میوه شب عید مردم به مزایده خوراک دام رفت!

بهمن ماه سال گذشته خبر‌هایی مبنی بر خرید گران میوه شب عید و ذخیره‌سازی ۲۵ هزار تن سیب و ۲۵ هزار تن پرتقال از سوی تعاون روستایی رسانه‌ای شد. مدیرعامل این سازمان در رسانه ملی اعلام کرد اگر میوه‌های ذخیره‌سازی شده به فروش نرفت میوه‌ها را صادر و پول آن را به حساب بانک مرکزی واریز می‌کنم. اکنون در پایان فروردین از این سازمان خبر می‌رسد که ۱۲ هزار تن میوه دپو شده به مزایده گذاشته شده است. اکنون این سؤال مطرح است چرا در ایام عید این میوه‌ها را ارزان‌تر نفروختند که حالا خوراک دام نشود؟
بهمن ماه سال گذشته موضوع ذخیره‌سازی ۲۲ هزار تن سیب و ۲۹ هزار تن پرتقال شب عید از سوی تعاون روستایی رسانه‌ای شد. ماجرا از این قرار بود که این سازمان امور ذخیره‌سازی را به دو شرکت بخش خصوصی واگذارکرده بود. این شرکت‌ها سیب و پرتقال را ۲۰ تا ۳۰ درصد گران‌تر از بازار خریداری کرده بودند، به طوری که میوه‌هایی که قیمتشان در زمان ذخیره‌سازی ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان بود، این شرکت‌ها به قیمت ۱۳ تا ۱۴ هزارتومان خریداری کرده بودند. فعالان بازار معتقد بودند در صورت عرضه این میوه‌ها که اغلب درجه دو یا سه بودند، قیمت‌ها در شب عید گران‌تر از قیمت واقعی خواهد بود. در آن زمان همزمان با رسانه‌ای شدن ماجرا اسماعیل قادری‌فر مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در رسانه ملی گفت اگر میوه‌های ما شب عید فروش نرفت صادر می‌کنم و پول آن را به حساب بانک مرکزی واریز خواهم کرد. وی برای فرار از اتهاماتی که به این سازمان نسبت داده شده بود از سازمان‌های نظارتی خواست تا به موضوع ذخیره‌سازی میوه ورود کنند تا درصورت هرگونه تخلف با خاطیان برخورد قانونی شود. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه اجازه رهاشدگی در بازار را نمی‌دهیم، گفت: «از ۲۰ اسفند تا ۱۵ فروردین زمان توزیع ما است و حداکثر قیمت حدود ۱۰درصد بیشتر از قیمت تمام شده به دلیل هزینه حمل مویرگی به مراکز پخش است، بنابراین پرتقال بین ۵/۱۵ تا ۱۶هزار تومان و سیب نیز به همین قیمت به دست مصرف کننده می‌رسد.» قادری‌فر با بیان اینکه ما در پی تجارت، درآمد و سودآوری نیستیم و باید بازار را کنترل کنیم، افزود: «اگر میادین در شب عید پرتقال را ۵هزار تومان توزیع کردند من میوه‌ام را صادر می‌کنم و وارد بازار نخواهم کرد و پولی که برای خرید آن دریافت کرده‌ام به بانک برمی‌گردد. القای اینکه ما میوه را گران خریده‌ایم و گران می‌فروشیم با آنچه امروز در بازار عرضه می‌شود متفاوت است. قرارداد‌ها ناظر کیفی دارد و بر اساس فراخوان در مطبوعات و رسانه‌ها به عنوان آگهی مناقصه و طبق قانون انجام می‌شود و هرگونه معامله دولت با بخش خصوصی باید از طریق سامانه ستاد ایران باشد. این فراخوان به موقع بود و شرکت‌های متقاضی بازرسی آمادگی خود را اعلام کرده‌اند. در این مناقصه یک یا دو شرکت، شرکت کرده‌اند. شرکت میزان سنجش سیمرغ آریا در مازندران و شهر ساری ثبت شده است.» وی با محکوم کردن رسانه ملی گفت: «می‌خواهیم کار ملی را در دولتی که شعار فسادستیزی دارد انجام دهیم، اما شبکه دلالی با نفوذی که در آنتن رسانه دارد می‌خواهد آن را دچار خدشه کند. از کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خواسته‌ام موضوع این قرارداد را بررسی کند و در نامه‌ای گزارش مفصلی خدمت رئیس رسانه ملی با همه مستندات در این زمینه ارائه کرده‌ام. از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهم که روابط خانواده و بستگانم را با این شرکت‌ها بررسی کنند. از رئیس دیوان محاسبات می‌خواهم گزارش بررسی این قرارداد را در صحن علنی مجلس قرائت کند.»
