«سلام فرمانده» ظرفیت‌های سرود را به ما یادآور شد

اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر این افتخار را دارد که مقام معظم رهبری برای این رویداد پیامی را صادر فرمودند و من این افتخار را دارم که به نمایندگی از طرف دست‌اندرکاران جشنواره ملی و بین المللی سرود فجر، پیام ایشان را برای شما عزیزان قرائت کنم.

سردار سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان این مطلب در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر که در تالار وحدت برگزار شد، متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این رویداد ملی و بین‌المللی را به این شرح قرائت کرد: «سرود یکی از ظرفیت‌های هنری گرانبها برای گسترش ارزش‌های معرفتی و عملی است. ترکیب شعر و صدا و آهنگ در اجرای دسته‌جمعی، راز اثرگذاری استثنائی سرود‌های مذهبی و ملی در همه جای جهان است و بحمدالله ذوق و سلیقه و هنر ایرانی در این بخش هم توانسته است کشور عزیز ما را در شمار سرآمدان قرار دهد. اکنون با تشکر از دست‌اندرکاران ترویج سرود، آنان را به زبده‌گزینی در همه اجزای سه‌گانه یاد شده و نیز پرهیز از دنباله‌روی‌های زیانبار و همچنین به انتخاب موضوعات ارزشی اسلامی و انقلابی و ملی توصیه می‌کنم.»
وی در ادامه اظهار داشت: «مهم‌ترین مؤلفه عظمت و قدرت یک ملت، بعد فرهنگ و هنر است و خوشبختانه ما در اعصار مختلف انقلاب، یک ملت فرهنگی بودیم و خوشبختانه در دوره‌های اخیر شاهد اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی هستیم. گرچه بسیاری تلاش کردند فرهنگ و هنر ایرانی را خاموش کنند، اما ملت ایران تلاش کرد به سمت قله اعتلای فرهنگی حرکت کند و اگر در رژیم طاغوت، فرهنگ و هنر ایرانی مورد حمله بیگانه قرار گرفت، اما در دوره انقلاب اسلامی، ملت ایران در اعتلای فرهنگ هنر ایرانی اسلامی کار‌های بسیار ارزشمندی انجام داد.»


