بخشی از منابع ارزی ایران به‌زودی آزاد می‌شود

  سخنگوی وزارت امور خارجه آزادی قریب‌الوقوع بخشی از منابع ارزی ایران را تأیید کرد و گفت که هیئتی عالی رتبه در این زمینه به تهران سفر می‌کند.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز دوشنبه ۲۲ فروردین ماه در نشست هفتگی در پاسخ به سؤالی درباره آزاد‌سازی بخشی از منابع ارزی ایران و اخبار منتشر شده در این باره گفت که این خبر درست است و به‌زودی بخشی از منابع ایران آزاد می‌شود.
وی افزود که هیئتی عالی‌رتبه در این زمینه تا پایان هفته به تهران سفر می‌کند.
پیش از این برخی رسانه‌ها از آزاد‌سازی بخشی از منابع ارزی ایران در خارج از کشور (حدود هفت میلیارد دلار) خبر داده و اعلام کرده بودند که بر اساس توافق صورت گرفته با برخی کشورهای طرف قرارداد ایران، چارچوب لازم برای رفع مسدودی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدود شده کشور، مشخص و مورد توافق قرار گرفته است.


به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده همچنین در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره بدهی کره جنوبی به ایران هم اظهار داشت: کره جنوبی بدهی قطعی از فروش نفت و میعانات گازی دارد که به رغم تمامی تعهدات و بدیهیات قانون تجارت جهانی و مسلمات روابط خارجی این بدهی را پرداخت نمی‌کند و به ملت ایران و ۸۰ میلیون ایرانی بدهکاری دارد و این بدهکاری را به رغم رفت و آمدها و... پرداخت نکرده و اقدام موثری برای بازپرداخت آنها صورت نداده است. این یک موضوع دوجانبه بین ایران و کره است و در چارچوب دوجانبه هم باید حل و فصل شود و به هیچ موضوع دیگری خارج از روابط دوجانبه ایران و کره مرتبط نیست و این گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای نیز تایید نمی‌شود.
جزایر سه گانه ما در خلیج همیشه فارس
جزء لاینفک و ابدی خاک ایران هستند
وی همچنین در واکنش به بیانیه وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد تمامی اتهامات بی‌اساس و تکراری نشست پنجاه و یکمین وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس، تکرار ملال آور این اتهامات بی‌پایه و اساس را نشانه‌ای از عدم شناخت این کشورها از وضعیت منطقه و گروگان گرفتن شورای همکاری خلیج‌فارس توسط یک یا دو کشور خاص در این حوزه است. البته خلاف روحیه همکاری بین برخی از این کشورها و ایران شکل گرفته، است. ایران قویا آنها را رد می‌کند.
خطیب‌زاده درباره مفاد این بیانیه بیان کرد: جزایر سه گانه ما در خلیج همیشه فارس ابوموسی و تنب بزرگ و تنب کوچک جز لاینفک و ابدی خاک ایران هستند و همواره در خاک ایران قرار داشتند و تا ابد در خاک ایران خواهند بود. این اظهارات مداخله‌جویانه درباره حاکمیت ملی و قلمرو سرزمینی ماست و رد و محکوم است و آنچه در داخل مرزهای خود انجام می‌دهیم در چارچوب حاکمیت ملی ماست و به هیچ طرف ثالثی مرتبط نیست. تکرار این ادعاهای بی‌اساس تغییری در وضعیت حقوقی آن ایجاد نمی‌کند. سخنگوی وزارت خارجه به کشورها توصیه کرد که دست از این بیانیه‌های ملال آور و تکراری و کپی پیست شده بردارند.
تلاش دستگاه دیپلماسی برای برقراری حج
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره اقدامات وزارت خارجه درخصوص برگزاری مراسم حج نیز گفت: در اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد بحث حج طرح شد و من هم ترغیب کردم عربستان تلاش کند این حوزه امسال به خوبی برگزار شود. البته باید جزییات را از سازمان حج و زیارت سؤال کنید ولی ما به عنوان دستگاه دیپلماسی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد که این کار به سامان بیفتد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره امضای حکمی از سوی الهام علی‌اف برای برقراری ارتباط اقتصادی بین جمهوری آذربایجان و نخجوان از طریق ایران اظهار داشت: جزییات این اعلام را نمی‌دانم ولی مذاکرات ما با جمهوری آذربایجان در موضوعات مختلف در جریان بوده است و این ارتباطات همواره از طریق ایران در جریان بوده است.
تروریسم نه دین دارد نه ایدئولوژی
و نه ملیت و نه قیافه، شکل و جنسیت
وی درباره علت تشدید روند افغانستانی هراسی و ایران هراسی گفت: چه می‌شود یک همبستگی‌ها و مراودات انسانی در بین ما و هم‌خویشان به نگرانی تبدیل می‌شود و این نشان می‌دهد این‌ها طراحی‌هایی است که کسانی می‌خواهند به ما و در افغانستان بباورانند که از هم بهراسیم و بترسیم. تروریسم نه دین دارد نه ایدئولوژی و نه ملیت و نه قیافه، شکل و جنسیت. تروریسم آن‌چیزی است که در اقصی نقاط عالم با گرایش‌های مختلف شاهدیم و هیچ وقت نباید آن را مبنای قضاوت درخصوص یک جمعیت و قومیت اعلام کنیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: یکی از روحانی که به شهادت رسید همسر سنی مذهب داشت. چه تروریسمی می‌تواند پشت این قرار بگیرد که این اقدام کور را انجام بدهد. تروریسم دین و آیین و ایدئولوژی و ملیت ندارد. ما سال‌ها در کنار هم زندگی کردیم و یاد گرفتیم چگونه به هم احترام بگذاریم و قوانین هم را رعایت کنیم به رغم تمامی اختلافاتی که وجود دارد. الان نباید اجازه دهیم که کسی برای ما تعیین تکلیف کند که چگونه فکر کرده و چگونه نگاه کنیم.
رسانه‌های عربی اعلام کردند؛ سفر وزیر خارجه عمان به تهران
و آزاد‌سازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران
همزمان با اظهارات خطیب زاده در نشست خبری دیروز، شبکه الجزیره در صفحه توئیتر خود به نقل از یک مقام ایرانی، بدون ذکر نام وی نوشت که به زودی یک مقام عالی‌رتبه منطقه‌ای برای آماده‌‌سازی روند آزادی هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی بلوکه شده ایران، وارد تهران خواهد شد.
این مقام ایرانی افزود: «به احتمال زیاد این مبلغ نزد بانک مرکزی عمان به ودیعه گذاشته شود و این مسئله می‌تواند به رفع تدریجی تحریم بانکی ایران کمک کند.»
از سوی دیگر روزنامه العربی الجدید نیز به نقل از «منبع آگاه ایرانی» که نام او نیز ذکر نشده، اعلام کرد که بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان امروز (سه شنبه) در راس هیاتی سیاسی و امنیتی راهی تهران خواهد شد.
این منبع می‌گوید که هدف از این سفر نهایی کردن توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن و آزادی اموال بلوکه شده ایران است.