بررسی کالاهایی که با تصویرشان از زمین تا آسمان فرق می کنند


برای روزهای گرم تابستان بعد از هنداونه سرد و خنک بهترین چیزی که می چسبد بستنی است. ممکن نیست روزهای گرمی را گذرانده باشیم و بستنی نخریده باشیم. اما اگر به دلیل گرمای هوا بعد از خوردن کمی بستنی حالمان جا بیاید، اولین چیزی که به چشم می آید، تفاوت تصویر بستنی بر روی بسته بندی آن و بستنی که در دستمان است، می باشد. البته این مسئله در کیک و کلوچه و خیلی از کالاهایی که می خریم وجود دارد. این تقلب تصویر روی جلد و بسته بندی با آن چیزی که واقعا وجود دارد، شاید باعث تعجب و ناراحتی خیلی از ما شده باشد. حق مصرف کننده دخل و خرج امروز به دنبال این مسئله رفته تا راه های پیگیری و حل شدن این موضوع را بیابد.
در خرید کالا از فروشگاه های مختلف همیشه این مسئله برایمان به وجود آمده که کالاهای جدیدی که مشاهده می کنیم و یا محصول تولیدی از کارخانه جدیدی که قصد خرید آن را داریم، با واقعیت چیزی که بعد از خرید با آن مواجه می شویم، چقدر فرق می کند. شاید هم بارها دچار این مشکل شده ایم و اصلا دستمان را داغ کرده ایم که دیگر گول این نوع محصولات را نخوریم. اما واقعیتی که وجود دارد این است که در هر صورت از بستنی و کیک و کلوچه تا خرما و نبات و خیلی دیگر از کالاهای مصرفی مان با تصویر تبلیغاتی روی بسته بندی متفاوت باشد. اگر خریدمان با سابقه طولانی باشد و بارها از آن محصول خرید کرده باشیم، می دانیم که واقعیت چیست و آن را قبول  کرده ایم. اما اگر می خواهیم محصول جدیدی را خرید کنیم، نباید گول تصویر بسته بندی آن را بخوریم.
راه پیگیری دارد ولی ...
برای پیگیری این نوع تقلب در تبلیغات و شاید حتی گمراه کردن و گول زدن خریدار به معاونت محترم بازرسی و نظارت سازمان صنعت مراجعه کردیم تا مسیر احقاق حقمان را پیدا کنیم. «باخرد» معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به سوال ما درباره امکان پیگیری برای این گونه تقلب در تبلیغات می گوید: بدون شک این نوع تقلب در تبلیغات کالا و نمایش تصویر کالا   روی بسته بندی هر کالای تولیدی قابل پیگیری و برخورد است اما مواد نظارتی ما که تا حدی اجازه دخالت سازمان صنعت، معدن و تجارت را می دهد، ماده 59 نظام صنفی و ماده 3 تعزیرات حکومتی است که به طور مشخص در این مسئله امکان ورود نمی دهد. در قانون موضوع تقلب در کمیت و کیفیت کالا مطرح شده است. این مسئله در خصوص خود کالا مصداق پیدا می کند. مانند این که در تاریخ تولید، انقضا، وزن و قیمت کالا تخلفی صورت پذیرد. اما در خصوص تبلیغات ماده قانونی در نظام صنفی ذکر نشده است. اما تحت عنوان تدلیس در آیین دادرسی و در دادگاه عمومی می توان این مسئله  را پیگیری کرد که از عهده بخش نظارتی این سازمان برنمی آید.حقوق مصرف‌کننده، حقوقی است که کلیه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات از حیث صحت،کمیت،کیفیت و سلامت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین و یا مندرجات قرارداد مربوطه یا عرف می‌بایست در مورد هر شخص حقیقی یا حقوقی که کالا یا خدمتی را خریداری می‌کنند در معاملات رعایت نمایند که مصادیق آن توسط سازمان حمایت تعیین خواهد شد. با توجه به این تعریف ،کلیه ارائه دهندگان کالاها و خدمات اعم از واحد های تولیدی ،توزیعی و خدماتی در مقابل مصرف کنندگان خود مسئولیت هایی دارند که به تناسب موقعیت شغلی بر اساس معیارهای تدوینی سازمان حمایت ملزم بوده در قبال مصرف کنندگان رعایت کنند. انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان پس از تشکیل شدن بر اساس شرایط مندرج در اساسنامه موظفند نسبت به اجرای مصادیق برگرفته از قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان اقدام کنند. در یکی از بندها صراحتا به مسئله حق برخورداری از حمایت در برابر رویه های فریب کارانه اشاره شده است. با این شرایط بهترین مسیر احقاق حق مشتریان این نوع محصولات تقلبی، سازمان حقوق مصرف کنندگان و نیز اصلاح قوانین نظارتی نظام صنفی است که با این شرایط بتوان از نهادهای مختلف نظارتی برای جلوگیری از این تبلیغات اقدام کرد.
 


اطلاعات تماس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان مشهد
تلفن:  38488422  -  051