این‌ها سارق نیستند

شادان کریمی‪-‬ چند روز قبل، یکی از مسئولین گفته بود سرقت‌های خرد در کشور ۱۰ درصد افزایش یافته است.
برای اینکه درک درستی از ماجرا داشته باشیم باید در ابتدا تعریف درستی از سارق ارائه بدهیم. برای شناخت جرم در هر جامعه، باید به عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و پرورشی آن جامعه توجه کرد و بررسی نمود که عوامل فوق تا چه حد انسانی و سازنده و یا غیرانسانی و جرم آفرین هستند. اصطلاحا مجرم، فقط در مورد اشخاصی که از قوانین معمول جامعه تخلف می‌کنند به کار برده نمی‌شود، بلکه به اشخاصی که مرتکب اعمال خلاف اخلاق یا عرف و فرهنگ جامعه، که احساسات مردم را جریحه دار می‌سازند نیز اطلاق می‌گردد. فراموش نکنیم هیچکس کجرو و یا مجرم متولد نمی‌شود.
سرقت از جمله آسیب‌هایی است که هم متاثر از زمینه‌ها و عوامل خاص است و هم شیوع و گسترش آن باعث پدیدآمدن آسیب‌ها و بزهکاری‌های دیگر خواهد شد. در واقع سارق با ارتکاب سرقت سعی می‌کند وضعیت خودرابا تجاوز به مال دیگری بهبودبخشد. به همین دلیل هم وقتی فقر عمومی‌تر می‌شود سرقت افزایش می‌یابد.
در زمینه راههای مقابله با سرقت‌های خرد همانند سایر مسائل و آسیبهای اجتماعی در سطوح مختلف باید اقدامات و راهکارهایی صورت گیرد. پدید آمدن آسیب‌های اجتماعی از خرد گرفته تا کلان معلول شرایط و ساختار جامعه‌ای است که در آن قرار دارند. برخی از این اقدامات باید توسط نهادها و سازمانهایی صورت گیرد که کژکارکردی آن‌ها در پدید آمدن سرقت‌های خرد در جامعه نقش داشته و برخی دیگر به دستگاههای متولی نظم و امنیت برمیگردد.
با این حال فراموش نکنیم سرقت، زاده فقر است. اگر می‌خواهیم از سرقت جلوگیری کنیم باید در ابتدا فقر را ریشه کن کنیم.