مقیسه: متهمان باید بگویند نفت را کجا فروختند و پولش را چه کردند

به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «محمد مقیسه» در دومین جلسه رسیدگی به  پرونده باند اخلالگران نظام اقتصادی و فساد مالی(شرکای بابک زنجانی) که در شعبه28 دادگاه انقلاب و به صورت علنی و با حضور نماینده دادستان، متهمان پرونده و وکلای شکات برگزار شد، به بررسی اتهامات متهم ردیف دوم «مهدی شمس»پرداخت.
وی یادآور شد: «پیرو جلسه نخست که 17 تیرماه 96 برگزار شد و اتهامات متهم توسط نماینده دادستان قرائت شد، آقای شمس از برخی اتهامات دفاع کرد و امروز نیز ادامه جلسه در حال برگزاری است».
قاضی رسیدگی به پرونده باند اخلالگران نظام اقتصادی و فساد مالی به برخی از اتهامات وارده به متهم اشاره کرد و افزود: «افساد فی‌الارض از طریق مشارکت در اخلال نظام اقتصادی، مشارکت عالمانه و عامدانه در تشکیل شبکه سازمان یافته که مسئول شبکه نیز بابک زنجانی بوده است، جعل اسناد با استفاده از اسناد مجعول و کلاهبرداری، پولشویی برای نیل به دستیابی به منافع، مشارکت از طریق کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، کلاهبرداری از شرکت «اچ.کی» و صندوق بازنشستگی وزارت نفت، کسب یک میلیارد و 200 میلیون یورو با استفاده از اسناد مجعول، جعل فیش‌های بانکی و استفاده از اعتبارات مجعول، بخشی از این اتهامات است».
مقیسه ادامه داد: «شمس به عنوان متهم ردیف دوم باید توضیح دهد که چگونه یک فرد ارز فروش و آدم عادی(بابک زنجانی) را به عنوان سرشبکه خود قرار داد و به مسئولان وزارت نفت معرفي كرد و اینکه چگونه نفت‌ها را به‌فروش برساند و بقیه را در کجا مخفی کرده اند، باید توضیح دهد».وی خاطرنشان کرد: «چهارسال است که از زمان بازداشت متهمان می‌گذرد و بابک زنجانی، مهدی شمس و حمید فلاح می‌گویند که پول را پرداخت می‌کنیم اما هیچ پرداختی در اموال به غارت رفته نکردند».


قاضی رسیدگی به پرونده باند اخلالگران نظام اقتصادی و فساد مالی تاکید کرد: «متهمان باید بگویند نفت را کجا فروختند و پولش را چه کردند؛ چرا یک‌فرد ارزفروش(بابک زنجانی) را با سه‌وزیر اقتصادی و بانک مرکزی آشنا کردند و این وزرا نیز حاضر شدند قراردادی را امضا کنند و مقداری از نفت را تحویل بدهند».
در این جلسه، مهدی شمس به عنوان متهم ردیف دوم پرونده هم اظهاراتی بیان کرد و در نهایت ادامه دادرسی به جلسه سوم که در تاریخ 25تیر96 موکول شد.