کاهش 79 درصدی تولید و امتناع از عرضه 6000 تن ماکارونی

گروه اقتصادی - این روزها بحث تغییر قیمت آرد مورد استفاده در صنایع غذایی و افزایش قیمت محصولات آنها یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیر‌گذار بر معاملات سهام معاملات سهام گروه صنایع غذایی در بازار بوده است در بازار بوده است. کاهش عرضه و افزایش قیمت جهانی گندم از زمان شروع جنگ بین روسیه و اوکراین، در کنار افزایش قیمت گندم خریداری شده توسط دولت از ماه‌های قبل این پیام را به سهامداران می‌داد که دیر یا زود قیمت نهاده‌ها و محصولات در صنایع غذایی (بخصوص ماکارونی و شیرینی‌جات) دستخوش تغییر خواهد شد.
این پیش‌بینی بالاخره در اردیبهشت ماه با اعلام رسمی نرخ‌های جدید آرد و گندم از طرف دولت به‌وقوع پیوست. در این بین شرکت‌ها و صنایع بزرگ تولید محصولات غذایی از جمله شرکت‌های تولید ماکارونی که بیشترین تأثیر را از این افزایش قیمت می‌پذیرفتند، بیکار ننشستند و فعالیت‌هایی را برای اخذ مجوز افزایش قیمت محصولات خود انجام دادند. که این افزایش قیمت‌ها نیز با انتشار اطلاعیه‌ای از طرف شرکت زرماکارون (نماد:غزر) در سایت کدال محقق شد و این شرکت از افزایش حدود 200 درصدی قیمت محصولات خود خبر داد. افزایش قابل توجه در قیمت محصولات این شرکت‌ها درحالی اتفاق می‌افتاد که نگاهی به روند سود‌سازی صنعت، نشان می‌دهد که این شرکت‌ها به واسطه تحصیل آرد دولتی و با قیمت کم؛ درحدود 40 درصد حاشیه سود ناخالص (30درصدحاشیه سود خالص پس از کسر مالیات) داشته‌اند.
کاهش 90 درصدی تولید و فروش «غزر»
آمارها نشان می‌دهد که شرکت‌های شاغل در صنعت، برای تحمیل قیمت‌های مورد نظر خود به دولت اقدام به کاهش تولید و فروش کرده‌اند و عدم توزیع محصولات آنها در فروردین ماه منجر به کمبود نسبی محصولات در فروشگاه‌ها شده است. با نگاهی به گزارش‌های منتشر شده از تولید و فروش یک سال گذشته «غزر» در می‌یابیم که این شرکت در فروردین ماه سال‌جاری 90 درصد از تولید و 83 درصد از فروش خود را نسبت به اسفندماه 1400، کاسته است. همچنین مقایسه آمار تولید و فروش فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال 1400، حاکی از کاهش 79 درصدی تولید و 70 درصدی فروش این شرکت در سال‌جاری است.


این کاهش عجیب و قابل توجه در مقدار تولید و فروش فروردین ماه شرکت زرماکارون درحالی اتفاق افتاده که آمارها از اختلاف حدود 6 هزارتنی در آمار تولید و فروش سال 1400 این شرکت خبر می‌دهند، مقداری از «تولید فروش نرفته» که با نهاده‌های خریداری شده در سال‌های قبل، تولید شده و باید در این میان با همان قیمت به بازار عرضه می‌شد.
افزایش بهره‌وری یا پرداخت یارانه به سایر کشورها؟
شرکت زرماکارون در سال گذشته توانسته صادرات محصولات خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد که مقصد اصلی محصولات این شرکت، کشورهای افغانستان، سومالی، کنیا، سنگال، آفریقای جنوبی و توگو بوده است. این شرکت در این سال‌ها با وجود افزایش قابل توجه صادرات خود، این محصولات را با قیمت بسیار نازل‌تر از شرکت‌های رقیب به بازار‌های جهانی عرضه کرده و از این طریق مبالغ قابل توجهی سود ریالی شناسایی کرده است. شواهد حاکی از آن است که مزیت قیمتی محصولات این کارخانه، به دلیل برخورداری از منابع ارزان بوده و درواقع زرماکارون بخش زیادی از یارانه‌ای را که دولت برای مصرف شهروندان ایرانی پرداخت نموده به کشورهای دیگر انتقال داده است.
افزایش قیمت‌ها چه تأثیری بر سود‌سازی «غزر»خواهد داشت؟
نگاهی به آمارهای ارائه شده از طرف شرکت نشان می‌دهد که نسبت سود به درآمد عملیاتی محصولات «غزر» بین 37 تا 47 درصد بوده است که بخش عمده فاصله سود‌سازی آن به دلیل برخورداری از منابع ارزان قیمت تولید و فروش محصولات صادراتی با نرخ‌های بالاتر از نرخ داخلی و برنگشتن بخشی از این ارزها به داخل کشور بوده است. سود‌سازی بالای شرکت اما با پرداخت سود مناسب همراه نبوده و این شرکت در دوره‌های گذشته به طور میانگین تنها 13 درصد از سود شناسایی شده خود را تقسیم کرده است.
افزایش 200 درصدی قیمت محصولات در کنار افزایش حداقل 4 برابری قیمت آرد در کنار افزایش حقوق و دستمزد و سایر اقلام مصرفی، می‌تواند از حاشیه سود این شرکت به میزان قابل توجهی بکاهد و فروش صادراتی و داخلی محصولات را تا حدودی تحت تأثیر قرار دهد و بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که از شدت بازدهی شرکت در سال مالی پیش رو کاسته شود و این شرکت به میزان بسیار کمتری از افزایش قیمت محصولات، سود‌سازی کند.