تحرک در نیمه‌کاره‌های البرز با چاشنی مترو و افطاری دانشجویی

طی هشت ماه گذشته از دولت سید ابراهیم رئیسی، او تاکنون ۱۹ سفر استانی به استان‌های مختلف کشور داشته که به طور میانگین هر ماه دو سفر استانی می‌شود. این سفر‌ها و حضور‌های میدانی اگرچه با انتقادات جهت‌دار سیاسی حامیان دولت گذشته همراه بوده است، اما رئیسی همچنان اصرار دارد بدون توجه به این نقد‌های غیر کارشناسی به روند سفر‌های استانی و بازدید‌های میدانی خود ادامه دهد. رئیس‌جمهور اعتقاد دارد که توسعه پایدار در کشور و تلاش برای محرومیت‌زدایی جز با اقدام جهادی و حضور در میدان میسر نیست و پشت‌میز‌نشینی شبیه آنچه مشی دولت گذشته بود، گرهی از کار مشکلات نخواهد گشود، بلکه بر مشکلات گذشته خواهد افزود؛ بنابراین سفره‌های مردم با نظارت دقیق میدانی بر عملکرد دستگاه‌ها و شناسایی و رفع موانع از طریق سفر‌های استانی رونق می‌گیرد.
سیدابراهیم رئیسی که پنج شنبه به کرج رفته بود، طی سخنانی در جلسه شورای اداری استان البرز، با اشاره به ضرورت‌ها و دلایل سفر‌های استانی دولت، انجام این سفر‌ها را برای بررسی میدانی وضعیت استان‌ها لازم خواند و با رد برخی ابهام‌آفرینی‌ها درباره هزینه سفر‌ها گفت: سفر‌های دولت مردمی جزو کم‌هزینه‌ترین سفرهاست. رئیس‌جمهور، تحقق توسعه پایدار و متوازن در کشور و محرومیت‌زدایی از نقاط کم‌برخوردار را با پشت‌میزنشینی و مدیریت تمرکزگرا ناممکن دانست و خاطرنشان کرد: پس از برگزاری دور اول سفر‌ها حتماً دور دوم سفر‌ها را نیز برای رسیدگی و بررسی وضعیت و نحوه اجرای مصوبات دور اول سفر‌ها برگزار خواهیم کرد.
تحول با کار عادی رقم نمی‌خورد
آیت‌الله رئیسی با اشاره به مشاهدات و بررسی‌های خود در سفر به استان البرز، با بیان اینکه کار‌های بسیاری برای پیشرفت استان البرز انجام شده، اما کار‌های زیادی نیز باقی مانده است، خاطرنشان کرد: امروز ضرورت متحول کردن وضعیت بر کسی پوشیده نیست، اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تحول با کار عادی رقم نمی‌خورد، بلکه نیاز به حرکت جهشی و کار جهادی دارد. البته این به معنای نادیده گرفتن برنامه‌ریزی، تأمین اعتبارات و حرکت براساس برنامه نیست، اما همه این‌ها وقتی به نتیجه می‌رسد که مجاهدانه کار کنیم. یاس‌آفرینی، حرکت در مسیر دشمن


رئیسی همچنین بعد از ظهر پنج شنبه در دیدار با نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم استان البرز، با بیان اینکه راهبرد اصلی امروز نظام امیدآفرینی نسبت به آینده است، گفت: هر کس در این مسیر حرکت کند، در جهت تحقق هدف نظام حرکت کرده و هر کس با هر رفتار و اقدامی یأس‌آفرینی کند، بداند یا نداند در مسیر تحقق اهداف دشمن حرکت کرده است.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز مسئولیت بسیار سنگینی برعهده همه مسئولان در جمهوری اسلامی قرار دارد، تصریح کرد: امروز همه ما باید متوجه باشیم که با وجود آنکه دشمن نمی‌خواهد ایران پیشرفت کرده و قدرتمند شود، اما وظیفه ما آن است که با تلاش مضاعف و مجاهدانه برای تحقق آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی تلاش کنیم. رئیسی با بیان اینکه محور اصلی تلاش‌های ما باید تقویت مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی باشد، خاطرنشان کرد: امروز علم، اقتصاد و پشتوانه حضور مردمی مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت هستند. پیشرفت علمی، تقویت و بالندگی اقتصاد به شکلی که در مقابل تکانه‌های بیرونی آسیب‌ناپذیر باشد و نیز ایجاد دلگرمی برای مردم مؤمن و انقلابی دلداده به نظام جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین عرصه‌هایی هستند که باید برای تقویت مؤلفه‌های قدرت کشور مورد توجه قرار گیرند. تحقق عدالت، سیاست اصلی دولت
