«نه» مجلس به دلواپسی جدید کریمی قدوسی

آفتاب‌یزد- گروه‌سیاسی: کریمی قدوسی همان نماینده عضو جبهه پایداری اهل مشهد است که تا به حال با چند وزیر دولت روحانی بر سر مسائل مختلف برای به کرسی نشاندن امیال سیاسی خود و جبهه‌اش، مشاجره لفظی کرده است. شاید اوج اقدامات کریمی قدوسی علیه وزرا را باید مربوط به درگیری‌ها و اتهامات او علیه ظریف یا تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بگذاریم، قدوسی یکی از اعضای این تیم را جاسوس معرفی کرده، سخنان محرمانه ظریف در کمیسیون امنیت ملی را به گوش کیهان رسانده و گاهی حرف‌هایی هم علیه منافع
کشور زده تا بتواند از این طریق دولت را
تحت فشار قرار دهد، اعمال و رفتار این نماینده عضو جبهه پایداری آنقدر تند هست تا یکبار خون ظریف را آنقدر به جوش می‌آورد که او پشت تریبون مجلس خطاب به وی بگوید: «آقای کریمی قدوسی! به‌خاطر منافع کودکانه با وجهه جمهوری‌اسلامی بازی نکنید، چه کسی از صحبت‌های خصوصی به شما گزارش داده؟ چگونه به خودتان جرات می‌دهید در صحن مجلس خلاف بگویید؟»
اینگونه گل به خودی زدن‌ها باعث می‌شود تا دشمنان ایران در برون‌ مرز جرات لاطائلات گفتن پیدا کنند. و در جدیدترین شیرین کاری؛ اینبار او نه وزیرخارجه ایران را بلکه وزیر راه و شهرسازی کشور یعنی عباس آخوندی را مورد هدف قرار داد.


قدوسی در این مدت آنقدر پایش را در یک کفش کرد تا به بهانه سوال، وزیر راه را به صحن علنی بکشاند که سرانجام روز گذشته موفق به این کار شد. سوالش هم چیزی نبود جز ماجرای خرید ایرباس‌ها.
**حرف حساب نماینده عضو پایداری
لپ کلام نماینده مشهد آن بود تا بگوید هواپیماهای خریداری شده اولا دست دوم هستند، دوما در قالب تعهدات بسیار بالایی از سوی ایران به کشورمان به ما داده می‌شوند و سوما دولت آنچه را که درباره هواپیماها، میزان قرارداد و نوع خریداری‌اش می‌گذرد را به‌درستی به مردم نگفته و پنهان‌کاری کرده است.
سوال کریمی قدوسی از وزیر راه و شهرسازی در خصوص علت اعلام انعقاد قرارداد با ایرباس با این ادعاست که چنین امری برخلاف واقع است، وی ادامه داد: «در رسانه ملی اعلام شد که در سفر رئیس‌جمهوری قرارداد امضا شده و خبر دادند که هواپیماها قبل از سال جدید وارد شده و به زمین می‌نشینند؛ نماینده مشهد خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت شما در سفر رسمی خود که توسط رسانه ملی پوشش داده شد اعلام کردید ما حاضریم قرارداد ببندیم، ولی آمریکا باید موافقت کند.»
نماینده سوال‌کننده همچنین عنوان کرد
در حالی که ملت ایران هزینه‌های بالای برجام را پرداخت کرده است، ولی شاهد عقد قراردادهای بسیار محدودکننده آن هم با ویژگی‌های خاص خودش هستیم.
کریمی قدوسی در ادامه گفت بحث ما این است که صادقانه باید به مردم گفته شود که در چه وضعی هستیم، آنچه پیش از این ما شنیدیم تاریخ ورود اولین هواپیماهای ایرباس پهن پیکر با آن ویژگی‌هایی که خودتان می‌دانید، قبل از سال 96 بود، ولی بعدا پاسخی که شنیدیم این بود که آمریکا باید اجازه دهد. ما می‌دانیم در سفر هیئت‌هایی که آمدند و رفتند مدیریت دست آمریکایی‌ها بود و آنها با این تحقیق میدانی نیازهای ما را دقیق بررسی کردند و اطلاعات ما را برداشتند و بردند.
اما وزیر راه و شهرسازی نیز در مقام پاسخ ابتدا برداشت خود از صحبت‌های کریمی قدوسی را چنین عنوان کرد که هدف سوال‌کننده تسریع در اجرای قرارداد است، کنایه‌ای به این معنا که تحویل دیر یا زود هواپیما به معنای دروغین بودن اصل عقد قرارداد و تحویل هواپیما به کشور نیست.