سلیمانی گفت: «از زمان ورود امام راحل به میهن عزیزمان در دوران انقلاب اسلامی تا دوران دفاع مقدس سرود نقش بسیار چشمگیری در اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی داشت. گرچه ظرفیت‌های موجود بیش از آن چیزی است که تاکنون توانستیم آن را به منصه ظهور برسانیم. امیدوارم با مشارکت همه جوانان علاقه‌مند به سرود این جریان استمرار پیدا کند تا با پیگیری همکارانم در سراسر کشور بتوانیم در مسیر ارتقا و اعتلا، تداوم پیدا کنیم.»
هنر انحصاری انقلاب
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار «جوان» پیرامون اهمیت جشنواره ملی و بین‌المللی «سرود» گفت: «سرود، هنر انقلاب اسلامی است و همه باید به آن بپردازند. الحمدالله این کار مبارک در کشور شروع شده و بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری در حال انجام کار و فعالیت هستند.»
وی در ادامه پیرامون وظایف و اقدامات وزارت ارشاد برای تقویت این هنر اصیل انقلابی، ضمن ابراز امیدواری برای بهتر شدن شرایط جشنواره در سال‌های آینده افزود: «ما هم در وزارت ارشاد، بخشی از کار را انجام می‌دهیم که در همین راستا و با هدف تقویت سرود، مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی را امسال ایجاد کردیم. در ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بیش از ۴ هزار گروه سرود در حال فعالیت هستند و اصطلاحاً با دست پر در این مسیر گام نهاده‌ایم.»
اسماعیلی درباره اهمیت و اثرگذاری بین‌المللی جشنواره سرود تأکید کرد: «سرود، هنر انحصاری انقلاب اسلامی است. اگر در حوزه‌های دیگر ما با هنر‌های سنتی یا وارداتی مواجه هستیم، این هنر برآمده از نهضت امام (ره) و جزو مزیت‌های مطلق ما در عرصه فرهنگ و هنر است و باید همگان به آن توجه داشته باشند. این جشنواره طلیعه این کار بود؛ امسال شاهد درنوردیده شدن مرز‌های جغرافیایی توسط سرود «سلام فرمانده» بودیم که از سوی گروه‌های چند هزار نفری بار‌ها اجرا شد که نشان‌دهنده ظرفیت بالای این هنر است. همه بخش‌های نظام در عرصه فرهنگی و هنری کنار هم هستند تا این مسیر را با قدرت ادامه دهیم. در رابطه با حمایت از موسیقی سنتی هم باید عرض کنم که ما هیچ محدودیتی در حمایت از این حوزه مهم موسیقایی کشورمان نداریم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در بخشی از این مراسم با اشاره به اینکه سرود، ترنم زیبایی از هنر بوده و اکنون به محصول نهضت انقلاب اسلامی مردم ایران بدل شده، تأکید کرد: «سرود، هنری است که با انقلاب اسلامی شکل و اوج گرفت و امام خمینی (ره)، آن را مورد تأیید قرار داد. گروه‌هایی بودند که در مقطعی حضور یافتند، ولی نهضت انقلاب اسلامی با تکیه بر سرود‌های انقلابی که برآمده از دل هنر بود، بسیاری از مفاهیم بلند و پیام‌های انقلابی خود را انتقال داد. در بسیاری از محافل مذهبی که در زمان مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته بود، این سرود‌های انقلابی بودند که وسیله کاربردی و بهترین ابزار برای رساندن مفاهیم انقلاب اسلامی محسوب می‌شدند.»
وی بار دیگر با اشاره به پیام مقام معظم رهبری برای اولین جشنواره سرود فجر اظهار داشت: «همانگونه که در پیام مقام معظم رهبری بیان شد، پیوند معنادار میان آهنگ، شعر و صدا، سه مقوله‌ای است که زمینه را برای شکل‌گیری و اوج جشنواره سرود فجر فراهم کرد. این یک تلفیق هنرمندانه است و قطعاً آثار آن ماندگار خواهد شد. باید به این نکته توجه ویژه داشته باشیم که شعار‌ها و آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی همگی می‌توانند در سایه سرود‌های دسته‌جمعی مورد توجه قرار گیرند و امروز با برگزاری جشنواره سرود فجر از منتخبین تقدیر می‌شود.»
رمز ماندگاری هنر انقلاب اسلامی
سردار علی مقواساز، معاون فرهنگی سازمان بسیج نیز در گفتگو با خبرنگار «جوان» گفت: «در بخش ملی اولین جشنواره سرود فجر، ۲ هزار و ۸۰۰ گروه از تمام کشور و همه مجموعه‌ها حضور پیدا کردند و در بخش بین‌الملل آن نیز ۷۰ گروه از ۱۰ کشور دنیا حاضر بودند که همه این اتفاقات بزرگ طی شش ماهه اخیر رقم خورده و امروز بنا داریم که از برترین گروه‌های سرود استان‌ها تقدیر کنیم.»
سردار مقواساز در رابطه با اهمیت و هدف این جشنواره اظهار داشت: «یکی از بهترین هنر‌هایی که ما امروز داریم، همین هنر سرود است که از اول انقلاب اسلامی شکل گرفته و اغلب مردم با این سرود‌ها یکسری خاطرات از آن دوران و به‌خصوص ایام هشت ساله دفاع مقدس در ذهن دارند که به نوعی رمز ماندگاری این هنر انقلاب اسلامی است. ما در این مرحله، کار شناسایی گروه‌های سرود را انجام داده‌ایم که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه‌های زیرساختی و نرم‌افزاری به دنبال گسترش کمی و کیفی آن‌ها در سطح ملی و منطقه‌ای هستیم.»
در بخش پایانی این آیین، ضمن تقدیر از نفرات برتر بخش‌های مختلف از استاد حمید شاهنگیان یکی از برجسته‌ترین آهنگسازان پیشکسوت موسیقی انقلاب اسلامی تجلیل به عمل آمد و ضمن تقدیر از ابوذر روحی، سرود «سلام فرمانده» نیز به عنوان سرود برگزیده سال انتخاب شد.