سید جان! دقت کن و حواشی را از بین ببر!

پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام مهدی سیدعلی به عنوان داور نود و هشتمین دربی پایتخت انتخاب و معرفی شد. با اینکه گمانه‌زنی‌های زیادی درباره داور دربی انجام شده بود، سرانجام کمیته داوران تصمیم گرفت سیدعلی را به عنوان قاضی این مسابقه انتخاب کند تا او نیز در دوران قضاوتش، داوری در دربی را در کارنامه خود داشته باشد.

موضع‌گیری‌های طرفداران شروع شد
سیدعلی 43 ساله که کمتر از دو سال دیگر بازنشسته می‌شود و دیگر نمی‌تواند در مسابقات فوتبال سوت بزند، حالا در آخرین سال‌های قضاوتش مسابقه دربی را سوت می‌زند. انتخاب سیدعلی باعث شده تا طرفداران دو تیم با برشمردن اشتباهات او در مسابقات قبلی که طی سال‌های گذشته برای سرخابی‌ها سوت زده، نسبت به این داور موضع بگیرند و او را طرفدار تیم رقیب بدانند.
این بحث‌ها البته همواره برای مسابقات دربی وجود داشته و داور این مسابقه همیشه مورد انتقاد گروهی قرار گرفته است.

آمار قضاوت‌های سیدعلی برای سرخابی‌ها
با نگاهی به رزومه قضاوت سیدعلی متوجه می‌شویم که این داور باتجربه طی سال‌های گذشته برای هر کدام از دو تیم دربی تهران، 12 بار سوت زده و اتفاقات زیادی هم در این مسابقات رخ داده است. در مجموع 12 مسابقه‌ای که سیدعلی برای پرسپولیس قضاوت کرده، این تیم 10 بار پیروز شده و دو بار به تساوی رسیده است. از 12 مسابقه‌ای که این داور برای استقلال سوت زده هم 7برد، 4 مساوی و یک شکست نصیب آبی‌های پایتخت شده است.



او 18 بار بازیکنان پرسپولیس را با کارت زرد جریمه کرده و 23 اخطار هم به بازیکنان استقلال نشان داده است. همچنین 4 کارت قرمز به استقلالی‌ها نشان داده و دو بار هم پرسپولیسی‌ها را از زمین اخراج کرده است. سیدعلی 5 پنالتی برای پرسپولیس گرفته و یک‌بار هم به سود استقلال نقطه پنالتی را نشان داده است.

در انتظار یک قضاوت کم‌حاشیه
این آمار از سیدعلی اگرچه ممکن است بر حواشی قضاوت او در دربی بیفزاید، اما هنر داور باتجربه فوتبال این است که قضاوتی کم‌نقص در مسابقه حساس فردا ارائه بدهد.
بی‌تردید داوری در مسابقه‌ دو تیم بزرگ فوتبال ایران که این روزها اصلی‌ترین مدعیان قهرمانی در لیگ برتر هم هستند، کار بسیار دشواری است. قطعا هر حرکت سیدعلی می‌تواند اعتراض‌هایی به همراه داشته باشد، اما او باید با استفاده از تجربه‌اش بازی دربی را مدیریت کند و از پس قضاوت این بازی حساس برآید.
سیدعلی که احتمالا برای اولین‌بار و آخرین‌بار دربی پایتخت را در دوران حرفه‌ای فوتبالش سوت خواهد زد، قطعا خودش هم علاقه‌مند است قضاوتی خوب داشته باشد. اگرچه در گذشته جنجال‌هایی میان فرهاد مجیدی و سیدعلی هم وجود داشته، اما این داور بدون توجه به حواشی تلاش خواهد کرد بهترین عملکرد خودش را ارائه بدهد.