وزیر ارشاد: مطمئن باشید امنیت و کرامت حجاج اولویت نظام است، زائران مرداد اعزام می شوند

هادی محمدی – در فاصله کمتر از یک ماه تا اعزام اولین گروه از حجاج ایرانی به سرزمین وحی و برخی نگرانی ها بابت تامین امنیت و عزت ایرانیان در عربستان، وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی در پاسخ به سوال خراسان درباره اخذ تضمین های لازم از عربستان سعودی در مورد حج امسال زائران ایرانی، با بیان اینکه مردم مطمئن باشند امنیت و کرامت حجاج اولویت اول نظام است ، تاکید کرد : عربستان سعودی شروط لازمی را که جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت و کرامت حجاج داشت رسما و به صورت مکتوب پذیرفته است. در عین حال به طور طبیعی وضعیت را رصد می کنیم و اگر اتفاقی محتمل باشد، در سطوح عالی نظام طرح می شود و در نهایت تصمیم نهایی را آنها خواهند گرفت.
به گزارش خراسان، صالحی امیری که روز گذشته در جمع خبرنگاران سخن می گفت، با بیان اینکه سیاست رسمی نظام در مورد حج برگزاری آن همراه با عزت و کرامت است ، خاطرنشان کرد :  برای این کار همه مسیرهای ممکن را طی کردیم؛ از جمله شروط لازمی را که جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت و کرامت حجاج داشت رسما طرف عربستانی پذیرفت و آن را مکتوب کرد و الان هم در سطح نظام این بحث ها در دستورکار است.
وی افزود : ما طبق برنامه ثبت نام و آموزش را انجام دادیم؛ همه اقدامات لازم برای اجاره اماکن و هواپیمایی و ... انجام شده است و دهه اول مرداد ماه اعزام اولین گروه آغاز می شود ، الان هم گروه های پشتیبانی و پزشکی و گروه های هواپیمایی در مکه و مدینه هستند و در مجموع آن چیزی که ما به عنوان سیاست رسمی دنبال می کنیم، اعزام حجاج به عربستان با همه تمهیدات لازم است.
قاضی عسکر: تمام ارکان نظام پای حج ایستاده است


در همین زمینه و به گزارش ایران، حجت الاسلام قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت نیز روز چهارشنبه در بازدید از ترمینال در حال ساخت ورود حجاج ایرانی در فرودگاه بین المللی امام (ره) با بیان اینکه حج تصمیم نظام است و این مهم به این معناست که تمامی ارکان نظام پای این سفر معنوی ایستاده است تا باشکوه برگزار شود، تصریح کرد : همه ما ملزم هستیم که حج تمتع امسال را باشکوه برگزار کنیم البته هماهنگی های لازم در این زمینه انجام و امکانات لازم نیز فراهم شده است.وی درباره تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی نیز گفت: این جلسه ده روز پیش در باره حج تشکیل و تصویب شد که زائران ایرانی امسال در حج تمتع شرکت کنند و جای هیچ تردیدی در این زمینه نیست.
قاضی عسکر درباره طرح مجلس که چرا در این شرایط حساس زائران به حج اعزام می شوند نیز گفت: وظیفه ما توضیح دادن مسائل بود که در کمیسیون فرهنگی و صحن علنی مجلس شورای اسلامی توضیحات لازم را دادیم و ابهامی در این زمینه وجود ندارد و اگر مشکل غیر مترقبه ای پیش نیاید و روند به همین شکل باشد،  مشکل خاصی در حج امسال نخواهیم داشت.
وی درباره اعزام نمایندگان وزارت خارجه کشورمان به عربستان نیز گفت: کارهای کنسولی انجام شده است و در چند روز آینده ویزای آنها صادر خواهد شد. همچنین تیم پزشکی حج نیز یک نرم افزار برای ثبت اطلاعات زائران دارد و طبق آنچه عربستان تعیین کرده در حال ثبت اطلاعات زائران هستیم تا ویزای الکترونیکی نیز به موقع صادر شود.