توضیحات زنگنه درباره سود توتال در قرارداد اخیر

هادی محمدی – بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان در پایان نشست هیئت وزیران درباره حاشیه‌های ایجاد شده برای قرارداد بزرگ نفتی اخیر میان ایران و کنسرسیوم توتال، چین و پترو پارس، اظهار داشت: بعضی گفته اند که 50 درصد یا 75 درصد کل درآمد این میدان را به خارجی‌ها  می‌دهیم که حرف غلطی است ، پرداخت به پیمانکاران حداکثر از محل 50درصد درآمد است و ما هم گفتیم درآمد ما از این میدان در طول عمرش حدود 84 میلیارد دلار خواهد شد و آنچه به توتال و مجموعه اش در طول 20سال داده می‌شود و به تصویب شورای اقتصاد هم رسیده حدود 12 میلیارد دلار خواهد بود که کمتر از 15درصد درآمد کل میدان در عمرش است. این کار عملا نوعی سرمایه گذاری خارجی محسوب می‌شود و در شرایطی که برخی می‌خواستند تحریم‌ها  هرگونه سرمایه گذاری و حضور خارجی را منتفی کند توسط دو شرکت بزرگ و معتبر انجام شد و ان شاءا... در بقیه بخش‌ها  راهگشا باشد.
مهم ترین ضمانت قرارداد توتال
خبرنگاری از زنگنه در مورد تکرار خروج توتال از قرارداد با فشارهای آمریکا پرسید که وی با بیان این که هیچ وقت توتال یا هیچ شرکت دیگری قراردادی را لغو نکرده است، تصریح کرد : این در قرارداد جدید دیده شده و اگر زمانی به هر دلیلی نتوانند کار کنند همه سرمایه گذاری آن‌ها  می‌ماند زیرا روز بازپرداخت زمانی شروع می‌شود که میدان تولید را آغاز کند و ما بازپرداخت را از محل تولید میدان انجام می‌دهیم. در واقع این مهم ترین ضمانت است برای این که طرف مقابل که سرمایه گذاری می‌کند مانع از هرگونه اقدامی که سرمایه گذاری آنها را به خطر بیندازد می‌شود. وی درباره حضور توتال در صنعت پتروشیمی اظهار داشت: بحث این مسئله است که توتال در قسمت زنجیره پتروشیمی در بخش تولید اتیلن و پایین دستی‌های آن سرمایه گذاری داشته باشد که آن هم در دست مذاکره است.
گفت وگو با شرکت‌های دیگر ادامه دارد


وزیر نفت همچنین در مورد قراردادهای دیگر و شرکت‌هایی که برای توسعه میادین با آنها گفت وگو می‌شود نیز گفت :  اولویت‌های خود را گفته ایم و میدان‌های مشترک آزادگان، یاران، یادآوران و لایه نفتی پارس جنوبی و میدان‌های مشترک ایلام، آب تیمور و منصوری را در برنامه داریم . با شرکت‌های مختلفی در حال مذاکره هستیم و در مورد میدان آزادگان فرایند مناقصه در حال شروع است.