مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی (آی.بی.تی) تعیین شود. تعرفه به نرخ صفر آب خانوارهای مذکور براساس بعد خانوار محاسبه می‌شود.
در ادامه این بند آمده است: میزان افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف باید حداقل به اندازه‌ای تعیین شود که بار مالی رایگان کردن تعرفه مشترکین کم‌مصرف را جبران نماید و نیاز به تأمین منابع جدید نداشته باشد. آیین‌نامه اجرایی این بند به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نفت و نیرو تهیه می‌شود و ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.