مبارزه مؤثر با قاچاق کالاهای اساسی در دستور کار قوه مجریه

رئیس جمهور دستگاه‌های اجرایی و انتظامی را موظف کرد با فوریت اقدامات لازم برای جلوگیری از خروج غیرقانونی و قاچاق کالاهای اساسی از کشور را انجام دهند. در جلسه روز یکشنبه (هفته گذشته) ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تشکیل شد، راهکارهای جدیدی برای مبارزه مؤثر با قاچاق و خروج کالاهای اساسی از مرزهای کشور مطرح و تصویب شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری در این جلسه همچنین با هدف تنظیم بازار، کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از گرانفروشی پیشنهاد شد، مجازات‌های گرانفروشی تشدید شود و به سازمان تعزیرات حکومتی اختیارات بیشتری داده شود تا با کمک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، اقدامات مؤثر‌تری برای مبارزه با گرانفروشی و احتکار کالاها انجام دهند. همچنین مقرر شد فرآیند قانونی برای تصویب و اجرای این پیشنهاد با فوریت طی شود.
همچنین روز یکشنبه در جلسه هیأت وزیران به ریاست آیت‌الله رئیسی میزان افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ تعیین شد. براساس مصوبه دولت، ضریب حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و قضات، شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت از جمله کارمندان وزارت اطلاعات و شاغلین پست‌های سیاسی وزارت امور خارجه، به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌‌یابد. همچنین حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی در سال ۱۴۰۱، ۱۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش می‌‌یابد، مشروط به آنکه پس از اعمال افزایش مذکور، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور، متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، نباید از ۵۰ میلیون ریال کمتر باشد.