**چرا اذهان را مشوش می‌کنید
آخوندی ادامه داد: بر اساس توافق برجام،
سه قرارداد بزرگ با ایرباس، اِی.تی.آر و بوئینگ امضا شد؛ قرارداد با ایرباس برای خرید 100 فروند هواپیما، قرارداد با اِی.تی.آر برای خرید20 فروند هواپیما و قرارداد با بوئینگ برای خرید 80 فروند منعقد شد. این قراردادها عملیاتی شد و به‌دنبال آن، سه فروند ایرباس و چهار فروند وارد کشور شد. وی اضافه کرد: این خریدها کلا بدون تعهد دولت صورت‌گرفته است؛ هیچ تعهدی برای دولت وجود ندارد، ‌تعهد دولت در این زمینه صفر است، صرفا به ضمانت شرکت هما انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی راجع به شفافیت این قراردادها گفت: همه مراحل خرید هواپیماها، مرحله به مرحله پیشرفت کار از طریق رسانه‌ها به ملت ایران اعلام می‌شد؛ ما از روز اول گفتیم 100 فروند ایرباس، 45 فروند از خانواده 320، 39 فروند خانواده 330 و 16 فروند خانواده 350 خرید کرده‌ایم.
به‌گزارش ایرنا، وی اضافه کرد: اگر کسی چنین کاری را برای یک ملت انجام دهد حتما آن ملت از آن فرد تقدیر می‌کند، تعجب می‌کنم به‌جای تقدیر اینگونه سوال می‌کنید.
آخوندی افزود: در دولت گذشته برای خرید
6 فروند هواپیمای «اِی 320» توافق شده بود؛ هر فروند هواپیماهای ساخت 2012 به قیمت 55 میلیون دلار، اما ما همان هواپیما را با سال ساخت 2016 و 2017 به قیمت 45 میلیون دلار خرید کرده‌ایم، یعنی هر فروند هواپیما را 10میلیون دلار خریداری کردیم. به جای تقدیر و اینکه در این شرایط سخت و بحرانی، چنین خریدی کرده‌ایم، با طرح یکسری تردیدها فقط اذهان را مشوش می‌کنید. وی اضافه کرد: همه موارد قرارداد دانه به دانه در شورای اقتصاد بررسی اقتصادی و سپس تصویب شده و مجوز خرید داده است. اگر چنین خرید بزرگی به اندازه یک سر سوزنی در آن تردیدی بود، همه دستگاه نظارتی وزارتخانه و شرکت‌های تابعه را مورد بازخواست قرار داده بودند.وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به کریمی قدوسی در مورد اینکه از این هواپیماها در چه مسیرهایی استفاده می‌شود، گفت: در این خریدها همه فرودگاه‌های ایران که در آنها پرواز صورت نمی‌گیرد، مورد توجه قرارگرفتند.
وی ادامه داد: ما 60 فرودگاه در کشور داریم، اما 80 درصد پروازهای ایران در 10 فرودگاه انجام می‌شود؛ فرودگاه‌های دوردست ایران، امکانات دسترسی مردم به صنعت هوانوردی و پروازهای سالم را نداشتند؛ کاری که ما کردیم 20 هواپیمای ای تی آر برای پاسخگویی به فرودگاه‌های دوردست خریداری کردیم، برای فرودگاه‌هایی که مردم تا حالا طعم این سرویس را نچشیده‌اند؛ چطور می‌گویید به این موضوع توجه نشده است؟ ما برد کوتاه، متوسط و بلند را در خریدهای خود درنظر گرفتیم.
**یکدندگی تمام نشدنی
البته توضیحات راه بیش از اینها بود. با این حال یکدندگی کریمی قدوسی باعث شد تا وی پاسخ‌های وزیر راه را قانع‌کننده نداند، در نتیجه این عدم رضایت(!)پاسخ‌های وزیر به رای‌گیری گذاشته شد.
نمایندگان نیز با 78 رای موافق، 125رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر راه و شهرسازی به سوال جواد کریمی قدوسی قانع شدند.
اما قدوسی همچنان معتقد است که هواپیماها دست دوم است و چرا دولت به این سرمایه‌گذاری سنگین که قانونی هم نیست تن می‌دهد.
با این حال این چندمین باری است که نماینده مشهدی عضو جبهه پایداری در صحن مجلس ادعایی را مطرح می‌کند و برای تحت فشار قراردادن وزرا، از دل و جان مایه می‌گذارد، اما در عین حال نیز این چندمین بار است که او در به کرسی نشاندن حرف خود شکست می‌خورد و تیرش به سنگ می‌خورد. به نظر می‌آید بهتر است این نماینده به جای تمرکز بر اهداف و امیال سیاسی یکبار هم برای مردم، تریبون‌های مجلس در ید بگیرد نه آنکه صرفا وزرا را پای میز محاکمه بکشاند.