«سخندان» داور مشهدی از قضاوت در جام کنفدراسیون ها می گوید

مسابقات "جام کنفدراسیون ها" اخیرا با قهرمانی تیم ملی فوتبال آلمان در کشور روسیه پایان یافت که از ایران تیمی متشکل از:علیرضا فغانی،رضا سخندان و محمدرضا منصوری در این مسابقات 2دیدار:"آلمان- شیلی" و"پرتغال- شیلی" را قضاوت کردند. در میان این داوران، علیرضا فغانی که چندین دهه است در تهران زندگی می کند،اصالتا خراسانی است و در بازگشتش به تهران به همراه دیگر کمک داور تهرانی(منصوری) طی مراسم خوبی در پایتخت مورد استقبال قرار گرفت. اما بازگشت غریبانه"رضا سخندان" از روسیه به زادگاه و محل زندگی اش(مشهد)،بسیار بی سر و صدا و غریبانه بود.از این رو گفت وگوی اختصاصی"خراسان رضوی" با این کمک داور بین المللی استان نیز با همین سوال،آغاز شد...
*ضمن خوشامدگویی به شما ،بفرمایید چرا بازگشتتان به مشهد این قدر بی سر و صدا و غریبانه بود؟
- من خودم خواستم این چنین باشد! راستش،ساعت بازگشت من به مشهد 2بامداد بود و چون نمی خواستم مسئولان ،دوستداران و رسانه ها دچار زحمت شوند،خودم به کسانی که مطلع بودند،سفارش کردم به کسی اطلاع ندهند! البته برخی دوستان بعدا گله کردند،اما واقعیتش این است که خودم نخواستم در آن ساعت نامناسب،مزاحم دوستان شوم...
* از رویارویی تان با ستاره پر سرو صدای امروز فوتبال دنیا"کریستیانو رونالدو" بگویید...


- حقیقتش، قضاوت تیم داوری ایران،مقابل ستارگان دنیا چندان برای خود آنها و ما تازگی نداشت و ما قبلا هم بازی ستارگان فوتبال را قضاوت کرده ایم.مثلا سال2013 بازی رده بندی جام باشگاه های جهان را قضاوت کردیم که در آن مسابقه"رونالدینیو" ستاره برزیلی هنوز برای تیم "اتلنتیکو مینیه رو برزیل" بازی می کرد و اتفاقا در آن مسابقه، کارت قرمز هم گرفت و اخراج شد،اما رفتار بسیار متین و جالبی داشت. در بازی فینال همین جام(باشگاه های جهان)هم در سال2015 بازی تیم های "بارسلونای اسپانیا"با"ریور پلاته آرژانتین" را قضاوت کردیم که در تیم اسپانیایی ستارگانی مثل:"لئونل مسی"آرژانتینی،"نیمار" برزیلی  و"لوئیز سوارز"اهل اروگوئه و... بازی می کردند که البته "مسی" بسیار سنجیده و آرام و دوست داشتنی بود؛اما "نیمار" و" سوارز" اهل شلوغ کاری  بودند و در این میان با آنکه هر 3 از یک قاره(آمریکای جنوبی)بودند ، ولی آرام بودن  رفتار "مسی" برایم جالب بود.در جام کنفدراسیون ها هم ما بازی کاپیتان تیم ملی پرتغال و ستاره "رئال مادرید" را قضاوت می کردیم که من البته "کریستیانو رونالدو" را خشک،عصبی و مغرور دیدم. او به کوچک ترین خطای حریف و تصمیم داور معترض می شد و چندان خوش اخلاق نبود.
*برخی معتقد بودند او در بازی با شیلی(که قضاوت بازی با داوران ایرانی بود) به دلیل  دشنام دادن به حریف مستحق اخراج بود،نظر شما به عنوان کمک داور آن مسابقه چیست؟
-در آن صحنه موردنظر و کذایی،واقعا اتفاق خاصی نیفتاد و حرف خاصی رد و بدل نشد.من خودم چیزی نشنیدم و بعدا از آقای فغانی هم که پرسیدم،نظرش همین بود.به نظرم روی این اتفاق،بزرگ نمایی رسانه ای شد و جالب است بدانید طرف دیگر ماجرا که"آرتورو  ویدال"شیلیایی بود هم بعد از بازی، رد و بدل شدن دشنام را تکذیب کرد.شما هم مطمئن باشید اتفاق خاصی در آن صحنه خاص نیفتاد که "رونالدو" مستحق اخراج باشد و گرنه تیم داوران ایرانی که "رونالدینیو" را اخراج می کند،ابایی از اخراج "رونالدو"هم نداشت. اصولا داورانی که چنین بازی های مهمی را قضاوت می کنند، کاملا به زبان انگلیسی مسلط اند و چیزی از نگاه آنان،پنهان نمی ماند.
