توافق یا عدم توافق؛ پنجاه پنجاه

مذاکرات وین در حالی روزهای پایانی خود را طی می‌کند که هیأت‌های مذاکره‌کننده دیدارهای طولانی و فشرده‌ای را در وین در دستور کار دارند. با توجه به آماده شدن متن پیش‌نویس، هیأت ایرانی حاضر در وین تلاش می‌کند تا برای انتفاع اقتصادی کشورمان از توافق تضمین دریافت کند.

به گزارش ایرنا، مذاکرات ایران و گروه کشورهای ۱+۴ در وین با محوریت لغو تحریم‌ها پس از بازگشت علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان از تهران، همچنان در وین در جریان است و مذاکره‌کنندگان کشورها در حال نهایی کردن متن پیش‌نویس توافقات هستند.

در ادامه دیدارها و گفت‌ وگوهای دیپلماتیک در وین، مذاکره کننده ارشد انگلیس با انتشار پیامی در توئیتر از دیدرار عصر سه‌شنبه روسای هیات‌های سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا در مذاکرات رفع تحریم‌ها با هیات آمریکایی در وین خبر داد و نوشت: پیشتر هم تروئیکا با هیات ایرانی در ساختمان هتل کوبورگ که مذاکرات رفع تحریم‌ها جریان دارد دیدار کردند.

هیأت مذاکره‌کننده کشورمان روز گذشته همچنان تا پاسی از شب در حال گفت‌ وگو با مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی بودند.



به‌رغم پیشرفت‌هایی که در دور هشتم مذاکرات صورت گرفته است، اما هنوز موارد مهمی باقی مانده است که همچنان نیازمند تصمیم‌گیری‌های سیاسی طرف‌های غربی در روند مذاکرات است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به سفر دو روزه علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان به تهران، گفت: یک پیش‌نویسی از توافق آماده شده است و لازم بود این پیش‌نویس مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. برخی موضوعات هم باقی مانده است که دستورالعمل‌های لازم درباره صحبت با طرف‌های مقابل به آقای باقری داده شد. متأسفانه همچنان طرف‌های غربی و آمریکا در مورد سه موضوع اصلی تصمیم سیاسی خود را نگرفته‌اند.

وی بیان کرد: در تماس‌ها تلاش کردیم هم خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران، منطق، دلیل و چگونگی مرتفع کردن این موضوعات برای طرف غربی روشن شود و هم مواضع تهران تبیین شود. الآن در نقطه‌ای قرار دادیم که فکر می‌کنیم ابهامی برای واشنگتن و اروپا در خصوص این خطوط قرمز وجود ندارد. انتظار قطعی داریم که بیش از این طرف‌های مقابل مذاکرات را طولانی نکنند.

همچنین در ادامه تلاش‌های آمریکا و غرب برای مقصرنمایی و انداختن توپ در زمین ایران، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تهدید کرد که در صورت سختگیری تهران، واشنگتن آماده کنار کشیدن از مذاکرات است.

در همین زمینه سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به این ادعا، در توییتی نوشت: اگر کاخ سفید تصمیمش را بگیرد، توافق کاملاً در دسترس است. ایران برای توافق آماده است، اما تا ابد منتظر نمی‌ماند.

اما با وجود تلاش‌ها و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران در این دور از مذاکرات، سه کشور اروپایی، به ویژه فرانسه و انگلیس، همچنان به موضع‌گیری‌ها و ادعاهای خلاف واقع خود ادامه می‌دهند و تلاش می‌کنند با اهرم‌سازی‌های خود، جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهند.

این کشورها تلاش می‌کنند با فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعاهای سیاسی را مطرح و پرونده‌های بسته شده را دوباره باز کنند.

در همین خصوص، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این ادعاها، اظهار کرد: متأسفانه برداشت‌هایی وجود دارد که برخی، در مذاکرات فنی آژانس دخالت سیاسی می‌کنند. پیام ما همواره این بوده که اجازه دهید آژانس مسئول راستی آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب فنی بماند. ایران همواره روابط فنی بسیار خوبی را با حفظ بی‌طرفی آژانس داشته است. این پرونده در خصوص برخی سؤالات ادعایی باید خیلی پیش‌تر بسته می‌شد.

اما به‌رغم اقدامات و ادعاهای غیرسازنده اروپا، چین و روسیه از مواضع منطقی ایران دفاع کرده‌ و تلاش کرده‌اند تا مذاکرات در مسیر درست و صحیح خود ادامه پیدا کند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه در پیامی به کنفرانس بین المللی خلع سلاح که به صورت ویدئویی ارسال شد، اظهار کرد: تلاش ها برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک برای حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران (برجام) و اجرای کامل آن ادامه دارد.

وی افزود: امیدواریم که این تلاش ها با موفقیت به پایان برسد.

وزیر خارجه روسیه در ادامه با بیان اینکه جایگزین منطقی برای برجام وجود ندارد، افزود: تعهدات در توافق هسته ای (برجام) که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مورد تاکید قرار گرفته است باید بدون هرگونه اما و اگر و قید و شرطی از سوی همه بازیگران انجام شود.

اکنون مذاکرات در نقطه‌ای قرار دارد که در همه حوزه‌ها اعم از حوزه رفع تحریم‌ها و حوزه اخذ تضامین، پیش از اینکه نیازمند مذاکره و گفت‌ وگو باشد، نیازمند تصمیم‌های سیاسی در پایتخت‌های اروپایی و واشنگتن است.

این در حالی است که به ادعای برخی کارشناسان، مذاکرات به خط پایان نزدیک می‌شود بدون آنکه غرب هنوز در این خصوص تصمیم‌گیری کرده باشد. با این وجود، مسئولیت هرگونه توافق یا عدم توافق به عهده طرف‌های غربی خواهد بود.

به گزارش ایرنا، شنیده های خبرنگار ایرنا حکایت از آن دارد که نه تنها توافق قطعی نیست، بلکه در حال حاضر احتمال توافق با احتمال عدم توافق برابری می کند. زیرا هنوز برخی خواسته‌های حداقلی ایران باقی مانده که مربوط به انتفاع عملی از توافق می‌شود و در صورت عدم تحقق آنها، توافقی در کار نخواهد بود.

دور هشتم مذاکرات از ششم دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شده است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان به تازگی در گفت‌ وگویی گفته بود که اگر در این شرایط حساس مذاکرات در وین، طرف‌های غربی واقع بینانه عمل نکنند به طور قطع مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود.