مدیران ناپاسخگو یا بی‌اعتنا به مردم؟

منصور مظفری‪-‬ سوالی که ذهن بسیاری به ویژه مخاطبان مطبوعات را به خود مشغول می‌کند این است: «چرا مخاطب بسیاری از گزارش‌ها که گلایه‌مندی هموطنان را به همراه دارد روسای قوا و وزیران می‌باشند؟»
البته مردم در این خصوص قطعا حق دارند اما باید توجه داشت که ماقبل روسای قوا و وزرا چندین رده مدیریتی وجود دارد که از جیب ملت حقوق دریافت می‌کنند و طبعا باید پاسخگوی عملکرد و زیرمجموعه خود باشند. نکته مهم اینجاست که چنانچه وزیر و مدیر ارشد سیستم دولتی خواسته باشد وقت خود را مصروف پاسخگویی به نتایج عملکرد تمام زیرمجموعه خود نماید دیگر مجالی برای برنامه‌ریزی نخواهد داشت. فلذا با توجه به محق بودن گلایه مندی مردم باید در این زمینه تدبیر درستی اندیشیده شود.
بنده به عنوان یک مطبوعاتی معتقدم زمانی که مدیران زیرمجموعه و یا روابط عمومی‌ها که بسیاری از آن‌ها نه جایگاه خود را می‌دانند و نه اشرافی به حوزه رسانه دارند پاسخگو نیستند هیچ وقت نباید انتظار داشت سیستم اطلاع‌رسانی و پاسخگویی به مطالبات جامعه در مسیر درست و صحیح خود قرار گیرد.
موضوع پیچیده‌ای نیست؛ روابط عمومی تعریف خاص خود را دارد و در حقیقت ارتباط‌دهنده مردم با مسئولان است. از طرف دیگر مطبوعات نیز به عنوان نماینده افکار عمومی ارتباط دهنده بی‌واسطه و بدون غرض دردها و پیام‌های مردم به مسئولان هستند. حال، بی‌تفاوتی روابط عمومی‌ها به افکار عمومی باعث شده مردم از بی‌تدبیری و بی‌مدیریتی مسئولان عصبانی شوند. و این در حالیست که بی‌تفاوتی مذکور سبب گردیده گلایه‌های مردم و جامعه ضرب پیدا کرده و جلوه نامناسبی


داشته باشد.
در این میان، رسانه‌ها نیز علیرغم میل باطنی خود و به دلیل کاهلی روابط عمومی‌ها مجبور هستند بالاترین مقام ارشد دستگاه‌های اجرایی را مخاطب قرار دهند.
البته مشکل فقط همین موضوع نیست. متاسفانه گاهی در این بین روابط عمومی‌ها نه تنها به وظایف سازمانی خود عمل نمی‌کنند بلکه پیام‌رسان خوبی نیز به مدیر مربوطه نیستند و سعی در ماله کشی موضوع دارند. مگر اینکه برحسب اتفاق مدیر ارشد متوجه موضوع گردیده باشد و واکنش نشان دهد!
فلذا دلسوزانه پیشنهاد می‌شود دولت محترم ضمن اینکه کارشناس روابط عمومی‌ها را از افراد کاربلد و دلسوز انتخاب نماید، دستگاه‌های اجرایی را نیز موظف به پاسخگویی کند. بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به افکار عمومی خسارت‌های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. دولت محترم لطفا این توصیه را جدی بگیرد. شرایط و اوضاع جامعه گواه می‌دهد که باید نسبت به مسائل فوق حساسیت داشت. آلارم‌های اجتماعی را خوب گوش دهیم!