دستگيري 14 نفر در پرونده متروپل

سخنگوي قوه قضائيه خبر داد
دستگيري 14 نفر
در پرونده متروپل
متهم به آزار بازيگران شاکي شد
آرمان ملي: سخنگوي قوه قضائيه گفت: کساني که ممکن است در حادثه متروپل قصور يا تقصير کرده باشند دستگير شدند. دستگاه قضايي با همکاري ضابطين دادگستري اقداماتي را با رعايت موازين انجام دادند و 14 نفر از افرادي که تشخيص داده شد، مقصر حادثه هستند بازداشت شدند. شهرداران سابق و اسبق 4 نفر بودند و کساني که مسئول حوزه نظام مهندسي در شهرستان بودند دستگير شدند. مسعود ستايشي درباره اينکه بازداشتي‌هاي حادثه متروپل آبادان چه کساني هستند و پرونده‌شان در چه مرحله‌اي است؟ گفت: در ساعت 12 و 45 دقيقه تاريخ دوم خرداد 1401 اطلاع دادند که اين حادثه در شهر آبادان رخ داده شده است و ساختمان 11 طبقه متروپل ريزش کرد و در يک وضعيت ناايمني باقي ماند. اهم اظهارات سخنگوي قوه قضائيه را در ادامه مي‌خوانيد:


هر تصميمي که نسبت به قاصران اين حادثه گرفته شود، به موجب قانون خواهد بود. قرارهاي صادره هم متناسب با جرم مرتکب شده، بوده است.
اعضاي دولت قبل و دولت فعلي کليه اموال خود را براي رياست قوه قضائيه ارسال و نسبت به اعلام اموال دارايي اقدام کرده‌اند. براساس آخرين آمار 80 درصد اين قانون در قوه قضائيه اجرايي شده است.
سوءاستفاده جنسي از بازيگران که در فضاي مجازي مطرح شده بسيار تلخ و تاسف بار است اما متأسفانه وجود دارد و کساني مطرح مي‌کنند که از ناحيه کسان ديگر مورد تعرض واقع شدند. دستگاه قضائي براساس مقررات اگر شکايتي صورت گرفت ورود مي‌کند و مي‌توانند در مقام طرح شکايت کيفري آن را مطرح کنند و اگر شکايت صورت گرفت ما رسيدگي مي‌کنيم. تا روز گذشته شکايتي مطرح نشده بود اما امروز با طرح شکايتي از طرف مقابل نسبت به کساني که اين موضوع را اعلام‌کردند مواجه شديم و شاکي خواستار تعقيب فردي که آن را اعلام کرده شده است.
در حادثه متروپل تاکنون 41 نفر از عزيزاني که در موقعيت بودند را از دست داديم و 47 نفر مصدوم هستند که 2 نفر از آن‌ها در بيمارستان بستري هستند. گفته شد 129 ساختمان ناايمن داريم، سوال شد چرا تاکنون اقدامي انجام نشده که فرصت پاسخگويي در آن برنامه مهيا نشد.
بقايي با نظريه کميسيون پزشکي قانوني به علت بيماري بايد خارج از زندان باشد و بر اساس تصميم قضايي و مطابق قانون در مورد اين فرد تصميمي گرفته شده که موقت است و خبر آزادي وي هم تکذيب مي‌شود.
اسفنديار رحيم مشايي از تاريخ 13 آذرماه 98 به دليل فوت والده از زندان مرخصي گرفته است. اين فرد ادعاي بيماري داشت و دوبار به کميسيون پزشکي مراجعه کرده و گفته توان کيفر حبس را ندارد ولي کميسيون پزشکي تحمل توان اين فرد جهت کيفر را تأييد کرده است و او بايد به زندان برگردد.
در راستاي تحقق مندرجات قانون جرم سياسي، رياست وقت قوه قضائيه در خرداد 1399 بخشنامه‌اي صادر کرد که در آن مندرجات قانون مجدد تاکيد و تبيين شد. برگزاري اين دادگاه‌ها بايد با حضور هيات منصفه و علني باشد مگر اينکه دستور به غيرعلني بودن جلسات رسيدگي اعلام شود.
براي اجراي دقيق و مؤثر قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت، رئيس قوه قضائيه دو جلسه خاص و يک جلسه فرعي براي اين امر اختصاص داد و پيگيري اين قانون به صورت جدي در حال انجام است. دستگاه‌هايي در جهت تحقق اين قانون مسئول هستند و بعضي از دستگاه‌ها در قانون متکلف تنظيم برخي دستورالعمل‌ها هستند و برخي از دستگاه‌ها تکاليفي دارند که انجام ندادند و مي‌توان مصداق ترک فعل شمرد.
پرونده شهيد صياد خدايي داراي ابعاد امنيتي است و اين اطمينان را مي‌دهيم که انتقام خون اين شهيد عزيز را مي‌گيريم و با قاطعيت با مرتکبان اين جنايت برخورد مي‌کنيم. پرونده با جديت در دادسراي تهران در حال پيگيري است.
در حوزه گرانفروشي از ابتداي سال 1401 تا روز گذشته، بيش از 47 هزار و 200 فقره پرونده بوده که از اين ميزان 42 هزار فقره مختومه شده است. بيش از 8 ميليارد محکوميت براي متخلفين به دنبال داشته است. بيش از 11 هزار فقره پرونده در ارتباط با کم فروشي وارد شده که بيش از 10 هزار فقره پرونده مختومه شده و بيش از 13 هزار ميليارد ريال محکوميت به دنبال داشته است.
قاتل دو طلبه در حرم مطهر رضوي به اعدام محکوم شد و وکيل او درخواست فرجام خواهي کرده است که پرونده به ديوان عالي رفته است.