کدام نماینده مستاجر است؟!

آرمان ملي- آساره کياني: روز گذشته، احمد اميرآبادي فراهاني، عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي، در اظهار نظري گفته: «نماينده‌اي داريم که مي‌گويد صاحبخانه او اجاره را دو برابر کرده و براي پرداخت اجاره با مشکل مواجه شده!» او در واکنشي اعتراض آميز نسبت به تضييع حق نمايندگان مجلس، گفته: «به کارمنداني که به اجبار از شهرستان به تهران منتقل مي‌شوند، خانه سازماني داده مي‌شود اما چنين امکاناتي براي نمايندگان وجود ندارد.» اميرآبادي، همين‌طور تاکيد کرده که «آن 200 ميليون تومان وديعه مسکني هم که در سال اول مجلس يازدهم به نمايندگان دادند، وام بوده و به صورت ماهيانه از حقوق نماينده کم مي‌شود.»صحبت‌هاي آقاي اميرآبادي، اندکي براي مخاطب و لااقل براي نگارنده تا حدودي غيرمنطقي و در واقع غيرقابل باور به نظر رسيد. اما واقعا حقوق نمايندگان مجلس تا اين اندازه کم است که آن‌ها حتي توان پرداخت اجاره مسکن خود را ندارند؟ حقوق نماينده‌هاي مجلس چه قدر است؟ در کدام سايت يا از کدام منبع مي‌توان به ريز درآمد نماينده‌هاي مجلس دست يافت؟ اسم نماينده‌اي که توان پرداخت اجاره خانه خود را ندارد، چيست؟ چرا اين نماينده‌ها پيش از ورود به مجلس، در ابعاد وسيعي دست به تبليغات زده، مخارج باورنکردني‌اي را متحمل مي‌شوند و در واقع خود را به آب و آتش مي‌زنند، تا به مجلس راه پيدا کنند؟ به سراغ «داريوش قنبري»، نماينده دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي، رفتيم تا از تجارب او از زمان نمايندگي‌اش براي فهم و درک سخناني که در باب مشکل مالي برخي نمايندگان مجلس ايراد مي‌شود، استفاده کنيم. قنبري با ما راجع به انواع دريافتي‌هاي نماينده‌ها صحبت مي‌کند و حقوق نماينده‌ها را بيشتر از آن چيزي مي‌داند که آن‌ها را در گذران زندگي‌شان دچار مشکل کند. ضمن اينکه با اهداي وام‌هايي تحت عنوان وديعه مسکن و غيره هم به نماينده‌ها مخالف است. چراکه نماينده‌ها علاوه بر حقوق نمايندگي، هزينه‌هاي نمايندگي را هم دريافت مي‌کنند که شامل هزينه‌هاي مسکن، اياب و ذهاب و غيره است.
چند درصد از کارمندان دولت، خانه سازماني دريافت مي‌کنند؟
داريوش قنبري مي‌گويد: «نماينده‌ها در ابتداي دوره، مبلغي به عنوان وديعه مسکن دريافت مي‌کنند و اينکه مبالغي تحت عنوان وام وديعه مسکن دريافت کنند، عجيب است. هرچند که اين وام به آن معنايي که يک فرد عادي وام بگيرد و ضامن بايد داشته باشد و غيره، نيست. از طرفي اين وام به صورت قرض الحسنه است و بهره‌اي هم دريافت نمي‌شود و همان‌طور که گفتم در ابتداي دوره هزينه‌اي به عنوان مسکن به نماينده‌ها داده مي‌شود و قرار نيست که ديگر هر سال به نسبت تورم اين هزينه‌ها تغيير پيدا کند.»قنبري در ارتباط با اينکه آقاي اميرآبادي گفته به کارمندان دولت، خانه سازماني داده مي‌شود، اظهار مي‌کند: «اولا ايشان بايد بگويند که چند درصد از اين کارمندان دولت، خانه سازماني دريافت مي‌کنند؟ تا جايي که من اطلاع دارم، مثل گذشته خانه‌هاي سازماني به کارکنان دولت تعلق نمي‌گيرد و به نظر من اينکه نماينده‌ها خودشان بيايند براي خودشان تصميم بگيرند و وضعيت معيشت خود را درست کنند و توجهي به ساير اقشار و گروه‌هاي حقوق بگير نداشته باشند، صحيح نيست.»
کسي از ارقام و اعداد دريافتي نماينده‌ها اطلاعي ندارد!


نماينده پيشين مجلس مي‌گويد که البته خيلي اطلاعي ندارد که در حال حاضر جمع دريافتي نماينده‌ها چه قدر است اما مي‌داند که نماينده‌ها يک حقوق مي‌گيرند و يک هزينه نمايندگي و اين‌ها در دو فيش جداگانه و متفاوت هستند. و با توجه به اينکه محرمانه است، کسي از ارقام و اعداد دريافتي نماينده‌ها اطلاعي ندارد. به گفته او: «علي رغم بحث‌هاي شفاف سازي گرچه برخي دستگاه‌هاي دولتي در دولت گذشته، اطلاعات حقوقي کارکنانشان را در سايت‌هايشان منتشر کردند، اما مجلس اين کار را نکرد و نيامدند بگويند که يک نماينده جمع دريافتي ماهانه‌اش چه قدر است و من نديده‌ام که نماينده‌ها اين را اعلام کنند.»
