مرگ 19 نفر در جشن سیاه سال

باز هم سوختند، آنهایی که برای یک شب شادی، زندگی و جوانی و سلامتی‌شان را فدا کردند. شبی که به رسم دیرینه‌مان باید شادترین شب سال باشد، اما باز هم به رسم هر سال رو به سیاهی و عزا می‌رود. امسال هم در این شب پر از انفجار، قربانی شدند همه آنهایی که رفتند تا جشن بگیرند. جشن به عزا تبدیل شد. 19 نفر جان‌شان را دادند، 171 نفر قطع عضو شدند و 880 نفر از ناحیه چشم آسیب دیدند. این پایان شادترین جشن سال بود. خودروی 206 را به آتش کشیدند، به سه خودروی آمبولانس حمله کردند که یکی از آنها از رده خارج شد، 35 نفر در تهران نیز دستگیر شدند.

تعداد مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال از 2هزارو800 نفر گذشت. این آخرین آمار چهارشنبه‌سوری امسال است. مصدومانی که در این شب به علت سوختگی، قطع عضو و آسیب جدی راهی بیمارستان شدند.
مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور در این‌باره گفت: «۹۰درصد از ۲هزارو۸۱۷ مصدوم حوادث چهارشنبه‌سوری، تحت مداوا قرار گرفته و از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.»
او با اعلام اینکه ۲۷۵ نفر بستری و تحت درمان هستند، افزود: «۳۴ نفر از مصدومان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.» خالدی با اعلام ۱۹ فوتی حوادث چهارشنبه‌سوری گفت: «بیشتر فوتی‌ها مربوط به دو استان آذربایجان‌شرقی و قم بوده است.»
او همچنین از ۱۷۱ مورد قطع عضو خبر داد و افزود: «۸۸۰ نفر از ناحیه چشم مصدوم و ۸۵۰ نفر نیز دچار سوختگی‌های متوسط شده‌اند.»



همچنین گفته می‌شود که در این حوادث، یک کودک نیز دچار قطع عضو دست شده است.
در ادامه مشخص شد که در استان تهران یک نفر بر اثر حوادث چهارشنبه‌سوری آخر سال کشته شد. یحیی صالح‌طبری، رئیس سازمان اورژانس تهران در این‌باره گفت: «ساعت ۱۲:۳۹ حادثه انفجار خودرو به دنبال استفاده از مواد محترقه در شهر قدس به سامانه ۱۱۵ اعلام شد. در ادامه مشخص شد سه نفر دچار حادثه شدند که یک نفر آنها در محل جان باخت و دو نفر دیگر به بیمارستان شهید مطهری منتقل شدند.»

حادثه برای 2 نوجوان
همچنین سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران حادثه دیگری را در استان تهران روایت کرد: «ساعت ١٧:۵۶ روز سه‌شنبه یک مورد حادثه انفجار مواد محترقه در یک منزل مسکونی در شهرری، چهارراه خط‌آهن به سامانه ١٢۵ سازمان آتش‌نشانی تهران اطلاع داده شد که ایستگاه شماره ١۴ به محل اعزام شد. آتش‌نشانان در مدت زمان سه دقیقه به محل رسیده و مشاهده کردند که در پارکینگ یک ساختمان پنج طبقه و مسکونی، دو پسر جوان حدودا ١۵ساله دچار مصدومیت شدند. بخشی از البسه این افراد پاره شده بود و خودشان نیز از ناحیه سر و صورت مصدوم شده بودند. هر دو نفر به عوامل اورژانس تحویل داده شدند و مشخص شد با مواد اولیه ساخت مواد محترقه کار می‌کردند که مقدار مواد موجود موجب انفجار شده بود. البته خود این افراد اعلام می‌کردند که دو نفر دیگر نیز در محل حضور داشتند.» سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران ادامه داد: «این حادثه منجر به شعله‌وری نشده بود و آتش‌نشانان از محل حادثه به ایستگاه خود بازگشتند.»