رئیس‌جمهور یکی از مهم‌ترین عوامل تقویت اعتماد مردم به نظام را ارتقای کارآمدی نظام اداری برشمرد و گفت: مردم متدین و حاضر در صحنه باید ببینند که نظام اداری جمهوری اسلامی ایران سالم، کارآمد و بدون فساد است. نظام اداری کشور باید در همه سطوح صادقانه به مردم خدمتگزاری کرده و کار‌ها را بدون پیچیدگی و تأخیر به پیش ببرد.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه گفتمان دولت روشن و محور عمل دولت اجرای عدالت در همه سطوح است، افزود: توصیف و توضیح عدالت کار سختی نیست، اما مهم آن است که مردم در عمل احساس کنند که عدالت اجرا شده است. دولت بنا دارد در عمل عدالت را در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فردی در نظام اداری در مقررات جذب نیروی انسانی در نظام پرداخت حقوق و دستمزد و همه عرصه‌های دیگر اجرا کند؛ این خواست همه مردم، هدف انقلاب اسلامی و تکلیف قانون اساسی برای ما است. دولت در مسیر اجرای عدالت خواست مردم را محور قرار خواهد داد و هر جا که خواست و منافع مردم در تقابل با خواست و اراده خواص قرار گیرد، خواست عمومی مقدم خواهد بود.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مردم از فساد و تبعیض ناراضی بوده و لذا دولتمردان باید اساس کار خود را بر رفع فساد و تبعیض از نظام اداری کشور قرار دهند، گفت: دولت باید براساس عدالت عمل کند و مردم نیز به طور دقیق بر عملکرد دولت نظارت داشته باشند. بومی گزینی اولویت دستگاه‌های اجرایی باشد
رئیسی افزود: هر جا که احساس می‌کنید ایجاد تغییر و جایگزینی نیرو‌ها ضرورت دارد، ابتدا متعهد به استفاده از ظرفیت‌های بومی باشید. اگر افرادی که در عرصه‌های مختلف مشغول کار هستند، قابل اعتماد و کارآمد هستند، آن‌ها را تثبیت کنید و اگر غیر از این است هر چه زودتر آنان را با افراد کارآمد و شایسته با اولویت استفاده از نیرو‌های بومی جایگزین کنید.
آیت‌الله رئیسی در ادامه سخنانش به تشریح برنامه دولت برای اصلاحات اقتصادی پرداخت و گفت: روزی که دولت را تحویل گرفتیم ۸ میلیارد دلار در نظر گرفته شده در بودجه سال ۱۴۰۰ برای پرداخت ارز ترجیحی تقریباً تمام شده بود، اما دولت تمام تلاش خود را کرد تا بدون وارد شدن شوک به بازار موضوع تأمین کالا‌های اساسی را مدیریت کند که در این مسیر مقام معظم رهبری نیز به دولت کمک زیادی کردند. رئیس‌جمهور همچنین درباره برنامه دولت درباره سامان دادن به صنعت خودروسازی، تصریح کرد: در بازدیدی که از مجموعه ایران خودرو داشتم، تأکید کردم که انحصار خودروسازی در کشور هر چه سریع‌تر باید اصلاح شود. بازدید از قطار شهری کرج و بیمارستان نیمه‌کاره کمال شهر
دکتر سیدابراهیم رئیسی در جریان بازدید از قطار شهری کرج، ضمن ابراز ناخشنودی از تطویل بیش از حد احداث پروژه قطار شهری در کرج گفت، صرف مدت ۱۵ سال برای پروژه‌ای که هنوز نیمه‌تمام است غیرقابل قبول است و مدیران پروژه برای تکمیل بخش‌های باقیمانده پروژه برنامه زمان‌بندی دقیق ارائه کنند.
