اقدامات کم‌نظیر هلال‌احمر ایران در سوانح بین‌المللی، فراموش‌شدنی نیست

 رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی عصر سه‌شنبه با شرکت در نخستین نشست هیأت حاکمه فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر از موانع مشارکت بشردوستانه جمعیت‌های ملی در سوانح بین‌المللی به‌خصوص مخاصمه جاری در اوکراین انتقاد کرد.

چهل‌وپنجمین نشست  هیأت حاکمه فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر عصر دیروز آغاز شد و تا جمعه 27 اسفندماه جاری به صورت مجازی ادامه دارد. هلال‌احمر کشورمان نیز به‌عنوان یکی از اعضای هیأت حاکمه فدراسیون، نقش مهمی در تصویب گزارشات مختلف دارد.
در نخستین روز نشست هیأت حاکمه فدراسیون، جنگ روسیه علیه اوکراین بخش قابل توجهی از زمان جلسه را به خود اختصاص داد و دکتر کولیوند در انتقاد به موانع جمعیت‌های ملی برای مشارکت در عملیات‌های پاسخ به سوانح بین‌المللی گفت: «جمعیت هلال‌‌احمر ایران تنها عضو مسلمان پذیرفته‌شده به‌عنوان شریک فدراسیون در درمان اضطراری سوانح بین‌المللی است و از اولین جمعیت‌های ملی در دنیا بود که برای ایجاد بیمارستان سریع استقرار و انجام عملیات درمان اضطراری برای آسیب‌دیدگان جنگ روسیه با اوکراین در مرز لهستان، اعلام آمادگی کرد. اما تاکنون هماهنگی‌های لازم برای حضور امدادگران ایرانی فراهم نشده است. بنابراین از آقای فرانچسکو روکا، رئیس محترم فدراسیون و این جلسه، تقاضا دارم برای تسهیل مشارکت در عملیات‌های بین‌المللی تلاش بیشتری کنند.»
همچنین فرانچسکو روکا در پاسخ گفت: «هلال‌احمر ایران همیشه در خط مقدم حضور موثر در عملیات‌های سراسر دنیا بوده است. اقدامات کم‌نظیر هلال‌احمر ایران در سوانح بین‌المللی، فراموش‌شدنی نیست. از دبیرکل فدراسیون تقاضا دارم پیشنهاد شما را مدنظر قرار دهند. از سخاوتمندی هلال‌احمر ایران تشکر می‌کنم و می‌دانم که شما در سراسر دنیا با سخاوتی مثال‌زدنی به آسیب‌دیدگان، کمک‌های بشردوستانه ارایه می‌کنید.»
همچنین خانم «بریژت ابسن» مدیر عملیات منطقه‌ای اروپا در فدراسیون از پیشنهاد و انتقاد رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد.
در این نشست «مکسیم دوتسنکو» دبیرکل صلیب‌سرخ اوکراین، گزارشی از اقدامات بشردوستانه صلیب‌سرخ اوکراین و کشورهای همسایه به‌خصوص لهستان ارایه کرد و ضمن شکننده و وحشتناک دانستن شرایط غیرنظامیان در اوکراین گفت: «تعداد اندکی از شهرهای کشور در محاصره کامل روسیه هستند و مثلا در ماریوپل خدمات بشردوستانه صلیب‌سرخ به اندازه‌ای محدود شده است که بسیاری از مردم دسترسی به آب و غذا ندارند.»