آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است

  سرویس سیاسی-

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز دوشنبه ۲۲ فروردین ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره نامه نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور درباره مذاکرات وین و اینکه در متن نهایی شده شروط نمایندگان رعایت نشده، اظهار داشت: صدای نمایندگان ملت در طی مذاکرات ۱۱ ماه گذشته همواره شنیده شده است. متنی نهایی نشده که درباره آن صحبت کنیم. البته روشن است که با راهبری شورای عالی امنیت ملی و اجرای وزارت خارجه، خطوط قرمزی که مشخص شده طابق‌النعل بالنعل تا به امروز رعایت شده است و اگر مواردی هنوز به نتیجه نرسیده دلیل اصلی آن است که طرف مقابل پاسخی که ما در چارچوبی که تعیین کرده‌ایم، نداده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کنیم توافق چندین ماه قبل به دست می‌آمد.


خطیب‌زاده درباره دورنمای نتیجه مذاکرات نیز افزود: البته نمی‌شود درباره نتیجه آنچه در جریان است با سرعت قضاوت کرد. ما هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که طرف آمریکایی نشان دهد که اراده قطعی برای بازگشتش به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دارد. متاسفانه آمریکا انرژی و وقت همه را مصروف این کرده که اجزا و عناصری از فشار حداکثری که مخالفان اولیه توافق هسته‌ای در این فشارها اعمال کردند را حفظ کند. آنچه برای ما حائز اهمیت است انتفاع اقتصادی و انتفاع قطعی مردم ایران از رفع تحریم‌هاست.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دولت قبلی آمریکا سدها و مجاری را تعبیه کرده که منافع اقتصادی مردم ایران از برجام به حداقل برسد. ما با آگاهی کامل به طرف مقابل اعلام کردیم که تحت تاثیر کمپین‌ها و کارزارهای رسانه‌ای و یا اظهارات ضد و نقیضی که بعضا با اهداف سیاسی خاص اعمال می‌شود، قرار نمی‌گیریم و منافع قطعی ملت ایران چراغ راهنمای ماست و در همین چارچوب حرکت می‌کنیم. نمی‌دانیم آیا به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم. چون آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است. متعهدیم که به یک توافق خوب برسیم و اگر برسیم حتما فردا عازم وین خواهیم بود.
آنچه باقی مانده بیش از یک موضوع بین ما و آمریکاست
خطیب‌زاده درباره اظهارات مقامات آمریکایی درباره خروج نام سپاه پاسداران از لیست تحریم‌ها نیز بیان کرد: تمامی اجزای فشار حداکثری و عناصر آن باید برداشته شود. آنهایی که عناصر مختلفی را در فشار حداکثری تعبیه کردند به این خاطر بود که انتفاع ملت ایران از ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار بگیرد.
وی گفت آن‌چه باقی مانده، بیش از یک موضوع بین ما و آمریکا است و محوریت آن هم این است که تمامی اجزای فشار حداکثری باید برداشته و انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام لحاظ شود. تا آن روز منتظر تصمیم واشنگتن و کاخ سفید می‌مانیم. اینکه بایدن امروز یا فردا می‌خواهد تصمیم بگیرد و اینکه چرا چند ماه با تاخیر به وین آمده و ماه‌ها تصمیمات سیاسی را به عقب‌انداخته چیزی است که آمریکا باید به تاریخ جواب دهد. ما در چارچوب منافع قطعی ملت ایران حرکت می‌کنیم و از آن هم کوتاه نمی‌آییم.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره این‌که ایران تا چه زمانی منتظر تصمیم آمریکا می‌ماند؟ و ادامه یافتن مذاکرات در یک پرانتز باز زمانی می‌تواند تامین‌کننده ما باشد نیز اظهار داشت: آنچه بین ما و اروپا گفت‌وگو شده، نهایی شده است. بین ما و ۱+۴ و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده برجام، نکته‌ای باقی نمانده و آنچه هست تصمیمات واشنگتن است که از طریق هماهنگ‌کننده برجام در حال انتقال است. ابتکارات آخر خود را فرستادیم و به محض این‌که ایران و ۱+۴ پاسخ مناسبی دریافت کنند، قطعا همه عازم وین خواهیم بود.
وی همچنین گفت: ما هنوز در نقطه‌ای قرار نگرفتیم که فکر کنیم آمریکا آماده دادن پاسخ نهایی نیست، ضمن این‌که در آن نقطه قرار نگرفتیم که توافقی که بخش عمده و بخش بسیار زیاد آن نهایی شده، آماده اعلام رسمی است ولی بگویم که این پنجره فرصت تا ابد باز نیست و همه باید این را
بدانند.