خودروی ۲۰۶ هم به آتش کشیده شد
ملکی درباره حادثه آتش‌سوزی خودروی ٢٠۶ نیز گفت: «ساعت ١٩:۴۵ حادثه انفجار مواد محترقه داخل پارکینگ ساختمانی مسکونی در محله مشیریه ایستگاه شماره ٧٨ به محل اعزام شد. یک خودرو ٢٠۶ در حال خروج از پارکینگ بوده که به دلیل پرتاب مواد محترقه دچار حادثه می‌شود. مشخص نیست مواد محترقه داخل پارکینگ وجود داشته یا آن را داخل پارکینگ پرتاب کردند.» او با بیان اینکه خسارت سنگین به ٢٠۶ وارد شده است، گفت: «این حادثه منجر به شعله‌وری نیز شده است. در این حادثه یک آقای ٣٣ ساله که راننده خودرو بود و یک عابر دچار مصدومیت شدند.»

از کار افتادن یک آمبولانس
این در حالی است که در حادثه عجیب دیگری، یک آمبولانس به طور کل از رده خارج شد. سعید مهر سروش، سخنگوی کمیته چهارشنبه پایان سال مرکز اورژانس تهران از خروج یک دستگاه آمبولانس از عملیات در پی اصابت مواد محترقه خبر داد و در این‌باره گفت: «یک آمبولانس در منطقه یافت‌آباد مورد اصابت مواد محترقه قرار گرفت و دچار آسیب شد. تکنسین اورژانس آسیب ندیده، اما یک آمبولانس از عملیات خارج شد.»
پیش از این دکتر جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور گفته بود: «در چهارشنبه‌سوری سال‌های گذشته مشاهده می‌شد که برخی افراد با استفاده از مواد محترقه موجب آسیب‌رسیدن به آمبولانس‌های اورژانس می‌شدند. افرادی که به آمبولانس‌ها آسیب برسانند، حتما تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند و به مراجع قضائی معرفی می‌شوند. مراجع قضائی نیز مثل همیشه با آنها برخورد خواهند کرد.»

حمله به ۳ آمبولانس
البته حمله به خودروی آمبولانس همچنان ادامه داشت و دو آمبولانس دیگر نیز دچار خسارت شدند. جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس در این‌باره گفت: «افرادی در تهران و اراک به آمبولانس‌های اورژانس حمله و به سمت آنها نارنجک پرتاب کردند. یک آمبولانس در تهران از رده خارج شد و در شرایطی که روزانه به آمبولانس‌ها نیاز داریم، یکی از این آمبولانس‌ها بلااستفاده شد. همچنین پرسنلی که در آمبولانس شهر اراک بودند، متاسفانه دچار آسیب و به بیمارستان منتقل شدند.»

رکورد تماس‌ با آتش‌نشانی
مهدی داوری، رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران از 6هزار و ۵۰۰ تماس با سامانه ۱۲۵ خبر داد و گفت: «تماس‌ها نسبت به سال گذشته ۲۰درصد افزایش داشته است.»
او با بیان اینکه تاکنون 6هزار و ۵۰۰ تماس با سامانه ۱۲۵ گرفته شده‌است، گفت: «در پی این تماس‌ها ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر تهران ۳۰۰ بار به محل حوادث اعزام شدند.»
رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه اغلب آتش‌سوزی‌ها مربوط به فضای سبز، ساختمان‌ها و ضایعات بوده‌است، گفت: «تماس‌ها نسبت به سال گذشته ۲۰درصد افزایش داشته و امیدواریم کاهش داشته باشد.»
او با بیان اینکه تعداد مصدومان در صحنه عملیات هفت نفر بوده‌ است، گفت: «به نسبت سال گذشته تفاوت محسوسی از نظر نوع حوادث مشاهده نمی‌شود، اما نسبت به سال قبل از آن شاید بیشتر شده باشد.»