شجاعت این است که اگر باید جنگ کنی بجنگی و اگر باید صلح کنی، صلح کنی

حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني، در افتتاحيه هفتمين اجلاس مجمع جهاني اهل بيت(ع)، طي سخناني ابتدا به حوادث کشورهاي همسايه اشاره کرد و گفت: با مردم افغانستان به دليل جناياتي که در اين کشور نسبت به عزاداران حسيني(ع) واقع شده ابراز همدردي مي کنيم و از متصديان اين کشور مي خواهيم که نسبت به جان، مال و امنيت شهروندانشان، به خصوص شيعيان که در ماه گذشته آماج تهديدات بوده اند، حساسيت داشته باشند و با اين جنايات، مماشات نکنند. يادگار امام افزود: همچنين با سيل زدگان پاکستان، که اين روزها درد و رنج بسيار زيادي را تحمل مي کنند، ابراز همدردي مي کنيم و از همه کساني که مي توانند به درد سنگيني که در مناطقي از اين کشور اتفاق افتاده کمک برسانند، تقاضا کنيم که نسبت به اين امر با حساسيت مواجه شوند.
همه با نگراني به اتفاقات عراق نگاه ميکنيم
وي ادامه داد: همچنين لازم است به حوادث عراق هم توجه کنيم و مردم اين کشور را به صبوري و آرامش و امنيتي که خواسته همه شيعيان و مسلمانان است، گوشزد کنيم. همه با نگراني به اتفاقات عراق نگاه مي کنيم. البته الحمدلله التهابات تا حدودي فروکش کرده، ولي به هر حال پيروان اهل بيت(ع) در دنيا از چيزي که مي تواند به صورت سخت و طاقت فرسا در اين کشور واقع شود، بسيار نگران هستند. اميدواريم اين اتفاق آن گونه که مورد رضاي خداي سبحان و توجه پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) است به سرانجام برسد. سيد حسن خميني سپس با اشاره به يک قطعه شعر عربي در رابطه با اهل بيت(ع) و شيعيان، گفت: اگر از ما سؤال کنند که «اصول مکتب تشيع چيست؟» مي گوييم علاوه بر آنچه اصول دين است-که توحيد و نبوت و معاد باشد- ما دو اصل را هم به عنوان ارکان مکتب تشيع در چهارچوب اعتقادات خودمان داريم؛ يکي «عدل» که البته آن را با معتزله شريک هستيم و ديگري، «امامت»؛ که به عنوان رکن رکين مکتب شيعه براي خودمان تصوير کرده ايم. وي اظهار داشت: اگر از اين سخن بگذريم، فکر مي کنم مي توان به پنج قاعده در حوزه رفتار مکتب اهل بيت(ع) اشاره کرد و آنها را به عنوان ارکان مکتب رفتاري اهل بيت(ع) مورد اشاره و دقت قرار بدهيم. البته هر کدام از اينها مخالفيني داشته اند و لذا ائمه(ع) در مقابل آنها به اين بسيار توجه داده اند.
 بايد نسبت به شريعت، احکام و حلال و حرام خدا حساس باشيم


يادگار امام در تشريح اين پنج قاعده افزود: اولين قاعده، «شريعت» است. در مقابل بسياري از کساني که اتفاقا بعضا نام برخي از اهل بيت(ع) را يدک مي کشيدند، در مکتب اين خاندان تأکيد بسيار ويژه اي شده که بايد به شريعت و رفتار متشرعانه پايبند بود. اباحي گري يا اينکه ما به گونه اي برخورد کنيم که بخشي از احکام را کنار بگذاريم، هيچ کدام جايي در مکتب اهل بيت(ع) ندارد. بالاترين عابدها در ميان مسلمانان از ائمه(ع) ما بوده اند؛ به زين العابدين(ع) گفتند، چرا اين قدر گريه مي کنيد؟! ايشان فرمودند، جدّم اميرالمؤمنين(ع) را نديده ايد!
تمام وجود امام بزرگوار ما پايبندي به حلال و حرام بود
وي با تأکيد بر اينکه اولين رکن رکين مکتب اهل بيت(ع) اين است که ما بايد نسبت به شريعت، احکام و حلال و حرام خدا حساس باشيم، يادآور شد: تمام وجود امام بزرگوار ما پايبندي به حلال و حرام بود. ايشان شب ها يک ساعت پيش از نماز صبح بيدار مي شد و اواخر عمرشان از شدت گريه، آن گونه که خانواده ايشان نقل مي کنند، دستمال کاغذي کارساز نبود و حوله کنار دستشان مي گذاشتند. امام در تمام مدتي که نجف بود، هر شب به زيارت مولي الموحدين(ع) مي رفتند و در ايام دهه محرم صبح ها هم مي رفتند و در همه اين زيارت ها به صورت ايستاده بر بالاي سر مبارک حضرت، زيارت امين الله مي خواند. سيد حسن خميني دومين رکن مهم رفتاري مکتب اهل بيت(ع) را «پايبندي به اخلاق» دانست و گفت: يکي از شئون اخلاق، «باور» است. در روايات ما بسيار هست که ائمه(ع) وقتي با افراد مواجه مي شوند، براي آنها استدلال مي کنند. ما هرچه در اين زمينه خودمان را مسلح تر کنيم، حسيني تر و علوي تر هستيم. از امام صادق(ع) نقل شده که با يکي از نزديکان خود از جايي عبور مي کردند و آن فرد به غلام خودش دشنام داد. راوي مي گويد، امام تا پايان عمر با او سخن نگفت.