تمامی اجزای فشار حداکثری باید به‌صورت راستی‌آزمایی شده برداشته شود
خطیب‌زاده درباره دریافت تضمین‌ها از آمریکا و موضوعات باقیمانده در مذاکرات نیز بیان کرد: الان بسیار کمتر از انگشتان دست موضوع باقیمانده، ولی بسیار کلیدی. نمی‌توانید اجزای مقوم یک توافق را زیر پا بگذارید و بگویید مثلا یکی دو موضوع که باقیمانده کم ارزش است. آنچه گفتیم برای آمریکا کاملا روشن است، تمامی اجزای فشار حداکثری که با هدف از بین بردن فرصت توافق در آینده تعبیه شده‌اند و مانع انتفاع ملت ایران از منافع برجامی هستند، همه باید به صورت راستی‌آزمایی شده برداشته شوند.وی ادامه داد: ما ترکیبی از تضامین را از روز اول با طرف‌های مختلف به اشتراک گذاشتیم. اروپایی‌ها نظراتی داشتند و ما هم نظراتی داشتیم. ترکیبی از تضامین اقتصادی، حقوقی، سیاسی و تضمین ذاتی که ما در برجام و فعالیت‌های خودمان طراحی کردیم. هیچکدام از آنها نمی‌تواند به صورت گزینشی اعلام و بعد گفته شود که این کافی نیست. ما در یک موزاییک و تصویر کامل باید کل توافق را ببینیم. تضامین به صورت ترکیبی از روز اول گفت‌وگو شده، البته یکی دو مورد بسیار جدی در این حوزه در حال گفت‌وگو است.
کلیه فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز است
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره توسعه غنی ‌سازی نیز گفت: ما عضو ان.پی.تی و پادمان هستیم و تمامی مقررات پادمان را با دقت رعایت کردیم و بازرسان آژانس در داخل ایران حضور دارند. تمامی فعالیت‌های ما براساس مفاد پادمان از پیش به آژانس اعلام می‌شود و کلیه فعالیت‌های ما صلح‌آمیز است. در چارچوب فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و در چارچوب پادمان و نیازهای‌مان براساس اعلام قبلی هر کاری که نیاز داشته باشیم، انجام می‌دهیم. فراموش نکنید برجام فراتر از ان.پی.تی بود. آنچه امروز تعلیق شده اجرای برجام است ولی ما به عنوان عضو مسئول ان.پی.تی مسئولانه تا به امروز رفتار کردیم.
ایران در نقطه‌ای قرار گرفته
که منافع خود را
به دقت تشخیص می‌دهد
وی در پاسخ به سؤال سی.ان.ان درباره اظهارات اروپایی‌ها درخصوص سپاه پاسداران و این‌که از خروج سپاه از لیست تروریستی از ابتدا در برجام نبوده و اصرار ایران به چه خاطر است؟ گفت: نمی‌دانم از کدام اروپایی‌ها صحبت می‌کنید و نمی‌دانم منابع سی.ان.ان چه کسانی هستند. جمهوری اسلامی ایران در نقطه‌ای قرار گرفته که منافع خود را به دقت تشخیص می‌دهد. ما اعلام کردیم تمامی پایه‌های مقوم منفعت و انتفاع ملت ایران از رفع تحریم‌ها باید لحاظ شود و تمامی اجزای فشار حداکثری که آمریکا اعمال کرده برای این‌که انتفاع اقتصادی ایران از بین برود و فشار حداکثری ادامه یابد باید برداشته شود. آنهایی که آگاهانه اینها را گذاشتند برای همین امروز اینها را تعبیه کردند و موضع و منطق و استدلالات ما کاملا روشن و مشخص است و ما باید به روزی برگردیم که آن روز انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام در برجام مکتوب لحاظ شود.
برجام زنده است
و در اتاق اورژانس و احیاست
خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت برجام اظهار داشت: قطعنامه ۲۲۳۱ قطعنامه‌ الزام‌آور بین‌المللی است و براساس نگاه حقوقی، قطعنامه ۲۲۳۱ برجام را به‌عنوان سند الزام‌آور معرفی کرده است و حداقل از مبنای حقوقی روشن است که یک سند زنده بین‌المللی است که آمریکا گردنکشانه با این‌که عضو دائم شورای امنیت است آن را نقض کرده و مدام هم نقض می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: برجام زنده است و در اتاق اورژانس و احیاست و نمی‌دانیم چه سرنوشتی برای آن متصور است. این‌که برجام یا مذاکرات به خارج از چارچوب‌های برجامی بینجامد بارها جواب آن داده شده است و اگر قرار بود درباره منطقه و دیگر موضوعات مذاکره کنیم، مذاکرات این‌قدر با دقت جلو نمی‌رفت. مذاکرات وین درباره برجام است با همه چارچوب‌ها و مشخصات
مندرج در آن.
