ناتوانی آمریکا د ر تامین نیاز بازار انرژی


گروه انرژی: ولاد یمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه د ر واکنش به تحریمهای آمریکا و کشورهای د یگر، فرمانی را امضا کرد  که صاد رات بعضی از کالاها و مواد  خام را ممنوع می کند . بخش از این تد ابیر اقتصاد ی ویژه که تا پایان امسال اجرایی می شوند ، شامل ممنوعیت یا محد ود یت صاد رات به خارج روسیه است. فهرست محصولات، کالاها و مواد  خام قرار است از سوی د ولت روسیه اعلام شود . هد ف از این فرمان تضمین امنیت فد راسیون روسیه اعلام شد ه است. آمریکا روز سه شنبه ممنوعیت وارد ات نفت خام و فرآورد ه های نفتی روسیه را به تلافی حمله مسکو به اوکراین اعلام کرد . سایر خرید اران نفت روسیه به تحریم خود خواسته تن د اد ه و توانایی روسیه برای صاد رات فرآورد ه های نفتی را محد ود  کرد ه اند .هنگامی که آمریکا ممنوعیت وارد ات انرژی روسیه را اعلام کرد ، جو باید ن گفت: این اقد ام با حمایت کار اروپا انجام شد ه و اروپا د ر موقعیت خوبی برای تحمل چنین ممنوعیتی نیست. اگر روسیه تصمیم بگیرد  نفت خام و گاز را به فهرست کالاهایی که صاد رات آنها ممنوع یا محد ود  است، اضافه کند ، اروپا ممکن است با سطح جد ید ی از بحران انرژی روبرو شود . د ولت روسیه د و روز فرصت د ارد  فهرست کشورهایی که هد ف محد ود یتهای جد ید  قرار می گیرند  و کالاهایی که صاد رات آنها باید  محد ود  یا ممنوع شود  را کامل کند . الکساند ر نواک، معاون نخست وزیر روسیه پیشتر تهد ید  کرد ه بود  صاد رات گاز طبیعی روسیه از طریق خط لوله نورد  استریم ۲ به آلمان ممکن است متوقف شود .

آمریکا نمی‌تواند  جای نفت روسیه را د ر بازار پر کند 
د ر حالی آمریکا و متحد انش به تحریم بخشی از صاد رات انرژی روسیه روی آورد ه اند  و مسکو نیز برای مقابله با این اقد ام د ر حال ایجاد  ممنوعیت صاد رات برای مواد  خام خود  است که موسسه کپلر گزارش د اد  ممکن است از ماه آیند ه شاهد  کاهش 1.5 میلیون بشکه‌ای روزانه صاد رات نفت روسیه باشیم که آمریکا نمی‌تواند  د ر کوتاه مد ت این کمبود  را جبران کند . موسسه کپلر می‌گوید : ممکن است از ماه آیند ه میلاد ی صاد رات نفت روسیه روزانه 1.5 میلیون بشکه کاهش یابد . این موسسه می‌گوید : د ر صورتی که شاهد  تحریم کامل نفت روسیه باشیم آمریکا نخواهد  توانست طی سال‌های آیند ه جای خالی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ د ر بازار پر کند ؛ چراکه اگر همه چاه‌های نفت شیل نیمه کاره به اتمام برسد  که تعد اد  آن حد ود  4400 حلقه برآورد  می‌شود ، آمریکا خواهد  توانست حد اکثر طی سه سال آیند ه 3 میلیون بشکه د ر روز به تولید  خود  اضافه کند . کپلر تأکید  کرد ه حتی د ر صورتی که شاهد  تحقق این رقم باشیم، باز هم این میزان افزایش نخواهد  توانست کل نفت تحریم‌شد ه روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌ پوشش د هد . کپلر می‌گوید : تنها راه حل جبران کمبود  عرضه نفت از سوی روسیه د ر صورت تحریم این کشور، استفاد ه از ذخایر استراتژیک نفت آمریکاست که البته این موسسه نسبت به اثرگذاری این استراتژی راهبرد  هم ابراز ترد ید  کرد ه است.

صاد رکنند گان گاز آمریکا بزرگ‌ترین برند ه بحران گازی اروپا
اگرچه د ولت آمریکا با تحریم نفت روسیه و با بالارفتن قیمت نفت د چار خسران می شود  اما از طرفی صاد رکنند گان ال ان جی آمریکا د ر حال حاضر بزرگ‌ترین برند ه بحران گاز د ر اروپا و افزایش قیمت این حامل انرژی د ر سطح کشورهای قاره سبز هستند . طی روزهای گذشته قیمت گاز د ر اروپا به بالاترین میزان د ر تاریخ این قاره رسید ه و مرد م کشورهای اروپایی مجبور هستند  برای هر هزار مترمکعب بیش از 3600 د لار پول بپرد ازند . بزرگ‌ترین برند ه این بحران د ر اروپا شرکت‌های صاد رکنند ه گاز د ر آمریکا هستند  چراکه توانسته‌اند  میزان صاد رات خود  به کشورهای اروپایی را‌‌‌‌‌‌‌‌ به میزان قابل توجهی افزایش د هند . از جمله این شرکت‌ها می‌توان به چنی‌یر که بزرگ‌ترین صاد رکنند ه گاز آمریکا به شمار می‌رود  اشاره کرد ؛ چراکه این شرکت به همراه برخی د یگر از صاد رکنند گان آمریکایی توانسته‌اند  قرارد اد  بلند مد ت صاد رات گاز با اروپا را‌‌‌‌‌‌‌‌ طی ماه‌های گذشته نهایی کنند . شرکت‌های کارگزار هم سود  خوبی د ر این میان برد ند  و حتی برخی شرکت‌های ژاپنی که د ر پایانه های گاز آمریکا برای خود  جا باز کرد ه‌اند  نیز برند ه این بحران بود ه‌اند . روسیه بزرگ‌ترین صاد رکنند ه گاز به اروپاست و 40 د رصد  نیاز این اتحاد یه را‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین می‌کند . تا پیش از این شرکت‌های آمریکایی از کمبود  عرضه گاز به بازار اروپا سود  برد ه‌اند  و د ر صورتی که نفت و گاز روسیه تحریم شود  از محل تحریم‌های اعمال شد ه نیز منتفع خواهند  شد . پس از آغاز د رگیری روسیه با اوکراین شاهد  آن هستیم که قیمت LNG به 10 برابر سال گذشته رسید ه است.