جمع دريافتي نماينده‌ها بالاتر از کارکنان دولتي است
قنبري اضافه مي‌کند که «تا آنجا که با حدس و گمان مي‌توانم بگويم اين است که جمع دريافتي نماينده‌ها بالاتر از کارکنان دولتي است و شايد چند برابر يک فردي که با مدرک مشابه در سازمان دولتي است، يک نماينده، دريافتي داشته باشد و من مي‌توانم اين را با توجه به سوابق نمايندگي و اطلاعات جسته و گريخته‌اي که مي‌گيرم، بگويم که قطعا و يقينا دريافتي نماينده‌ها بيشتر و شايد چندين برابر ساير کارمندان است و اين دريافتي اعم از حقوق و دريافت‌هايي هست که تحت عنوان هزينه‌هاي نمايندگي دريافت مي‌کنند.» نماينده پيشين مجلس، توضيح مي‌دهد که «در کل و با توجه به اينکه در شرايط فعلي، دريافتي نمايندگان به نسبت کارکنان دستگاه‌هاي ديگر بيشتر است، هيچ منطقي ندارد که بيايند و تحت عنوان هزينه مسکن مبلغ ديگري را براي نماينده‌ها در نظر بگيرند. و اگر نماينده مدعي است که دچار مشکلات معيشتي است، اين مشکل براي بقيه آحاد جامعه هم وجود دارد، اعم از اينکه کارمند دستگاه‌هاي ديگر باشند، کارگر باشند و غيره.»
دريافتي‌هاي نماينده‌ها چندين برابر حداقل حقوق است
قنبري مي‌گويد: «جالب است اگر اعداد و ارقامي را که نماينده‌ها مي‌گيرند را با حداقل حقوق مقايسه کنيد، چندين برابر حداقل حقوق است.»او ادامه مي‌دهد: «برخي از نماينده‌هايي که ادعا داشتند مي‌خواهند مانند مردم و از جنس مردم باشند، اينکه مزاياي خاص و ويژه‌اي را براي خود در نظر بگيرند که افراد ديگر با مدرک مشابه نمي‌توانند بگيرند، منطقي نيست و صحبت‌هاي آقاي اميرآبادي هم چيزي جز توجيه نمي‌تواند باشد و اين اضافه دريافتي‌ها و امتيازات ويژه به لحاظ منطقي هيچ توجيهي ندارد.»قنبري در توضيح دريافتي‌هاي نماينده‌هاي مجلس به «آرمان ملي» مي‌گويد: «يکي، حقوق و مزاياي نمايندگان است که معمولا تا حدودي شبيه حقوق و مزاياي ساير کارکنان دولت است و هزينه‌هاي ديگري هم تحت عنوان هزينه‌هاي نمايندگي دريافت مي‌کنند که شامل اجاره مسکن و هزينه اياب و ذهاب و غيره است.»
نماينده‌هاي مجلس درخصوص دريافتي‌شان شفاف سازي ‌کنند
ازآقاي قنبري مي‌پرسيم که آيا نماينده‌هاي مجلس مي‌توانند درآمد ديگري هم بجز انواع حقوق و مزايايشان، داشته باشند و او پاسخ مي‌دهد: «درآمد ديگري در گذشته نبوده و الان نمي‌دانم چون حداقل در سايتي اعلام نمي‌کنند که جمع دريافتي نماينده‌ها چه قدر است. به همين دليل شبهات زيادي در خصوص دريافتي‌هاي نماينده‌ها وجود دارد و اين با ‌شأن نمايندگي سازگار نيست. شفاف سازي بايد از خود مجلس شروع شود و اولين گام شفاف سازي اين است که نماينده‌ها ميزان و جمع دريافتي‌هايشان را اعلام کنند و به صورت آنلاين براي مردم قابل دسترس باشد و آن‌ها بدانند که وکلايشان چه قدر دريافت مي‌کنند و سطح زندگي‌شان چه قدر با سطح زندگي ساير اقشار جامعه همخواني دارد؟»قنبري مي‌گويد که برخي‌ها براي رسيدن به کرسي نمايندگي مجلس، هزينه‌هاي نجومي مي‌کنند که با دريافتي‌هاي قانوني نماينده‌ها همخواني ندارد. اين در گذشته هم مطرح بوده و حتي قوانيني هم تصويب شد که جلوي اين هزينه‌هاي نجومي گرفته شود و قرار شد منابع تامين هزينه‌هاي نماينده‌ها شفاف باشد هرچند که به عقيده من اين قانون به درستي اجرا نشد.»