امسال هم تابستان، مازوت داريد و گرد و غبار

آرمان ملي: از روز گذشته در تداوم ورود ريزگردها از مرزهاي غربي کشور، نفس 9 استان از جمله پايتخت گرفت و اين در شرايطي بود که هشدارهاي سنجش آلودگي هوا در تهران، پيش بيني باد و گردوغبار را نکرده بودند. روز دوشنبه بود که مرکز ملي پيش‌بيني و مديريت بحران مخاطرات وضع هوا از تشکيل توده گرد و غبار در کشور همسايه و نفوذ به استان‌هاي نوار غربي، خيزش گرد و خاک و کاهش کيفيت هوا خبر داد، اما اين مرکز و شهرداري تهران، اطلاعي از ورود گردوغبار به کشور ارائه نکردند. هچنين به‌غير از تهران، البرز، قزوين، قم، مرکزي و سمنان، کردستان، زنجان، همدان درگير گردوغبار شدند. در شرايطي که بيش از دو دهه از معضل گردوغبار در کشورهاي غربي همسايه ايران مي‌گذرد و به تازگي علي سلاجقه، رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست به کشورهاي عراق و سوريه براي مقابله با اين بحران سفر کرده و مردم در انتظار دستاوردهاي اين سفر هستند.
ضرر جاني، فداي ضرر مالي
با اين حال اگر به اين موضوع، افزايش مصرف برق و کمبود سوخت براي نيروگاه‌ها نيز محاسبه کنيم، آن زمان، تصوير سبزي که از تابستان در ذهن ما وجود دارد، براي سال 1401 به خاکستري، تغيير رنگ خواهد داد. اين موضوع را مي‌توان در گفته‌هاي روز گذشته عضو کميسيون انرژي مجلس ارزيابي کرد. آنطور که فريدون عباسي گفته است: «ما ناگزير هستيم که مازوت براي تابستان بسوزانيم. عاقلانه و منطقي نيست گازوئيل 60سنتي بخريم و بدهيم نيروگاه‌ها سوزانده شود، بعد قيمت برقي که مي‌خواهيم توليد کنيم حدود يک سنت باشد. شايد روي بحث آلودگي زيست محيطي سوزاندن مازوت تبليغ شود، ولي ما چاره‌اي جز سوزاندن مازوت نداريم.» اين گفته‌هاي عضو کميسيون انرژي مجلس در شرايطي مطرح مي‌شود که سالانه 12 هزار ايراني بر اثر آلودگي هوا مي‌ميرند و ايران 2. 3 درصد از توليد ناخالص داخلي خود را به دليل آلودگي هوا از دست مي‌دهد.
آغاز خاموشي‌ها از شهرک صنعتي


با اين وجود که عضو کميسيون انرژي مجلس، پيش بيني کرده که تابستان امسال حتما قطعي برق خواهيم داشت، چراکه با گرمي هوا، مصرف برق به‌خصوص در مناطق جنوبي کشور بالا مي‌رود، بر اساس نامه شرکت توزيع نيروي برق استان تهران، برق شهرک‌هاي صنعتي از 15 خرداد امسال تا 15 شهريور، هر سه‌شنبه از ساعت 11 صبح تا 11 شب قطع مي‌شود. البته اين امر فقط مختص تابستان نيست و کشور ما در فصل زمستان و با افزايش مصرف گاز براي نيروگاه‌ها، روي به افزايش سوخت مازوت مي‌آورد و خاموشي‌ها در زمستان چند سال گذشته، امري غير قابل اجتناب بوده است. دو سال پيش بود که همزمان با افشاي مصرف مازوت در نيروگاه‌ها و هواي بسيار خراب دي‌ماه 99، کلانتري رئيس وقت سازمان حفاظت از محيط زيست گفته بود: «مردم يا قطعي برق را بپذيرند يا ناچاريم مازوت سوخته شود.» با اين وجود کارشناسان کمبود گاز را بهانه دولتي‌ها مي‌دانستند، چون به‌دليل تحريم‌ها، انبارهاي ايران پر از سوخت کوره يا همان مازوت شده بود. با اين حال براي مسئولان زمستان و تابستان تفاوتي ندارد و آنها مي‌خواهند مازوت خود را به‌نوعي بسوزانند.