دربی قرن در راه است

استقلال و پرسپولیس در شرایطی عصر پنجشنبه مقابل هم قرار می‌گیرند که این بازی با توجه به قرار داشتن دو تیم در کورس قهرمانی می‌تواند جذابیت‌های زیادی داشته باشد. آخرین دربی قرن در آخرین پنجشنبه سال 1400 حساس‌ترین مسابقه این دو تیم هم می‌تواند باشد. مسابقه‌ای که نه در حرف و کُری‌خوانی هواداران دو تیم، بلکه واقعا به اندازه یک جام قهرمانی ارزشمند است.

برنده دربی و شانس بزرگ برای قهرمانی
بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورتی که استقلال در این دیدار برنده شود، قهرمان لیگ برتر خواهد بود، زیرا فاصله امتیازی‌اش با پرسپولیس در رده دوم جدول به 9 امتیاز می‌رسد. پرسپولیس، قهرمان 5 دوره لیگ برتر هم برای اینکه خیلی زود در این فصل در کورس قهرمانی تسلیم آبی‌پوشان نشود به دنبال برد است تا اختلاف امتیازی دو  تیم به 3 برسد. در چنین شرایطی همه می‌گویند می‌توان انتظار یک بازی زیبا را داشت، زیرا حداقل پرسپولیس در این دربی به دنبال مساوی و نباختن نیست و باید برنده شود.

شرایط استقلال و پرسپولیس چگونه است؟
استقلال در صورت کسب یک مساوی هم فاصله ایمنی خود را در صدر جدول با رقیب دیرینه‌اش حفظ خواهد کرد. آبی‌پوشان اگرچه دو مدافع اصلی خود، سیاوش یزدانی و حسین مرادمند، را از دست دادند، اما با این وجود همچنان روی نوار برد حرکت کرده و صاحب مستحکم‌ترین دفاع لیگ با 7 گل خورده هستند. از سویی دیگر، جذب داسیلوا، مدافع برزیلی و خوش‌قامت توانسته تا حدی جای خالی این دو بازیکن را پر کند. این بازیکن برزیلی اولین دربی خود را تجربه می‌کند، اما به نظر می‌رسد که در فوتبال بسیار حرفه‌ای و کارکشته است.
پرسپولیس هم در این فصل با وجود همه فراز و نشیب‌هایی که در نتیجه‌گیری داشت، اکنون تنها تیم تعقیب‌کننده استقلال است. شاگردان گل‌محمدی در رویای دبل هت‌تریک و رسیدن به ششمین قهرمانی هستند، اما پیش‌شرط این رویای شیرین پیروزی در دیدار 6 امتیازی با استقلال است. سرخپوشان با 33 گل زده بهترین و زهردارترین خط حمله لیگ را دارند. مهدی عبدی با 7 گل زده بهترین مهاجم تیمش است و در استقلال هم یامگا با 10 گل زده بهترین گلزن آبی‌پوشان است. البته تاکنون هیچ بازیکن خارجی استقلال نتوانسته در دربی گلزنی کند و شاید یامگا اولین خارجی گلزن دربی برای استقلالی‌ها شود.



پرسپولیس در این دربی چند بازیکن تازه‌وارد دارد؛ از هنانوف و صفروف تاجیکستانی گرفته تا تمیروف ازبکستانی. البته استقلال هم بازیکنانی مثل امانوف را دارد که او هم اولین دربی‌اش را تجربه می‌کند، ضمن اینکه عادل حردانی هم اولین دربی‌اش را تجربه خواهد کرد. استقلال تیم بدون باخت رقابت‌هاست و تمامی رکوردهای مثبت این فصل را به نام خودش ثبت کرده و می‌خواهد با همین شرایط ایده‌آل سال و حتی قرن را به پایان برساند.
تیم برنده آخرین دربی قرن قطعا تا روزها و هفته‌ها و شاید سال‌های بعد روی این برد مانور خواهد داد، اما واقعیت این است که بعد از دربی هم 7 مسابقه دیگر و 21 امتیاز باقی می‌ماند و ممکن است برنده دربی قرن به هر دلیلی در ادامه رقابت‌ها دچار چالش شود و سرنوشت قهرمانی تغییر کند.

حضور تماشاگران بعد از مدت‌ها

در دو، سه سال گذشته به خاطر شیوع ویروس کرونا و پروتکل‌های بهداشتی، دربی با سکوهای خالی ورزشگاه آزادی برگزار شد که این مساله از جذابیت بازی کم کرد. برای فوتبال‌دوستان همواره عادت شده بود که در دربی ورزشگاه را لبریز از تماشاگر ببینند و به همین خاطر بازی بدون تماشاگر چندان چنگی به دل نزد.
حالا اما با رایزنی‌های صورت گرفته، در نهایت قرار شد تا با ظرفیت محدود، تماشاگران بعد از مدت‌ها وارد ورزشگاه آزادی شوند و دربی را به نظاره بنشینند. حدود 20 هزار تماشاگر موفق شدند بلیت‌های دربی را خریداری کنند و عصر پنجشنبه به استادیوم می‌روند.اینکه دربی با تماشاگر باشد، می‌تواند از روند کسل‌کننده این مسابقه در یکی، دو سال اخیر هم بکاهد؛ قطعا حضور تماشاگران یکی از اتفاقات ویژه است که اگر به درستی مدیریت شود،‌ می‌تواند زمینه را برای ادامه بازی‌های لیگ برتر با حضور تماشاچی هم مهیا کند. به همین خاطر فرهنگ‌سازی در استادیوم و رفتار هواداران در ورزشگاه آزادی اهمیت ویژه‌ای دارد.گفتنی است؛ دربی 98 پایتخت ساعت 17:30 پنجشنبه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار خواهد شد.