سین هشتم

شهروند|  در آستانه نوروز و با دستور رئیس‌جمهور در راستای حمایت از آقشار آسیب‌پذیر، یارانه‌ای ۱۵۰ هزار تومانی به حساب ۱۲ میلیون و ۳۵۸ هزار سرپرست خانوار پرداخت شد.

خانوارهای مشمول این یارانه اغلب از دهک‌های اول تا چهارم به همراه افراد تحت پوشش و مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی کشور هستند.
این پرداخت از یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه معیشتی در هر ماه متفاوت است.
در بهمن ماه نیز دولت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی برای چهار دهک اول و حدود ۳۲ میلیون نفر پرداخت کرده بود. همچنین ۲۱ فروردین ماه سال جاری، دولت بسته معیشتی رمضان را به حساب مشمولان واریز کرد. یارانه رمضان، معادل یک ماه یارانه معیشتی بود که به حساب ۶۰ میلیون نفر از مشمولان یارانه معیشتی واریز شد.

عیدی بازنشستگان جامانده
به نظر می‌رسد دو واریزی دیگر در روزهای باقیمانده از امسال انجام می‌شود، یکی بسته معیشتی نوروز و دیگری عیدی بازنشستگان جامانده. اسفند ماه از نظر واریزی، شلوغ‌ترین ماه امسال بود، چرا که عیدی، سود سهام عدالت، دو یارانه نقدی و یارانه معیشتی بنزین از جمله واریزی‌های این ماه بودند.



یارانه معیشتی بنزین در روز ۹ اسفند ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. مبلغ این یارانه برای هر خانوار بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان بود. دومین یارانه نیز یارانه نقدی بود که به مبلغ ۴۵ هزار تومان برای هر نفر در روز ۲۰ اسفند ماه واریز شد.
در این ماه همچنین بسیاری از شاغلین عیدی خود را گرفتند. مبلغ عیدی امسال برای بازنشستگان و کارمندان به صورت ثابت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. همچنین مبلغ ۴۰۰ هزار تومان برای متأهلان و مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به‌‌ازای هر فرزند پرداخت شد.

سود سهام عدالت برای 43 میلیون سهامدار واریز شد
جدیدترین واریزی نیز به سود سهام عدالت مربوط می‌شود. طی چند روز گذشته سود سهام عدالت بیش از ۴۳ میلیون سهامدار واریز شد. مبلغ این سود برای دارنده سهام ۵۳۲ هزار تومانی معادل ۵۷۵ هزار تومان و برای دارنده سهام یک میلیون تومانی نیز یک میلیون و ۸۰ هزار تومان بود.
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از پرداخت سود به 43 میلیون و 665 هزار و 331 نفر از مشمولان سهام عدالت خبر داد.
محمد باغستانی ‌در مورد جزییات واریز سود سهام عدالت با بیان اینکه در مجموع بیش از 25 هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز ‌شده، اظهار داشت: «سودی که به حساب مشمولان سهام عدالت واریز می‌شود، برای عملکرد سال مالی 1399 شرکت‌های سرمایه‌پذیر است.»
وی تصریح کرد: «بر اساس مصوبه 13 بهمن ماه شورای عالی بورس، واریز سود سهام عدالت به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه محول شد و با پیگیری‌هایی که از شرکت‌های سرمایه‌پذیر انجام شد، در نهایت روز 19 اسفند ماه جاری، 99 درصد سودها دریافت شد و در کمترین زمان ممکن، فایل‌های واریز سود را برای بانک‌ها ارسال کردیم.»
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی افزود: «با توجه به محاسباتی که انجام دادیم، حدود 3 میلیون نفر از هموطنان به دلیل اینکه فوت کرده‌اند، سود سهام عدالت را دریافت نمی‌کنند و از طرفی حدود 2 میلیون نفر هم به دلیل عدم ارائه شماره شبای معتبر نمی‌توانند سود را دریافت کنند.»
باغستانی درباره سود سهام عدالت باقیمانده 2 سال اخیر اظهار داشت: «در سال 98 به میزان 2 درصد و در سال 99 به میزان یک درصد سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز نشده که 2 درصد سود سال 98 عمدتا برای شرکت مخابرات ایران است و عملا هر زمان این سود واریز شود به حساب مشمولان سهام عدالت واریز خواهد شد.»
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با بیان اینکه اگر فردی سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده باشد، می‌تواند برای پیگیری دلیل عدم واریز سود با مرکز ذینفعان بازار سرمایه به شماره 1569 تماس بگیرد، افزود: «برای افرادی که وام اعتباری سهام عدالت را دریافت کرده‌اند نیز سود سهام عدالت مبتنی بر شرماره شبایی که اعلام کرده‌اند، واریز می‌شود.»
وی در ادامه درباره افرادی که شماره شبای معتبر به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام نکرده‌اند، افزود: «در سال 98 حدود 2 میلیون و 300 هزار نفر شماره شبای مورد تایید به این شرکت اعلام نکرده بودند که با اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام شد، حدود 307 هزار نفر نسبت به اصلاح شماره شبای خود اقدام کردند که امسال سود سال‌های 98 و 99 خود را همزمان دریافت می‌کنند.»

واریز عیدی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه آغاز شد
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر  نیز از آغاز واریز عیدی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه عضو این صندوق و دارای هنرکارت خبر داد و گفت: در آستانه نیمه شعبان، سومین مرحله بسته حمایتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به عنوان عیدی نوروز، طبق وعده قبلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق اعتباری هنر به حساب هنر کارت اعضای این صندوق واریز می شود.
سید مجید پوراحمدی با اشاره به جزئیات ارائه تسهیلات و بسته های حمایتی به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، گفت: سومین مرحله بسته حمایتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه از امروز به مناسبت شب عید نوروز و میلاد امام زمان(عج) به حساب متصل به هنرکارت بیش از ۷۰ هزار نفر از اعضای صندوق اعتباری هنر واریز می شود. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مبلغ این واریزی برای فعالین حوزه فرهنگ و هنر دارای هنرکارت یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان است. به گفته پوراحمدی، تمامی اعضای تایید شده  صندوق اعتباری هنر که دارای حساب هنرکارت هستند مشمول دریافت این کمک هزینه ها و عیدی نوروز هستند.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر همچنین یادآور شد، برای  ۳ هزار و ۳۱۱ نفر از هنرمندانی که تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ نسبت به تکمیل فرایند ثبت نام خود در سایت صندوق اعتباری هنر و هنرکارت اقدام نموده بودند، هدیه شب یلدا به مبلغ یک میلیون تومان نیز به حساب هنرکارت آنها واریز خواهد شد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با ذکر این نکته که با تلاش محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه تسهیلات و ارائه بسته های حمایتی به اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه موافقت شده بود و طبق قرار قبلی در مرحله نخست از شب یلدا ارائه این تسهیلات حمایتی اعم از تسهیلات بلاعوض و ضروری در قالب طرح های یادمان، شمیم و جوانه آغاز شده است، اظهار داشت: مرحله اول (بلاعوض) از محل بسته‌های حمایتی در مرحله نخست به مناسبت شب یلدا به حساب هنرکارت هنرمندان واریز شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس دستور رئیس‌جمهوری، برای شب عید نیازمندان یک بسته غذایی طراحی شده است.

دو واریزی دیگر در روزهای باقیمانده امسال انجام می‌شود، یکی بسته معیشتی نوروز و دیگری عیدی بازنشستگان جامانده.

جدیدترین واریزی به سود سهام عدالت مربوط می‌شود. طی چند روز گذشته سود سهام عدالت بیش از ۴۳ میلیون سهامدار واریز شد.