تبیین دیپلماسی هوشمند دولت
برای نمایندگان
از سوی امیرعبداللهیان
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به سؤالات متنوع نمایندگان درباره حوزه‌های نظری و عملی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت مردمی و تحول‌خواه سیزدهم پاسخ داد.
وزیر خارجه در این نشست در زمینه سیاست همسایگی، دیپلماسی اقتصادی، گذرگاه‌های مرزی، دیپلماسی انرژی و آب و دستاوردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر دیدگاه‌های وزارت امور خارجه را برای نمایندگان سؤال‌کننده و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تشریح و زوایایی از گفتمان سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند دولت را تبیین کرد.
بر اساس این گزارش، نمایندگان حاضر، علاوه‌بر طرح سؤالات، انتظارات و پیشنهادات خود درخصوص سیاست خارجی را مطرح کرده و برخی موضوعات کارشناسی در حوزه رابطه با همسایگان و مسائل حوزه‌های انتخابیه خود در بخش بین‌الملل را مورد تاکید قرار دادند.
امیرعبداللهیان:
ایران روی خطوط قرمز خود ایستاده و خواهد ایستاد
گفتنی است حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران روز یکشنبه
۲۱ فروردین ماه در نخستین نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال ۱۴۰۱ در محل وزارت خارجه با بیان اینکه ایران روی خطوط قرمز خود ایستاده و خواهد ایستاد، گفت: ملت عزیز ما بدانند که ما همچنان برای رسیدن به توافقی که تحریم‌ها را لغو کند و عزتمند، خوب، قوی و پایدار باشد، به مسیر دیپلماسی ادامه می‌دهیم.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: حتما ما دنبال این هستیم تحریم‌ها از میان برداشته شود، ولی با روشی عزتمند و با توافقی قوی و پایدار.
وی گفت: طرف آمریکایی در دو سه هفته گذشته زیاده‌خواهی‌هایی را مطرح کرد. علی‌رغم اینکه بخش زیادی از متن مورد توافق قرار گرفته بود، ولی پیشنهاداتی را طرف آمریکایی مطرح می‌کند که در تعارض با برخی از بندهای متن است. در حوزه لغو تحریم‌ها هم آنها گاهی اوقات خارج از چارچوب مذاکراتی که انجام شده، علاقه‌مندند یک طرفه شروط جدیدی را مطرح و اعمال کنند.
وزیر خارجه بیان کرد: این شروط و اعمال تحریم‌های یکجانبه‌ای که در این سال‌ها آمریکایی‌ها نسبت به کشورهای مختلف اعمال کردند، یک بیماری را در کاخ سفید ایجاد کرده که فکر می‌‌کنند در هر سند و موضوعی اعمال نظرات یکجانبه به عنوان راه‌حل برای تامین منافع طرف آمریکایی است.
امیرعبداللهیان گفت: اگر خطوط قرمز ما رعایت شود و توافقی خوب، قوی و پایدار را در مقابل خود ببینیم، تردیدی در اینکه بخواهیم در توافق بمانیم و همه طرف‌ها به تعهداتشان حول برجام برگردند، وجود ندارد و اکنون طرف آمریکایی است که باید نشان دهد
حسن‌نیت دارد یا ندارد.
دیپلمات‌های اروپا و آمریکا
در وین پیرامون برجام
رایزنی کردند
اشفتن کلمنت، سفیر اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که دوشنبه (دیروز) با لورا هولگیت سفیر آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین برای گفت‌وگو درباره برجام، جنگ اوکراین و سایر مسائل مورد علاقه که به گفته او می‌تواند «همکاری اتحادیه اروپا و آمریکا را در سازمان‌های بین‌المللی تقویت کند» بحث و تبادل نظر کرده است.
کاخ سفید: بایدن تصمیم می‌گیرد
چه بخش‌هایی از توافق
به تصویب کنگره نیاز دارد
به گزارش العربیه، با وجود درخواست پیاپی ایران برای دریافت تضمین مکتوب از آمریکا در مذاکرات هسته‌ای وین، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی گفت، این مذاکرات هنوز به مرحله‌ای نرسیده که واشنگتن اقدام به ارائه ضمانت مکتوب کند.
ساکی در مصاحبه‌ای با شبکه «فاکس نیوز» گفت: دولت آمریکا هنوز از دستیابی به توافقی نهایی در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» مطمئن نیست اما این گفت‌وگوها هنوز ادامه دارد.
سخنگوی کاخ سفید در واکنش به نامه اخیر 250 نماینده مجلس شورای اسلامی به رئیسی گفت: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای نهایی‌کردن یک «توافق خوب» با ایران در صورت لزوم تصمیم می‌گیرد که چه بخش‌هایی از توافق به تصویب کنگره نیاز دارد.
ساکی با اشاره به نقش «اجرایی» روسیه در مذاکرات وین نیز گفت، مسکو از این گفت‌وگوها حذف نخواهد شد.