شکار صهیونیست‌ها ادامه دارد

زهره صفاری/ دو جوان فلسطینی در عملیاتی استشهادی با کشتن چهار شهرک‌نشین افراطی در شهر العاد در نزدیکی تل‌آویو، هولناک‌ترین سناریو را برای اشغالگران در سال جاری رقم زدند و با به آماده‌باش درآوردن نیروهای این رژیم در سراسر سرزمین‌های اشغالی، پاسخی کوبنده به تجاوزگری‌های اخیر صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی دادند.
به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین «وفا»، در پی این عملیات که عصر پنجشنبه در شهر «العاد» در غیاب نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی رخ داد، پلیس رژیم صهیونیستی با انتشار تصاویر دو جوان فلسطینی اهل جنین به نام‌های «اسعد یوسف اسعد الرفاعی» 19 ساله و «صبحی عماد صبحی ابوشقیر» 20 ساله، از شهرک‌نشینان برای دستگیری آنها کمک خواست.
براساس اعلام رسانه‌های عبری زبان، در این عملیات دو جوان فلسطینی در حالی که تبر در دست داشتند با خروج از یک خودرو به سمت صهیونیست‌های افراطی حمله کردند که در این حمله 4 نفر کشته و 3 نفر مجروح شدند. به گزارش شبکه خبری «کان»، نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی به رغم تیراندازی نتوانستند مجریان این عملیات را دستگیر کنند. به نوشته شبکه خبری «الجزیره»، پس از عملیات استشهادی روز پنجشنبه که همزمان با جشن روز استقلال اسرائیل، هولناک‌ترین حمله را به صهیونیست‌ها تحمیل کرد، شهردار «العاد» و ارتش رژیم صهیونیستی در اطلاعیه‌ای از شهرک‌نشینان خواست تا پایان عملیات جست‌وجو از خانه‌هایشان خارج نشوند. در عین حال همزمان با جلسه فوق‌العاده نیروهای ارشد امنیتی این رژیم «بنی گانتس» وزیر دفاع آن نیز با افزایش محدودیت‌های خروج در اطراف کرانه باختری، ورود فلسطینیان تا روز یکشنبه را ممنوع اعلام کرد. در این میان فارس به نقل از رسانه‌های فلسطینی نوشت که نیروهای رژیم صهیونیستی که پس از عملیات استشهادی «العاد»، بهای سنگینی برای بی‌توجهی به هشدارهای اخیر مقاومت داده بودند، مانع از اقدام بیش از 700 شهرک‌نشین صهیونیست برای به اهتزاز درآوردن پرچم این رژیم در مسجدالاقصی به مناسبت سالروز اشغال فلسطین شدند.
اما در حالی که این عملیات با استقبال گروه‌های مقاومت فلسطینی همراه شد و به نوشته «الجزیره»، «هازم قاسم»، سخنگوی حماس اعلام کرد: «حملات به مسجدالاقصی بی پاسخ نخواهد ماند و عملیات قهرمانانه در تل‌آویو نیز اقدامی عملی برای هشدارهای مقاومت بود»؛ «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، علاوه بر حملات صهیونیست‌ها به مقدسات و مردم فلسطین، عملیات استشهادی العاد را نیز محکوم کرد. وزارت خارجه امریکا نیز همصدا با سران رژیم صهیونیستی با محکوم کردن این عملیات استشهادی، آن را مورد اعتراض قرار داد.


توهین به مقدسات و رأی به آوارگی فلسطینی‌ها
نیروهای رژیم اشغالگر و شهرک‌نشینان پس از چندین هفته حمله و تنش‌آفرینی برای نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی، در آخرین تجاوزگری خود روز پنجشنبه ساعاتی پیش از عملیات استشهادی جوانان فلسطینی در نزدیکی تل آویو و در آستانه روز نکبت در فلسطین، به نمازگزاران در صحن «القلیب» مسجد الاقصی یورش برده و با پرتاب نارنجک‌های صوتی و شلیک گلوله‌های پلاستیکی به سمت فلسطینی‌ها سعی در بیرون راندن آنها کردند. در پی این حمله «اسماعیل هنیه»، مسئول دفتر سیاسی حماس گفت: «مردم فلسطین هر زمان که هدف قرار دادن اماکن مقدس و مقدسات ما ادامه یابد، سکوت نکرده و نخواهند کرد.» کشورهایی مانند قطر نیز به آن واکنش نشان دادند و به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان (SPA)، قطر در بیانیه‌ای شدیداللحن، اقدامات صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی را محکوم کرد و خواستار مداخله جامعه بین‌المللی برای پایان دادن به حملات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی شد. سازمان همکاری‌های اسلامی نیز از سازمان ملل خواست در اقدامی عملی مانع حملات صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی شود.  
این در حالی است که همزمان با این تحولات خبرگزاری فلسطینی «سما» اعلام کرد دادگاه عالی رژیم صهیونیستی با صدور حکمی، رأی به آوارگی ساکنان 12 روستا در منطقه «مسافریاتا» در کرانه باختری داده است. به گفته «نضال یونس» رئیس شوراهای این منطقه،این حکم  به منزله تخریب 12 روستا و آوارگی بیش از هزار فلسطینی خواهد شد: «دادگاه عالی رژیم صهیونیستی همه ادله و مستندات قانونی فلسطینی‌ها در طول 22 سال گذشته که خالی از سکنه بودن این منطقه را رد می‌‌کند، نادیده گرفته است و با تصمیمی نژادپرستانه شهرک غیرقانونی صهیونیست‌ها را در کرانه باختری مجاز دانسته و زندگی را در 12 روستای فلسطینی نابود کرده است. با وجود صدور این رأی هنوز وضعیت مالکیت زمین‌های کشاورزی در این منطقه مشخص نشده است.» فرستاده اتحادیه اروپا در امور فلسطینیان نیز در توئیتی این رأی را غیرعادلانه خواند. علاوه بر شورای پناهجویان نروژ، سازمان حقوق بشر مستقر در سرزمین‌های اشغالی نیز با انتقاد از این رأی اعلام کرد: «رأی قضات دیوان عالی ثابت کرد که هرگز نمی‌توان از اشغالگران توقع عدالت داشت.» در همین حال به نوشته ایسنا، وزارت خارجه فلسطین از دیوان کیفری بین‌المللی خواست تحقیقات فوری را درباره شهرک‌سازی در اراضی اشغالی آغاز کند.