پاسخ ایران، نه آمریکا

ناصر کنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه از ارسال نظرات جمهوري اسلامي ايران در مورد پاسخ آمريکا درباره متن پيش‌نويس توافق احتمالي رفع تحريم‌ها خبر داد و گفت: پس از دريافت پاسخ آمريکا، تيم کارشناسي جمهوري اسلامي ايران آن را به دقت مورد بررسي قرار داده و پاسخ‌هاي ايران، پس از ارزيابي در سطوح مختلف تدوين و شب گذشته به هماهنگ‌کننده تحويل داده شد. متن ارسالي داراي رويکردي سازنده با هدف نهايي کردن مذاکرات است. بعد از اين اظهار نظر، يکي از سخنگويان وزارت خارجه آمريکا با تاييد دريافت پاسخ ايران درباره مذاکرات احياي برجام از طريق طرف اروپايي گفت: ما پاسخ تهران را به پيشنهاد خود از سوي طرف‌هاي اروپايي دريافت کرده‌ايم. ما در حال مطالعه آن هستيم و از طريق طرف اروپايي پاسخ خود را به طرف مقابل اعلام خواهيم کرد اما متاسفانه پاسخ ايران سازنده نيست.
مذاکرات در خطر نابودي
پس از پيام‌هايي بين دو طرف رد و بدل شد يک مجله آمريکايي با اشاره به نزديک بودن انتخابات مياندوره‌اي کنگره آمريکا (هشتم ماه نوامبر- 17 آبان 1401 ) و لزوم بررسي مفاد توافق‌ هسته‌اي در اين نهاد، از احتمال تعويق مذاکرات وين تا بعد از برگزاري انتخابات مزبور خبر داد. مجله پوليتيکو چاپ آمريکا در گزارشي درباره واکنش آمريکا به پاسخ شب گذشته ايران به اتحاديه اروپا نوشت: آمريکا پاسخ ايران را عقب‌گرد عنوان کرده و اکنون مذاکرات هسته اي در خطر نابودي‌است.
پيش نويس توافق «منفي و غير منطقي» است


در چند ساعت اخير خبرنگاران رسانه‌هاي غربي ادعا کرده‌اند که سيگنال مثبتي را از سوي منابع اروپايي و آمريکايي در رابطه با متن ارائه شده از سوي ايران دريافت نکرده‌اند. اشتفني ليختن‌اشتاين خبرنگار اتريشي که مذاکرات رفع تحريم‌ها را دنبال مي‌کند در توئيتي ادعا کرد: يک ديپلمات اروپايي با ارزيابي منفي ايالات متحده موافق است و به من مي‌گويد که پاسخ ايران به اظهارات آمريکا در مورد پيش نويس توافق «منفي و غير منطقي» به نظر مي‌رسد. شخص ديگري اضافه کرد که پاسخ ايرانيان «اصلاً خوب به نظر نمي‌رسد».
توافق مورد قبول ايران نيست
با اين حال ابراهيم عزيزي، نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به جواب ايران درباره مذاکرات هسته‌اي، گفت: ايران همواره قصد دارد مذاکرات به سرانجام برسد و هر باري پيشنهادات سازنده‌اي را به طرف مقابل ارائه داده است اما مهم ترين خواسته ايران از طرف مقابل انتفاع اقتصادي است که هيچگاه از آن کوتاه نخواهد آمد همچنين طرف آمريکايي بايد تضمين محکمي دهد. نکته بعدي بحث پادماني است بايد تمام ادعاهايي خلاف واقع درباره مسئله هسته‌اي ايران بسته شود. آمريکايي‌ها دست از زياده خواهي‌هايي که دارند بردارند زيرا ايران هرگز به طرف مقابل باج نمي دهد و مجددا تاکيد مي کنم هدف از توافق انتفاع اقتصادي ايران بايد باشد وگرنه در توافقي که خواسته هاي ايران تامين نشود آن توافق مورد قبول ايران نيست.
تماس ايران و عمان در مورد سرنوشت برجام
واکنش‌ها به آينده برجام در روز گذشته همچنان ادامه داشت و در اين مورد حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه کشورمان و بدر البوسعيدي وزير امور خارجه سلطنت عمان روز گذشته در يک گفت‌وگوي تلفني به تبادل نظر پرداختند. وزير امور خارجه کشورمان ضمن تشکر از عمان، در اين ارتباط تلفني آخرين تحولات مربوط به گفت‌وگو براي لغو تحريم ها و پاسخ شب گذشته ارسال شده از سوي کشورمان براي هماهنگ کننده اروپايي را به اطلاع بدر البوسعيدي وزير امور خارجه سلطنت عمان رساند. اميرعبداللهيان در اين گفتگوي تلفني اراده جمهوري اسلامي ايران بر  حصول توافقي خوب، پايدار و قوي را مورد تاکيد قرار داد. وزير امور خارجه کشورمان افزود: در فرآيند تهيه پاسخ جمهوري اسلامي ايران، تسريع و تسهيل جمع‌بندي مذاکرات مد نظر قرار داشته است. وزير خارجه عمان نيز در اين گفتگو ضمن تشکر از رويکرد فعال و سازنده جمهوري اسلامي ايران ، ابراز اميدواري کرد با همکاري همه طرف‌ها، مذاکرات وين به نتايج مورد انتظار نائل شود.
آمادگي ايران براي برگزاري نشست
يک منبع مطلع گفته است که ايران آمادگي دارد تا هفته پيش رو براي اعلام توافق نهايي نشست وزرا برگزار شود با اين برداشت که معدود نظرات مطرح شده از سوي ايران تامين شود. جمهوري اسلامي ايران در پاسخ پيشين خود نيز که طرف‌هاي مقابل به منطقي و سازنده بودن آن اذعان کرده بودند، براي موضوعات باقي‌مانده راه‌حل‌هاي عملياتي ارائه داده بود. حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه پنجشنبه دهم شهريور ماه در رايزني تلفني با همتاي اماراتي گفت:‌ جمهوري اسلامي ايران براي رسيدن به توافق قوي و پايدار، حسن نيت و جديت خود را نشان داده و همکارانم با دقت و سرعت در حال بررسي متن و آماده سازي پاسخ هستند.