درخشش پديده‌هاي نوظهور

اميررضا احمدي
رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي كشتي با همه تلخ و شيرين‌هايش در سالن 12 هزار نفري ورزشگاه آزادي تهران برگزار و به پایان رسید؛ مسابقاتي كه در رشته فرنگي كم شگفتي نداشت و البته شاهد اشك‌ها و لبخند‌هاي زيادي بود؛ از فرياد‌هاي علي ارسلان بابت شكست تا فرياد شادي مهرداد مرداني، از موفقيت فرشاد بلفكه تا شكست محمدعلي گرايي؛ همه و همه سكانس‌هايي زيبا از مسابقات انتخابي را رقم زد كه توانست شور و نشاط زيادي را به كشتي دوستان تزريق كند.
اما مطمئنا درس اصلي‌اي كه بايد از انتخابي بگيريم، ظهور پديده‌هاي جواني است كه توانستند از بطن اين مسابقات قد علم كرده و خود را به عنوان يك پديده مطرح كنند؛ اينكه كشتي فرنگي كه تا همين چند وقت پيش با نبود پشتوانه كافي مواجه بود، چطور اين همه افراد كشتي بلد را در زير پوست خود جا داده و تاكنون كمتر كسي نامي از آنها شنيده بود.
اين امر يعني ظهور پديده‌هاي جوان كه توانستند نفس قهرمانان و مدعيان را به شمارش بيندازند، ما را به آينده كشتي فرنگي اميدوار كردند؛ اما براي روشن ماندن چراغ موفقيت‌هاي كشتي فرنگي، بايد هرچه زودتر در جهت پرورش اين جوانان دست به كار شد.
چند سال قبل، وقتي رسول خادم در سِمَت مدير تيم‌هاي ملي مشغول به كار بود، يك ايده را ارايه كرد كه طبق آن بايد تيم‌هاي ملي كشتي در هرپايه چهار تيم هم‌تراز و هم‌سطح داشته باشند تا در هر وزن نفرات اول، دوم و سوم با كيفيتي در اختيار باشد و نگراني از اين بابت به وجود نيايد.


شايد الان بيش از هر زماني نيازمند اجراي چنين سياستي چه در آزاد و چه در فرنگي هستيم. اجراي اين طرح موجب پرورش استعداد‌ها شده و همچنين از تباهي آنها جلوگيري مي‌كند؛ البته اين را هم به خوبي مي‌دانيم كه هيچ تيمي در دنيا كامل نيست و اجراي اين‌گونه طرح‌ها زمانبر است اما قطعا با برنامه‌ريزي مدون و دقيق مي‌توان به گونه‌اي چنين پروژه‌اي را انجام داد كه شكاف بين نفرات اول و دوم را از بين برد و بدين‌ترتيب دايره مدعيان هم به چند چهره خاص محدود نمي‌شود.
وزن 59كيلوگرم؛ مرداني فاتح نبرد سبك وزن‌ها
كمتر كسي فكرش را مي‌كرد در اين وزن مهرداد مرداني بتواند قهرمان شود. خيلي‌ها انتظار قهرماني محسن حاجي‌پور يا محمد نوربخش، دو باتجربه اين وزن را داشتند؛ اما مهرداد مرداني از خوزستان توانست در اين وزن به عنوان جوان اول نام خود را مطرح كند. مرداني موفق شد در اين وزن همه رقبا را شكست دهد و در فينال هم پشت محسن حاجي‌پور، كشتي‌گير باتجربه مازني را به تشك بچسباند. ميثم دلخاني كه به تازگي از رده جوانان به بزرگسالان آمده هم نمايش مناسبي داشت و توانست بارها مدعيان و رقبا را آزار دهد.
وزن 66كيلوگرم؛ الياسي، قهرماني كه كمتر كسي فكرش را مي‌كرد
در غياب اميد نوروزي و مهدي زيدوند، همه نگاه در اين وزن متوجه علي ارسلان، محمدرضا گرايي و امين سوري بود. البته بايد سامان عبدولي كه به يك وزن بالاتر آمده بود را هم به اين جمع اضافه كرد. اما محمد الياسي از خوزستان موفق شد در نهايت به فينال اين وزن برسد. الياسي در فينال امين سوري، هم استاني خود را شكست داد تا دو وزن اول در قرق خوزستاني‌ها باشد.
خيلي‌ها در اين وزن انتظار قهرماني علي ارسلان، دارنده مدال برنز آسيا بودند اما او با دو شكست برابر محمدرضا گرايي و امين سوري از دور رقابت‌ها حذف شد و سالن را با چشماني اشكبار ترك كرد.
