ایران با مزایای اقتصاد ی احیای برجام چه می‌کند ؟


یک مجله آمریکایی با اشاره به این که اجرایی کرد ن توافق هسته‌ای و حفظ آن، از مذاکره برای احیای آن سخت‌تر خواهد  بود ، برخی مزایای اقتصاد ی را بر شمرد  که د ر صورت اجرا شد ن توافق، ایران از آن‌ها بهره‌مند  خواهد  شد .
به گزارش ایسنا، مجله فارن افرز د رباره شرایطی که پس از پایان موفقیت‌آمیز مذاکرات وین و احیای توافق هسته‌ای، به ویژه برای ایران، د ر گزارشی نوشت: پس از ماه‌ها بحث و رایزنی، به نظر می‌رسد  مذاکره‌کنند گان به توافقی برای احیای توافق هسته‌ای نزد یک هستند . اگرچه برخی مسائل از جمله برخی خواسته‌های د قیقه آخری روسیه هنوز حل‌نشد ه باقی ماند ه‌اند ، هم آمریکا و هم ایران به نظر نسبت به رسید ن به توافقی د ر روزها و هفته‌های آتی متعهد ند . اگر توافق به طور کامل اجرا شود ، موجب پایبند ی آمریکا و ایران به توافق اصلی می‌شود ، یعنی برنامه جامع اقد ام مشترک(برجام)، و برنامه هسته‌ای تهران را د ر ازای لغو سخت‌ترین تحریم‌هایی که آمریکا اعمال کرد ه است، به حالت قبل باز می‌گرد اند .
فارن افرز می‌نویسد : توافق برجام به شکل احتمالی‌اش مزایای اقتصاد ی چشم‌گیر قریب‌الوقوعی را برای ایران به همراه خواهد  د اشت و به تهران اجازه خواهد  د اد  نفتش را آزاد انه بفروشد  و د وباره به نظام مالی جهانی متصل شود . تهران د ر عوض، تولید  اورانیوم غنی‌شد ه و آزمایش سانتریفیوژهایش را محد ود  کرد ه و بازرسی‌های افزایش‌یافته بین‌المللی را خواهد  پذیرفت. اما هرگونه توافقی احتمالا به خاطر بد تر شد ن رفتار آمریکا و خود  ایران، د ستخوش همان کاستی‌هایی خواهد  شد  که توافق شش سال پیش د اشت.
د ر اد امه این گزارش آمد ه است: اگر توافق جد ید  با موفقیت اجرایی شود ، موجب فراهم آمد ن مزایای واقعی اقتصاد ی برای تهران خواهد  شد . ایران قاد ر خواهد  بود  نفتش را با قیمت بالاتری بفروشد  و د رآمد ش را به د اخل کشور بازگرد اند . این خود  ماهانه موجب ایجاد  میلیارد ها د لا د رآمد  بیشتر خواهد  شد . تهران همچنین قاد ر خواهد  بود  به مبلغ نزد یک به ۱۰۰ میلیارد  د لار ازذخایر ارزی‌اش د ر خارج از کشور د سترسی پید ا کند . بانک‌های ایرانی قاد ر خواهند  بود  د وباره به نظام مالی جهانی متصل شوند . تجارت توسعه خواهد  یافت و برخی شرکت‌های آسیایی و اروپایی د ر این کشور[ایران] شعبه‌ای افتتاح خواهند  کرد . همان طور که د ر زمان اجرایی شد ن توافق اصلی د ر سال ۲۰۱۶ انجام شد ، این تحولات موجب بالا برد ن رشد  اقتصاد ی، کاهش فشار تورم و بهبود  زند گی میلیون‌ها ایرانی خواهد  شد .



گزارش فارن افرز می‌افزاید : هرچقد ر اجرایی کرد ن توافق د ر سال ۲۰۱۶ سخت بود ه باشد ، اجرایی کرد ن آن امروز چالش‌برانگیزتر خواهد  بود . د ر د ل این مشکل استد لال بنیاد ین لغو تحریم‌ها قرار د ارد . د ولت‌های آمریکا و اروپایی می‌توانند  کسب‌وکارها را به همکاری با ایران تشویق کنند  اما نمی‌توانند  تضمین کنند  مزایای اقتصاد ی به محض لغو محد ود یت‌های اقتصاد ی سرازیر خواهند  شد . هزاران شخص، بانک و شرکت خود شان د رباره سود  و زیان‌شان تصمیم‌گیری می‌کنند  و د ولت‌ها د ر زمینه این که چطور نگرانی‌های سرمایه‌گزاران و سهام‌د اران را کاهش د هند ، با محد ود یت‌هایی مواجه هستند . د ر بخش د یگری از این گزارش با مقایسه سیاست‌گذاری‌های اقتصاد ی د ولت قبلی با د ولت جد ید  ایران، مطرح شد : سیاست خارجی ابراهیم رییسی بر بهبود  روابط با همسایگان ایران، روسیه و چین مبتنی است، نه آمریکا و اروپا.
فارن افرز د ر جای د یگری د ر این راستا آورد ه است: احتمالا رییسی با تکیه بر «اقتصاد  مقاومتی» منابع مالی حاصل از لغو تحریم‌ها را به سمت تقویت ظرفیت ایران برای مقاومت د ر برابر شوک‌های تحریمی آیند ه سرازیر خواهد  کرد ، نه پیوستن به اقتصاد  جهانی.
د ر بخش پایانی این گزارش آمد ه است: با وجود  این که د ولت باید ن د ر ابتد ا هد فش این بود  که از احیای توافق هسته‌ای به عنوان بستری د ر آیند ه برای مذاکره با ایران استفاد ه کند  اما این چشم‌اند از مبهم به نظر می‌رسد ، به ویژه اگر این توافق نتواند  مزایایی را که بسیاری از ایرانی‌ها انتظار د ارند  به همراه بیاورد ، مقامات آمریکایی و اروپایی احتمالا استد لالشان این خواهد  بود  که اگر ایران توافقی پاید ارتر می‌خواهد ، باید  بر سر انجام شد ن چنین توافقی وارد  مذاکره شود . اما تهران احتمالا نتیجه عکس خواهد  گرفت. اگر آمریکا و متحد انش نتوانند  موجب رهایی از وضع فعلی شوند ، بعید  است د ر آیند ه بتوانند . مذاکره د رباره احیای توافق چالش‌برانگیز بود  اما به جریان اند اختن توافق و حفظ آن به مراتب سخت‌تر خواهد  بود .