رمز «۱۱۱۱» در جنگ آزادی قدس

یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس، بعد از جنگ یازده‌روزه با رژیم اسرائیل در مه ۲۰۲۱ و عملیات شمشیر قدس حماس در این جنگ، به خبرنگاران گفته بود: «عدد ۱۱۱۱ را به یاد داشته باشید.» این حرف السنوار سربسته باقی مانده بود تا اینکه زاهر جبارین، عضو ارشد حماس، هفته گذشته معنای آن را برملا کرد و گفت: «در جریان اولین حمله موشکی در جنگ آزادسازی فلسطین، ۱۱۱۱ موشک به سمت رژیم صهیونیستی شلیک خواهد شد.» حالا این پیام در آستانه سالگرد آن عملیات معنا و مفهوم بیشتری پیدا کرده، چرا که وقایع اخیر به وضوح نشان داد رژیم صهیونیستی بیش از پیش خطر جنگ را در چند جبهه احساس می‌کند.
شکی نیست که اولین و مهم‌ترین جبهه در مقابل این رژیم نوار غزه است که این پیام مستقیماً از سوی این جبهه صادر شده است. به نظر می‌رسد تأثیر این پیام آن‌قدر قوی بود که تهدید چند روز گذشته حماس به سرعت تأثیر خود را گذاشت. حماس در برابر اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها برای برگزاری راهپیمایی پرچم، هشدار داد که «انگشت ما روی ماشه است.» این هشدار به سرعت تأثیر خود را گذاشت و سران رژیم مجبور شدند برای پرهیز از جنگ دیگری با مقاومت فلسطینی دست به دامان میانجیگران بین‌المللی شوند. خبرگزاری فلسطینی صفا از قول یک منبع در مقاومت فلسطین گزارش داد که ۱۵۰ تماس تلفنی از سوی میانجی‌هایی مثل مصر، قطر و سازمان ملل طی ۴۸ ساعت بعد از هشدار حماس شد تا اینکه حوادث مسجدالاقصی به یک رویارویی نظامی جدید کشیده نشود.
حوادث سال قبل در محله شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی و مقاومت مردمی روز‌های گذشته در مسجد بیت‌المقدس جبهه دوم علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشت. قریب به ۱۵۰ هزار فلسطینی در سومین نماز جمعه ماه رمضان شرکت کرده بودند و حضور این تعداد با وجود تمام موانعی که رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند، نشان‌دهنده مقاومت مردم کرانه باختری برای دفاع از بیت‌المقدس و مسجدالاقصی در برابر دست‌اندازی‌های صهیونیست‌ها است. در واقع، این حضور پاسخ روشنی از سوی فلسطینی‌ها به هجوم صهیونیست‌ها و نیرو‌های رژیم در ۱۵ آوریل به مسجدالاقصی بود که در جریان آن ۱۵۸ فلسطینی زخمی و صد‌ها فلسطینی دیگر بازداشت شدند.
تیراندازی شامگاه ۷ آوریل در قلب شهر تل‌آویو جبهه دیگری را به روی رژیم صهیونیستی باز کرد و نشان داد که این رژیم حتی در بزرگ‌ترین شهر و مرکز اصلی سیاسی و اقتصادی خود نیز برخوردار از امنیت نیست. این اتفاق آن‌قدر برای اسرائیلی‌ها شوک‌آور بود که بسیاری از رسانه‌های صهیونیستی حوادث آن شب را در تل‌آویو «بی‌سابقه» خواندند و گفتند که «هرگز چنین چیزی دیده نشده است.»‌این ارزیابی گویای این نکته است که آن‌ها حالا فهمیده‌اند حتی در عمق سرزمین اشغالی نیز از امنیت برخوردار نیستند و این چیزی است که حتی تصورش را نمی‌کردند.


هرچند که در جریان جنگ سال گذشته جبهه شمال سرزمین اشغالی به حملات موشکی فعال شده بود، اما می‌توان انتظار داشت که آشتی بین دو جریان حماس و فتح در دو شنبه گذشته این جبهه را برابر رژیم صهیونیستی بیش از گذشته مستحکم می‌کند. این آشتی با ابتکار عمل جنبش امل و حزب‌الله به دست آمد تا حماس و فتح مشکلات ناشی از حوادث دسامبر گذشته را در اردوگاه البرج الشماری پشت سر بگذارند. آشتی بین حماس و فتح بی‌تردید موجب تقویت جبهه مقاومت در مرز‌های شمالی سرزمین اشغالی فلسطین می‌شود و باعث افزایش پتانسیل مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی می‌شود، به نحوی که این رژیم در هر اقدام تحریک‌آمیزی علیه مسجد‌الاقصی یا نوار غزه، باید انتظار واکنش فلسطینیان این جبهه را نیز داشته باشد.
به این ترتیب، تحولات هفته‌ها و روز‌های اخیر نشان داد که تل‌آویو در آستانه برگزاری روز جهانی قدس، خود را فقط درگیر یک جبهه در نوار غزه نمی‌بیند بلکه جبهه‌های دیگری در کرانه باختری، عمق سرزمین اشغالی و مرز شمالی این سرزمین به روی آن باز شده و تردیدی نیست که این جبهه‌ها در هر تجاوز نظامی احتمالی این رژیم علیه آن فعال خواهند شد و امنیت آن را در هر جهت تهدید می‌کنند.