وزن 71كيلوگرم؛ قهرماني پسر بي‌حاشيه لرستان
در غياب افشين بيابانگرد كه به دلايلي آنچه مصدوميت عنوان شده در اين مسابقات شركت نكرد، همه منتظر درخشش محمدعلي گرايي بودند؛ اما خب مسابقات انتخابي هميشه پر از شگفتي است و بر حسب همين شگفتي‌ها فرشاد بلفكه، پسري از شهرستان محروم پلدختر توانست با تنها يك باخت برابر محمدعلي گرايي و شكست همه حريفان قهرمان اين وزن شود. فرشاد در فينال مقابل برومند اصلان از لرستان به پيروزي رسيد و توانست فاتح اين وزن شود.
وزن 75كيلوگرم؛ نبرد خوزستاني‌ها را بويري برد
رقابت بر سر دوبنده تيم ملي در اين وزن بيش از آنچه تصور مي‌شد جذاب از آب در آمد. جدال رسول گرمسيري، پژمان پشتام، علي فروزنده و پيام بويري جذابيت اين وزن را تا حد زيادي بالا برد؛ اما كمتر كسي فكرش را مي‌كرد فينال اين وزن را شايان عفيفي با پيام بويري برگزار كند. بويري در فينال دوبار شايان عفيفي را با شكست بدرقه كرد و نفر اول اين وزن شد.
وزن 80كيلوگرم؛ قادريان قهرمان بلامنازع
در غياب رامين طاهري، قهرماني يوسف قادريان چندان دور از ذهن نبود. دارنده مدال برنز جهان كه چندي پيش در بازي‌هاي كشور‌هاي اسلامي مدال طلا گرفت، در اوج آمادگي توانست با قاطعيت همه حريفان را كنار بزند و با قاطعيت قهرمان شود. قادريان در فينال توانست به راحتي از سد مجيد دهقان بگذرد و دوبنده تيم ملي را تصاحب كند. قادريان كشتي‌بلد اصلي‌ترين اميد كشتي فرنگي ايران براي موفقيت در جهاني پاريس است.
وزن 85كيلوگرم؛ حسين نوري دوباره اول شد
شايد در نگاه اول خيلي‌ها حسين نوري را بخت قهرماني مي‌دانستند، اما نوري به سختي و با چنگ و دندان توانست قهرمان شود. قبل از شروع مسابقات مهدي فلاح از تهران و حسين نوري از زنجان بخت‌هاي اول قهرماني بودند. اما ايمان انصاري و سامان عزيزي توانستند خود را به عنوان پديده معرفي كنند و وارد نبرد دو مدعي شوند. البته در نهايت اين حسين نوري بود كه به كسي مجال خودنمايي نداد و براي دومين سال پياپي در اين وزن قهرمان مسابقات انتخابي شد. نوري در فينال سامان عزيزي از كردستان را شكست داد تا حدود زيادي خود را به رقابت‌هاي جهاني فرانسه نزديك كرد.
وزن 98كيلوگرم؛ صالحي‌زاده جانشين خلف رضايي
در غياب قاسم رضايي، همه منتظر رونمايي از نفر برتر اين وزن بودند تا جانشين قاسم رضايي را بشناسند. در اين وزن مهدي علياري كه يكي از مدعيان اصلي به شمار مي‌رفت، در ابتدا در يك فينال زودرس مغلوب صالحي‌زاده شد و در ادامه در حالي كه با نتيجه 4 بر 2 از علي اكبر حيدري از قم عقب بود، به‌دليل مصدوميت از مسابقه كنار رفت تا شانس صالحي‌زاده بيشتر و بيشتر شود.
جوان خوزستاني در ادامه موفق شد همه حريفان را مغلوب كند و در فينال با غلبه بر اميرحسين حسيني راهي مسابقات جهاني شود.
وزن 130كيلوگرم؛ شهاب قوره جيلي، قهرمان بي‌ادعا
جدال سنگين‌وزن‌ها شايد كم‌تحرك باشد اما جذابيت‌هاي خاص خودش را دارد. امسال هم رقابت‌ها از اين قاعده مستثني نبود. در سنگين‌وزن شهاب قوره جيلي، بهنام مهدي‌زاده و امير قاسمي منجزي يك مثلث از مدعيان را به وجود آوردند كه بر جذابيت مسابقات افزود. البته امير قاسمي همان ابتدا با قبول دو شكست از دور رقابت‌ها حذف شد تا نبرد اصلي بين قوره جيلي و مهدي‌زاده باشد. شهاب قوره جيلي كه چندي پيش برنز بازي‌هاي كشورهاي اسلامي را كسب كرد، با پيروزي در دو فينال برابر بهنام مهدي‌زاده به قهرماني رسيد تا دست مهدي‌زاده باز هم از رسيدن به دوبنده تيم ملي كوتاه بماند.