زمانی برای دیدار رهبری و رئیس جمهور اعلام نکردم

 عبدا... ناصری در گفت‌وگو با «آرمان»:
زمانی برای دیدار رهبری و رئیس‌جمهوری اعلام نکردم
روایت «آرمان» از ژنرال‌های تثبیت‌شده در دولت دوازدهم
 روز گذشته یک خبرگزاری نوشت عبدا... ناصری، فعال سیاسی، از دیدار رئیس‌جمهور با مقام معظم رهبری خبر داده و گفته است: «تاکنون خبر موثقی مبنی بر اینکه دیدار امشب آقای روحانی با رهبری برای بستن کابینه باشد، به دست نرسیده است.» این خبرگزاری همچنین به ‌نقل از ناصری نوشت: «رئیس‌جمهور در مورد چینش کابینه گزارشات را از کارگروه‌‌ها دریافت کرده و به جمعبندی هم رسیده و قطعا با رهبری مشورت خواهد کرد.» دیدار رئیس جمهور با مقام معظم رهبری موضوع جدیدی نیست و این دیدارها در تمام دوره‌ها وجود داشته است. دکتر حسن روحانی همواره تلاش کرده که تصمیماتش منطبق بر آنچه باشد که مقامات ارشد کشور هم با آن همراه باشند و به نوعی خود را جزیره مستقل از سایر نهادها نمی‌داند. یکی از موضوعات قابل طرح در دیدارهای رئیس‌جمهور با بزرگان به ترکیب کابینه دوازدهم مربوط است. یعنی دکتر حسن روحانی بر مشورت برای تعیین کابینه اصرار دارد و تاکیدش بر توجه به نظرات دیگر بزرگان کشور است. به‌عنوان نمونه چند روز قبل خبر انتخاب چند نماینده برای حضور در دولت دوازدهم منتشر شد که به‌طور طبیعی این انتخاب نمی‌تواند بدون نظرخواهی از رئیس مجلس باشد.


جوانگرایی
از سوی دیگر رئیس‌جمهور بارها بر جوان‌سازی کابینه دوازدهم تاکید کرده است که این تصمیم نشان از اطلاع او از وضعیت کشور دارد. چندی قبل بود که فعالان اقتصادی در بخش خصوصی با اعلام درخواست خود از دولت برای تغییر شیوه انتخاب وزرا، روند پیری کابینه در ایران را بررسی کردند. به اعتقاد آنها، دو اصل کلی باید در انتخاب وزرا ملاک عمل باشد؛ اول اینکه افرادی که امتحان خود را پس داده و موفق نبوده‌اند، دوباره به کار گرفته نشوند. همچنین سهم‌خواهی افرادی که در انتخابات تلاش کرده‌اند، ممنوع باشد. بررسی میانگین سنی اعضای کابینه در دولت‌های پس از انقلاب نیز نشان از پیر شدن کابینه دارد؛ تا جایی که کابینه یازدهم نسبت به دولت اول، 19 سال پیرتر است.
حضور ژنرال‌ها
طبیعی است که روحانی در چینش کابینه از وزرایی که عملکرد خوبی داشته و توانسته‌اند رضایت مردم را جلب کنند، استفاده خواهد کرد؛ مانند وزیر بهداشت که یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس،‌ به عملکرد قاضی‌زاده هاشمی اشاره کرد و گفت: از آنجا که آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی، مبتکر طرح تحول سلامت هستند و تجربه چهار‌ساله وزارت را هم در کارنامه خود دارند، ‌امیدواریم بتوانند این مسیر را ادامه بدهند. حیدرعلی عابدی ادامه داد: «اکثریت اعضای کمیسیون به دلیل طرح تحول سلامت، نظر مثبتی به دکتر هاشمی دارند و خواهان حضور ایشان در دولت بعدی نیز هستند.» وزیر امورخارجه، یکی دیگر از وزرایی است که در دولت یازدهم کارنامه‌ای روشن دارد. حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه، ‌عضو کمیسیون امنیت ملی، در مورد ظریف و حضورش در کابینه دوازدهم گفت: «همواره اعتقادم بر این بوده است یکی از وزرایی که کارنامه قابل دفاعی دارد، دکتر ظریف است. ایشان در زمان تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران دیپلماسی بسیار موفقی را از خود نشان دادند.‌ ضمن اینکه آقای ظریف علاوه بر اینکه در داخل کشور توانستند مصوبات شورای امنیت ملی را به‌خوبی نمایندگی کنند در خارج از کشور هم دیپلماسی مقتدرانه‌ای را از خود به نمایش گذاشتند؛ به همین دلیل ایشان از نیروهای موفق هستند که طبیعتا انتظار داریم در کابینه بعدی هم از ایشان استفاده شود و با رأی بالای مجلس به کار خود ادامه دهند.» در کنار این دو وزیر، می‌توان از وزیر نفت به ‌عنوان وزیر موفق دولت یازدهم نام برد. عبدا... سامری، نماینده خرمشهر و عضو کمیسیون انرژی، درباره وزیر نفت گفت: «زنگنه يكي از افراد باسابقه و كاركشته در حوزه نفتی است و در طول فعاليت چندين‌ساله خود كارنامه مناسبي دارد.» در نهایت باید یادآوری کرد که گرچه هر وزیری درصدد به جا گذاشتن بهترین عملکرد در دوران وزارت است، اما برخی وزرا می‌توانند به موفقیت برسند؛ مانند وزرایی که از آنها نام برده شد.