تخلف تعاون روستایی قابل جبران نیست
در همین خصوص علیرضا متبهری، عضو هیئت مدیره میدان مرکزی میوه و تره بار با انتقاد از ذخیره‌سازی غیر حرفه‌ای میوه و آسیب رساندن به بیت‌المال گفت: «می‌گویند میوه شب عید را از باغداران کیلویی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کرده‌ایم و سپس مخارج دیگر را برای آن محاسبه می‌کنند، در حالی که باید صادقانه صحبت کنیم، زیرا سازمان مرکزی تعاون روستایی پرتقال را روی درخت و از کشاورز نخریده، بلکه بسته‌بندی و آماده شده خریده است. اگر شست‌وشو، واکس و بسته‌بندی را برای میوه‌ها حساب کنیم در نهایت کیلویی هزار و ۲۰۰ تومان تمام می‌شود.» وی افزود: «مرکزی تعاون روستایی زمانی که کف میدان قیمت پرتقال ۸ هزار تومان بود آن را در شمال بیش از ۱۳هزار تومان خریداری کرد و بازار را به هم ریخت. اعلام می‌کنند برای کشف قیمت با همه مشورت کرده‌ام پس چرا با ما مشورت نکرده‌اند. می‌گویند پرتقال را از باغدار ۸ هزار تومان خریده‌ایم پس چطور قیمت تمام شده آن بیش از ۱۳هزار تومان محاسبه شده است؟!» عضو هیئت مدیره میدان مرکزی میوه و تره بار خطاب به مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: «شما روی کل دلال‌ها را سفید کرده‌اید و نباید دولت را قاطی کار‌های خود کنید. امسال نامه نوشته‌ایم که ذخیره‌سازی نکنید. پولی که سازمان مرکزی تعاون روستایی پرداخت کرد به هیچ عنوان در جیب باغدار نرفت. شما از کیفیت سخن نگویید، زیرا در چند سال اخیر بدون استثنا پرتقال نامرغوب خریده‌اید و شب عید از هر ۱۰۰ پرتقال ۸۰ پرتقال لک زده بود که آن را دور ریختیم.»


وی افزود: «شما سیب را از غرب ایران خریده و در سردخانه‌های دماوند به عنوان سیب دماوند ذخیره کرده‌اید و می‌خواهید آن را با نام سیب دماوند به مردم بفروشید. در تاریخ عقد قرارداد سازمان مرکزی تعاون روستایی برای خرید میوه از باغداران در ۱۳ دی ماه بنده سیب را کیلویی ۵/۷ تا ۸ هزار تومان می‌فروختم، اما شنیدم کسی سیب را ۱۰ تا ۱۱هزار تومان به تعاون روستایی فروخته و میوه آن به میدان نیامده است.»
میوه شب عید همچنان گران
به رغم همه این جنجال‌ها شب عید به استثنای میادین میوه و تره بار سیب و پرتقال به قیمت ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان به مردم فروخته شد. میوه‌های عرضه شده در میادین نیز نامرغوب و درجه دو و سه بود. پیگیری خبرنگار «جوان» در شب عید حاکی از آن بود که تعاون روستایی میوه‌های ذخیره سازی شده‌اش را در شهرستان‌ها بیش از تهران عرضه کرد، اما به دلیل فراوانی میوه و نامرغوب بودن میوه‌های تعاون روستایی استقبال چندانی از سیو پرتقال تنظیم بازاری نشد. اکنون در پایان فروردین ماه در حالی که میوه‌های نوبرانه بهاری نیز قیمتشان متعادل‌تر شده و به میزان فراوان در بازار وجود دارد از تعاون روستایی خبر می‌رسد که حدود ۱۲ هزار تن میوه روی دستشان باد کرده است.
مزایده باقیمانده میوه‌های تنظیم بازار عید
به گزارش سازمان تعاون مرکزی روستایی ایران، این سازمان مازاد میوه‌های تنظیم بازاری نوروز ۱۴۰۱ موجود در سردخانه‌های خود را به مزایده گذاشته است. این سازمان از تمام متقاضیان دعوت به عمل آورده ظرف مدت سه روز از درج این آگهی که از امروز است تا چهار اردیبهشت، درخواست‌های خود را در تهران به سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران واقع در تهران و سایر استان‌ها به دفتر مدیر سازمان تحویل دهند و رسید دریافت نمایند. مانده میوه تنظیم بازاری در استان تهران، سیب ۶۹۸ تن و پرتقال تامسون ۲ هزار و ۳۰۷ تن و کل میوه تنظیم بازاری باقیمانده در انبار‌های ۲۸ استان کشور، ۱۲هزار و ۲۵۰ تن است. براساس این گزارش این میوه‌ها به دلیل کیفیت پایین‌شان دیگر به درد خوردن و قرار گرفتن در سبد خانوار نمی‌خورند و باید در چرخه خوراک دام و تولید کنسانتره قرار گیرند. فعالان بازار معتقدند اگر این سازمان از سود شب عید چشم‌پوشی می‌کرد و حتی با قیمت ذخیره‌سازی و تمام شده‌اش در تهران و استان‌ها این میوه‌ها را توزیع می‌کرد اکنون مجبور نبود فروش میوه‌های بعضاً فاسد شده را به مزایده بگذارد و همه مردم حتی قشر ضعیف و آسیب دیده نیز می‌توانستند از این میوه بهره ببرند، اما این سازمان به منظور رد اتهامات و کسب سود از ارزان‌فروشی خودداری کرد.