خودنمایی بودجه صفر روی تشک کشتی

آرمان امروز:پورحسین: رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی جهان از روز گذشته و با برگزاری مسابقات 4 وزن اول در بلگراد صربستان آغاز شد و تیم ایران نیز که سال گذشته به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کرد، 4 کشتی گیر را به روی تشک فرستاد که هر 4 نفر مقابل حریفان خود شکست خوردند واز راه یابی به فینال مسابقات بازماندند. در وزن 55 کیلوگرم پویا دادمرز در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف امانگلی بکبولاتوف قزاقستانی و نایب قهرمان امسال آسیا رفت که علی رغم اینکه در خاک مقاومت کرد اما در ابتدای وقت دوم با یک دست تو خاک شد تا 3 بر صفر عقب بیفتد و هرچند توانست با اخطار کم کاری حریف را در خاک خود قرار دهد اما موفق به اجرای هیچ فنی نشد تا 3بر 1 شکست بخورد.
  نماینده ایران در وزن 72 کیلوگرم محمدرضا مختاری بود که پس از استراحت در دور اول، در نخستین دیدار خود در برابر ابراهیم غانم فرانسوی قرار گرفت. مختاری در شرایطی که تا لحظات پایانی 3 بر 2 از حریف پیش بود، در ثانیه های پایانی خاک شد و پس از آن هم یک اخطار به دلیل استفاده از پا گرفت که پس از رد شدن اعتراض مربیان ایران، در نهایت با نتیجه ۷ بر ۳ مغلوب این حریف فرانسوی شد.
 در ادامه این ناکامی ها کاپیتان تیم ایران یعنی محمد علی گرایی در وزن 77 کیلوگرم در مرحله یک هشتم پایانی و در مصاف  با حریفی از کره جنوبی  عملکرد خوبی نداشت و پس از اینکه در وقت نخست بارانداز شد و 3 بر صفر عقب افتاد، در وقت دوم نتوانست در حالت خاک امتیازی بگیرد و در ثانیه های پایانی نیز در کنار تشک خاک شد تا با نتیجه 6 بر 1 مغلوب این حریف شده و برای حضور در جدول شانس مجدد، منتظر رسیدن او به دیدار فینال بماند. همچنین در وزن 87 کیلوگرم نیز ناصر علیزاده به روی تشک رفت که پس از اینکه دو کشتی گیر ایرانی و دانمارکی نتوانستند از اخطار کم کاری و فرصت خاک استفاده کنند، کشتی گیر روسی الاصل دانمارک توانست پای نماینده کشورمان را از تشک خارج کند تا علیزاده ۲ بر ۱ شکست خورده و مانند رامین طاهری، مغلوب این کشتی گیر دانمارکی شود.
این نتایج در حالی کسب می شود که در هفته های اخیر تلاش زیادی شد تا وزارت ورزش و جوانان بودجه رشته پرافتخار کشتی را صفر کند. سال گذشته بود که مجلس شورای اسلامی برای کمک به ورزش قهرمانی، بودجه مازادی بر بودجه وزارت ورزش برای چندین رشته مدال‌آور در نظر گرفت که کشتی با توجه به سبقه و افتخارات تاریخی‌اش از این بودجه بی‌نصیب نماند.


پس از این مصوبه مجلس اول تیر ماه بود که علیرضا دبیر برای بحث‌های مربوط به بودجه راهی وزارت ورزش شد. بعد از آنکه درباره ساخت و سازهای انجام شده در کشتی و مسابقات متعددی که این رشته در دو بخش آزاد و فرنگی نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان قهرمانی قاره و جهان در پیش دارد صحبت کرد، خواستار افزایش بودجه کشتی شد، اما معاون وزیر ورزش با اعلام اینکه شما بودجه مجلس را دریافت کرده‌اید، گفت که بودجه‌ای به فدراسیون کشتی نمی‌دهد، فدراسیونی که بودجه‌اش در سال گذشته 39 میلیارد تومان بوده است و بر همین اساس در مجادله ای عجیب از سوی معاون وزیر ورزش و جوانان بودجه رشته کشتی صفر اعلام شد.
مناقشه ای که روز گذشته نتیجه آن در تشک کشتی مشاهده شد و هر 4 نماینده ایران از صعود به فینال مسابقات بازماند و حتی شاید از رسیدن به مدال نیز به صورت کلی محروم شوند. اتفاقی تلخ که تنش های ایجاد شده از سوی معاون وزیر ورزش برای رشته تاریخ ساز کشتی نقشی اساسی در آن داشت.