طوفان سرخ در یزد

آفتاب یزد- گروه شبکه: از روز جمعه تا به الان شرایط بدی به خاطر طوفان گرد و خاک بر استان یزد حاکم است. گرد و خاکی که از آن به خاطر سرخ بودنش، به عنوان اتفاقی نادر نام می‌برند. شدت این طوفان به حدی است که چشم چشم را نمی‌بیند، بسیاری از راه‌ها مسدود شده و مدارس و مهدکودک‌ها را به تعطیلی کشانده است. تصادف‌های جاده‌ای که از این رهگذر در یزد رخ داده است هم جای خود دارد. مردم یزد می‌گویند چنین طوفانی تا به حال بی‌سابقه بوده است. اما آنچه که باعث شگفتی آن‌ها شده رنگ سرخ این طوفان است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان می‌گوید: «علت رنگ قرمز این تندباد وجود خاک رس و ادغام آن با گرد و غبار است».
> پیامدهای طوفان
همانطور که گفته شد شدت طوفان و گرد و خاک ناشی از آن به حدی بود که بخش‌هایی از استان در تاریکی فرو رفت و آسمان به رنگ قرمز شد، زندگی عادی مردم از رونق افتاد، رفت و آمد خودروها کند گردید و شهر خالی از رهگذران شد و بسیاری از مغازه‌ها تعطیل گردید. اما در مورد دیگر پیامدهای این طوفان عجیب، محسن حرازی زاده مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان یزد گفت: «به علت شرایط جوی و طوفان شدید در محور نایین به اردکان، چند تصادف زنجیره‌ای رخ داد. مجموعا ۲۹ مورد تصادف با ۵۹ مصدوم در این روز به ثبت رسید که۱۳ نفر دچار تنگی نفس شدند و ۱۱ مورد بیماری قلبی گزارش شد. همچنین ۱۵۰ نفر در طوفان محور اردکان- نایین گرفتار شده بودند که به منطقه امن انتقال یافتند.» از سوی دیگر شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از ورود خسارت به ۱۶۵ اصله درخت در مناطق شرقی و ۲۲۰خودرو خبر داده گفته است: «۲۳پایه برق و ۱۷سقف شیروانی و دیوار باغ سقوط کرد و ۴ سازه گلخانه‌ای دچار آسیب شد، همچنین ۴۵۰ نفر در جاده‌ها اسکان اضطراری داده شدند.» اما مدیرکل مدیریت بحران استان یزد در گفتگو با ایرنا گفت: «این طوفان حدود پنج‌هزارو ۷۵۰میلیارد ریال به استان خسارت وارد کرد.» محمدعلی ملک ثابت افزود: «از مبلغ یاد شده ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به بخش راه و تاسیسات زیربنایی، یکهزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی و دام و یکهزار و ۳۵۰ میلیارد ریالی بخش اماکن مسکونی، تجاری و صنعتی زیان وارد شد.» وی اظهار داشت: «متاسفانه به علت اینکه طوفان به همراه شن و ماسه بود خسارت قابل توجهی به بخش‌های مختلف وارد کرد».
> واکنش کاربران


این طوفان که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته، واکنش آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشت: «نزدیک عید که میشه یزد اینجوریه که میگه آخی عیده مردم دارن خونه تکونی میکنن بزار یه طوفان سرخ به عنوان عیدی براشون بفرستم».
کاربر دیگری گفته است: «‎تابستون که دو هفته یکبار طوفان میاد تو یزد اما هیچوقت شدتش اینجوری نبود، هوا کاملا سرخ شده، چشم چشمو نمیبینه».
دیگری نوشت: «چندین‌ساله ما داریم خاک میخوریم هیچکی به فکر نیست».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «‎قضیه طوفان ریزگردها داره جدی میشه اگه فکری نکنن کل کشور درگیر میشه».
کاربران دیگر نوشته اند: «دوستان عزیز همشهری خداقوت...ان‌شاءالله از فردا با تموم شدن طوفان میریم برای راند دوم خونه تکونی»، «طوفان یزد داره قفل‌های جدیدی رو باز میکنه برای هر مرحله»، «جز دیدن طوفان شن و بوران دیگه چه بلاهای طبیعی‌ای باید تو کویر آنلاک شه؟ امروز از نایین به سمت یزد طوفان شن خیلی شدید بود، چندین تصادف زنجیره ای و بالای ده تا کامیون چپه شده بودن!»، «طوفان یزد به قدری بده که من شب با ماسک باید بخوابم»، «طوفان هفته‌ی آخر اسفند هرسالِ یزد، ارتباط مستقیم داره با تموم شدن پروسه خونه تکونی».