 *هم اکنون چندسال دارید و به لحاظ شرایط سنی تاچه زمانی می توانید،پرچم بزنید؟
- من متولد 1352 در مشهد هستم و با آنکه کمیته داوران فیفا(فدراسیون جهانی فوتبال)اخیرا شرایط سنی داوری را برداشته است؛اما بعد از جام جهانی روسیه دیگر نمی خواهم پرچم بزنم.علتش هم شرایط سخت و دشوار داوری بین المللی است .راستش،خیلی از نزدیکان به ما می گویند،خوش به حالتان که دایم در خارج از کشور در حال سیاحت هستید؛اما واقعیت این است که  ما دایم در کلاس های تمام وقت آموزشی نظری و عملی داوری هستیم و فشار بسیاری را تحمل می کنیم که دیده نمی شود.من 2پسر12 ساله(سینا) و2ساله(پرهام)دارم که به دلیل همین دشواری ها دلم نمی خواهد هیچ کدامشان داور یا کمک داور شوند. البته چیزی را به آنها تحمیل نخواهم کرد و خودشان در نهایت تصمیم گیرنده خواهند بود.
*چقدر شانس قضاوت در جام جهانی دارید؟
- هم اکنون 65تا70تیم داوری از قاره های مختلف،نامزد قضاوت در جام جهانی روسیه هستند که تیم داوری ایران شامل:آقای فغانی،من و آقای منصوری هم جزو آنها هستیم.کمیته داوران فیفا تا جام جهانی آینده،همه این تیم ها را در میادین مختلف،زیر نظر دارد و تا آن موقع اگر اتفاق خاصی نیفتد و ما اشتباه بزرگی در قضاوت های بین المللی نداشته باشیم،احتمال حضورمان در جام جهانی،بالاست.
 *سطح داوری ما از فوتبالمان جلوتر است یا
 عقب تر؟چه توصیه ای به جوانان علاقه مند به داوری در استان دارید؟
-این نوع مقایسه را نمی پسندم و به نظرم مقایسه کردن آنها با یکدیگر درست نیست. توصیه ام به جوانان خراسانی هم این است که با عشق وعلاقه به سوی این شغل بروند و بدانند پیمودن این راه،نیازمند صبر و تحمل بسیاری است و در این راه،انتخاب الگوی مناسب هم مهم است.راستش من و جناب"محسن ترکی" تا پارسال با همکاری آموزش و پرورش و کمیته داوران هیئت فوتبال،در این زمینه استعدادیابی می کردیم که امسال به دلیل مشکلاتی این روند متوقف شد.اما در همین مدت هم داوران خوبی زیرنظرند و در حال طی کردن مدارج حرفه ای هستند.من خودم در 24سالگی در لیگ برتر قضاوت می کردم و در فوتبال کشور هم با توجه به تغییر نسل داوران،نیازمند حمایت های بیشتر فدراسیون و صبر وهمکاری تیم ها هستیم تا داوران جوان ما جای بزرگان را به تدریج بگیرند.
*  فوتبال در خانواده شما جایگاه خاصی دارد...
-بله همین طور است. برادرم:"یعقوب سخندان"سال هاست کمک داور "ملی" است و 4سالی است که در لیگ برتر قضاوت می کند.پسر برادرم هم که بازیکن بسیار خوبی بود،  چپ پا بود وتکنیکی. وی برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) در سوریه به شهادت  ر سید و جایش خالی است.
*بهترین خاطره شما در فوتبال چیست؟ بهترین داوران خارجی دنیا چه کسانی هستند؟
- قطعا حضور و قضاوت به همراه تیم داوری ایران در فینال فوتبال المپیک برزیل بسیار لذت بخش وتاریخی بود.بیشتر کمک داوران لیگ های فوتبال اسپانیا و ایتالیا، بسیار متمایز هستند و بهترین داور وسط نیز به نظرمن"کوئیپرز"هلندی است که فینال اخیر جوانان جهان را سوت زد.