کدام رفتار ما به ائمه(ع) شبيه است؟
يادگار امام تأکيد کرد: کدام رفتار ما به ائمه(ع) شبيه است؟! بددهاني، بدزباني و توهين؟! بددهان و بي اخلاق نباشيد، تهمت نزنيد، غيبت نکنيد و دروغ نگوييد. امام صادق(ع) به محمد بن مسلم مي فرمايد، «طوري باشيد که وقتي کسي شما را ديد بگويد اينها پيروان من هستند». به اخلاق پايبند باشيم تا هرکس ما را مي بيند در شمايل و رفتار ما خوبي ببيند. آن وقت مي گويند اينها گروهي هستند که خودشان را به علي(ع) منسوب مي کنند و فخر علي(ع) و سيدالشهدا(ع) هستند.
مؤدبانه حرف بزنيد و امروز هم ثابت شده که اثر آن صد برابر بيشتر است
وي يادآور شد: در  سخنراني هاي امام بزرگوار ما، غالبا توهين، دشنام و حتي نقل قول بي دليل نمي بينيد؛ در اوج ستيز امام با شاه شما حرف بي منطق از ايشان نمي شنويد. بعضي ها آن وقت در مورد نطفه شاه شعار داده بودند و امام گفته بود اين حرف ها غلط است.
يادگار امام تأکيد کرد: مؤدبانه حرف بزنيد و امروز هم ثابت شده که اثر آن صد برابر بيشتر است.
آدم ترسو حق ندارد تابلو سيدالشهداء و علي و فاطمه و حسن(ع) را بردارد
سيد حسن خميني با بيان اينکه رکن سوم رفتاري در مکتب اهل بيت(ع) «شجاعت» است، اظهار داشت:  ائمه(ع) يک آموزه را به خوبي به ما ياد داده اند و آن اين است که بايد شجاع بود. از همين رو، آدم ترسو حق ندارد تابلو سيدالشهداء و علي و فاطمه و حسن(ع) را بردارد.
وي ادامه داد: شجاعت يعني لحظه اي که به نتيجه رسيديم مال، جان و آبرو را بتوانيم کنار بگذاريم؛ خواه نتيجه آن عاشورا باشد، خواه صلح نامه امام حسن(ع). شجاعت امام مجتبي(ع) کم از شجاعت سيدالشهدا(ع) ندارد؛ اگر اين بزرگوار از جان گذشت، آن بزرگوار هم از آبرو گذشت. شجاعت علي بن موسي الرضا(ع) کم از شجاعت قمر بني هاشم(ع) ندارد؛ ايشان هنگامي که تشخيص داد بايد وارد حکومت شود، وارد شد؛ حتي اگر بسياري اين حرکت را مذمت کردند.
وجه امتياز امام بزرگوار ما از نظايرش «شجاعت» بود
وي افزود: امام بزرگوار ما از اين جهات الگوي سبک زندگي امروزين اهل بيت(ع) است؛ چون وجه امتيازش از نظايرش اين است که شجاع بود. من سند اين سخنم را بيان مي کنم؛ از پدر همسرم نقل مي کنم و ايشان از پدرش مرحوم آيت الله العظمي بجنوردي و ايشان از امام نقل مي کنند که شب هنگام وقتي مرا دستگير کردند که به تبعيد ببرند،  سوار ماشينم کردند؛ مدتي که رفتيم از جاده منحرف شدند و به سمت درياچه نمک رفتند. احساس کردم همين جا مي خواهند مرا را اعدام کنند؛  يک لحظه با خودم خلوت کردم و ديدم والله نمي ترسم. يادگار امام تأکيد کرد: شجاعت يعني شما مرجع تقليد اول نجف باشيد و پشت پا به همه چيز بزنيد و به فرانسه برويد. در آن روزها معلوم نبود که بعدا چه مي شود ولي امام مي گويد، الآن وظيفه اين است که برويم و مي رويم. شجاعت اين است که اگر بايد جنگ کني بجنگي و اگر بايد صلح کني، صلح کني. اين شجاعت هم ريشه در ايمان دارد. تعبيري در قرآن هست مبني از اينکه از خدا بترسيد و از غير خدا نترسيد. ممکن است بعضي ها از «همه چيز» بترسند و صرفا «يکي از آنها» خدا باشد.
 اگر واقعا دل ما مي خواهد مکتب اهل بيت(ع) را ترويج کنيم بايد به دانش زمانه خودمان مسلط شويم
وي با اشاره به اينکه پنجمين رکن مکتب اهل بيت(ع) «علم» است، گفت: اهل بيت(ع) شيعه قدرتمند مي خواهند. البته عموم جامعه هم بايد شور و نشاط و احساس را نگه دارند، ولي کار علما اين است که بايد در هر علمي زبردست شوند. اگر واقعا دل ما مي خواهد مکتب اهل بيت(ع) را ترويج کنيم بايد به دانش زمانه خودمان مسلط شويم. اگر عشق به نام علي(ع) داريم، بدانيم بقاي اين نام به اين است که شيعيان دانشمندي باشيم.
يادگار امام تأکيد کرد: امروز جهاد واجب براي ما، بيان ديگري است از آنچه رهبري تحت عنوان «جهاد تبيين» فرمودند؛ يعني «جهاد علم» است. علم هم فقط علمِ هم لباسان ما نيست؛ اين صرفا يک بخش علم است. البته علوم انساني يک علم ريشه اي است و بايد آن را فرا بگيريم، ولي طبيعتا هيچ کس نمي تواند همه کارها را انجام بدهد و هرکس بنا بر استعدادش يک طرف مي رود. ما بايد به عرصه تکنولوژي و فناوري هاي نوين هم وارد شويم. آيا نبايد وقتي يک کشوري مي خواهد مفاخره کند بگويد اسم اين دانشمند ما علي و اسم مادرش فاطمه است؟! خود اين بزرگترين تبليغ است.