ساخت ۱۲۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران از ساخت ۱۲۰ هزار واحد مسکونی در سال جاری خبر داد و گفت: امسال تسهیلات مسکن ۴۵۰ میلیون تومان شده و تسهیلات اسکان موقت هم تا چند هفته آینده ۲۰۰ میلیون تومان می‌شود.
قرارگاه تأمین مسکن در شهرداری تهران تشکیل شده و قرار است در سال جاری تعدادی مسکن در کلانشهر تهران ساخته شود. بیشتر این ساخت و ساز‌ها هم در بافت فرسوده و اراضی رها شده شهر ساخته می‌شود و زیرساخت‌های موجود در این مکان‌ها برای ساخت مسکن وجود دارد.
رئیس سازمان نوسازی شهر تهران دیروز در این زمینه گفت: برای سال جاری ۱۲۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود. البته ما تا حدود ۱۸۰ هزار واحد مسکونی را هم برآورد کرده‌ایم. ۱۲۰ هزار واحد مسکونی حداقل برای پاسخگویی به نیازهاست و ۱۸۰ هزار واحد مسکونی ظرفیت داریم که ما این ظرفیت را در شهر تهران شناسایی و البته برای آن اقدام به تعریف پروژه‌ها کرده‌ایم.
کاوه حاج علی اکبری افزود: در کلانشهر تهران عرصه‌های ناکارآمد شهری هم داریم. در تهران ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده و ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار عرصه رهاشده داریم. عرصه‌های رهاشده مکان‌هایی است که قبلاً در آن‌ها فعالیت‌هایی صورت می‌گرفت، ولی شاید سال‌ها و بلکه دهه‌ها به صورت متروک باقی مانده‌است. از آنجایی که اعتقاد داریم تمام مسکن مورد نیاز شهر باید در داخل شهر تأمین شود، می‌توانیم از این مکان‌ها هم استفاده کنیم.


وی افزود: در حوزه بافت فرسوده عامل اصلی که منجر به نوسازی می‌شود، مشوق‌های مالی است. خوشبختانه هماهنگی‌هایی بین شهرداری تهران و وزارت راه صورت گرفته و تسهیلات مسکن از ۱۲۰ میلیون تومان به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده‌است.
علی اکبری ادامه داد: تسهیلات اسکان موقت از ۶۰ میلیون قرار است به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند. تسهیلات ساخت افزایش پیدا کرده‌است، اما قرار بود تسهیلات اسکان موقت از ابتدای سال افزایش یابد. پیگیری‌های لازم صورت گرفته و طی هفته‌های آتی این امر اجرایی می‌شود.
وی با بیان اینکه مشوق‌های لازم هم برای ساخت و ساز داده می‌شود، افزود: مشوق‌هایی مثل تراکم تشویقی و بخشیدگی پارکینگ در این زمینه تنظیم شده‌است و در دست بررسی در کمیسیون ماده ۵ است. اگر مجموع این اتفاقات رخ دهد، پیش‌بینی می‌کنیم مشوق مالی و ضابطه‌ای باعث جهش و افزایش نوسازی بافت فرسوده شود.
رئیس سازمان نوسازی شهر تهران درباره کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی هم گفت: موضوع صدور پروانه در قرارگاه مسکن شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت. تمهیداتی صورت گرفته تا صدور پروانه ظرف دو ماه انجام شود. در تلاش هستیم بوروکراسی‌زدایی صورت گیرد و خیلی از فرایند‌های اضافی حذف و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مجوز صادر شود.