اجرای پروژه قطار شهری کرج از سال ۸۵ آغاز شده، اما به دلیل عدم تأمین منابع مورد نیاز عملاً به شکل نیمه‌کاره باقیمانده است.
رئیس‌جمهور همچنین در ادامه برنامه‌های سفر به استان البرز از پروژه در حال احداث بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی کمال‌شهر کرج بازدید کرد. رئیسی با اشاره به پیشرفت ۱۸ درصدی این پروژه گفت: بنای دولت این است که ابتدا آن دسته از طرح‌ها راکه بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند به اتمام برساند، اما با توجه به اینکه این بیمارستان در یکی از مناطق محروم استان قرار گرفته، مقرر شد با تخصیص اعتبارات لازم و اقدام جهادی مسئولان مربوطه هر چه سریع‌تر تکمیل شده و در خدمت مردم قرار گیرد. رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت تسهیل دسترسی مردم استان البرز به خدمات درمانی، افزود: استان البرز بیش از ۶۰ درصد از نیاز دارویی کشور را تأمین می‌کند و این به هیچ‌وجه شایسته نیست که مردم این استان در صف درمان قرار بگیرند و در زمینه دسترسی به خدمات درمانی با مشکل مواجه باشند.
احداث بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی کمال‌شهر کرج از سال ۹۶ آغاز شده، اما با توجه به عدم تأمین منابع تاکنون فقط ۱۸درصد پیشرفت داشته است. وزیر بهداشت در جریان این بازدید قول داد که بیمارستان مورد نظر، با تخصیص اعتبارات لازم و عزم جهادی وزارت بهداشت، حداکثر در دو سال آینده تکمیل شده و در اختیار مردم کمال‌شهر کرج قرار بگیرد.
رئیسی در نشست خبری پایان سفر به استان البرز بار دیگر بر ضرورت تداوم سفر‌های استانی تأکید کردم و با بیان اینکه نمی‌توانیم روند برگزاری سفر‌های استانی را کند یا متوقف کنیم، گفت: بنا داریم در کوتاه‌ترین زمان وضعیت همه استان‌ها را بررسی کنیم و لذا با وجود آنکه در ماه رمضان بودیم، برگزاری این سفر ضروری بود. نمای نزدیک
نکند به نام ما و به کام دیگران شود!
انتشار نامه‌ای از شهرداری کرج پیش از سفر روز پنج شنبه آیت‌الله رئیسی به استان البرز که به ادعای هزینه ۸۰۰ میلیون تومانی سفر رئیس‌جمهوری و هیئت همراه به کرج پرداخته بود، بازتاب گسترده‌ای در محافل رسانه‌ای کشور به همراه داشت، به طوری که شخص ایشان نیز در جلسه شورای اداری استان البرز بدان اشاره‌ای داشت. «مثل اینکه در آغاز سفر ما یک برگه‌ای را در ارتباط با خرج سفر پخش کردند که ما نمی‌دانیم؛ چون ما با مترو به کرج آمدیم و افطار هم با آقایان امام جمعه و استاندار مهمان دانشجویان در خوابگاه دانشجویی دانشگاه خوارزمی بودیم و سر سفره دانشجویان نشسته بودیم. این هزینه کجا می‌رود؛ نکند به نام ما و به کام دیگران شود!»
شایعه‌پراکنی درباره هزینه سفر هیئت دولت به استان البرز، تازه‌ترین نمونه از تداوم گرم بودن بازار دروغ‌پراکنی و تخریب دولت سیزدهم به شمار می‌رود.