قاليباف: بحران ما در حوزه مديريت است

حميدرضا خالدي
ديروز شهردار تهران پس از ماه‌ها، دوباره در جمع اعضاي شوراي شهر چهارم و درجلسه شورا كه براي بازديد از باغ كتاب در اراضي عباس‌آباد تشكيل شده بود، حاضر شد. وي دراين جلسه كه تقريبا هيچ يك از اعضاي اصلاح‌طلب شورا در آن حضور نداشتند، براي چندمين بار به نقد دولت و حمله به آن پرداخت و تلاش كرد تا از عملكرد 12 ساله خود دفاع تمام قدي را داشته باشد. محمدباقر قاليباف از همان ابتدا با جملاتي نسبتا تند دولت را هدف قرار داد و گفت: واقعيت اين است كه يكي از موضوعات مهم هر جامعه‌اي كه به عنوان وظيفه دولت‌ها نيز محسوب مي‌شود آگاهي‌بخشي به مردم كشور است. بي‌ترديد اگر آگاهي‌‌بخشي به مردم كشور محقق شود با كمترين هزينه و در كوتاه‌ترين زمان مي‌توانيم به موفقيت‌هاي بزرگ در همه مشكلات مردم دست پيدا كنيم. قطعا زندگي خوب براي مردم فراهم شدن وضعيت مناسب در دو بعد مادي و معنوي زندگي آنهاست.
قاليباف با تاكيد بر اينكه شوراها مردمي‌ترين نهاد در كشور هستند، افزود: متاسفانه در كشور ما رويكردي به شهرداري‌ها مبني بر خدماتي بودن وجود دارد كه صرفا به دنبال يك انزوا و خدمات‌بخشي در شهر از سر اضطرار هستيم. در دوره‌هاي گذشته شورا و مديريت شهري همه حركت‌ها مبتني بر انسان‌محوري بوده است و در دوره اخير اين كار از پايين‌تـرين سطح يعني محله‌محوري دنبال شده و اين موضوع تنها مختص شهرداري تهران است و در هيچ يك از شهرداري‌هاي ديگر كشور مشاهده نمي‌شود.
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به بخشنامه وزارت كشور مبني بر عدم برگزاري انتخابات شوراياري‌ها در دوره پنجم اشاره و اظهار كرد: در حال حاضر در تهران 354 سراي محله ساخته شده و همه محلات، هيات امنا و شوراي محله دارند. در چنين شرايطي متاسفانه بخشنامه عدم برگزاري انتخابات شوراياري‌ها در دوره پنجم به دست ما مي‌رسد. شهردار تهران افزود: امروز در شرايطي مجلس شوراي اسلامي مصوبه تهيه پيوست فرهنگي براي اقدامات عمراني را ارايه مي‌كند كه ما در دوره اخير براي شهر و اقدامات عمراني پيوست‌هاي فرهنگي تهيه كرده‌ايم. شهردار تهران گفت: مي‌گويند برج ميلاد ساخته شده است به چه دردي مي‌خورد؟ ما پل طبيعت را هم ساخته‌ايم، وقتي كه وارد شهرداري شديم، يك ميله نصفه را ديديم ولي آن ميله نصفه در تفكر آنها بنا شد و پل طبيعت با تفكر ما بود.
وي همچنين خطاب به افرادي كه از ساخت اتوبان‌ها انتقاد مي‌كنند، گفت: اگر در شهر مديريت يكپارچه شهري اعمال مي‌شد بسياري از اين مشكلات حل مي‌شد در حالي كه اجازه نمي‌دهند و بدون هيچ هزينه‌اي روزي هزار ماشين به اين شهر اضافه مي‌شود و ما بالاجبار براي اين حجم از ماشين‌ها راه مي‌سازيم. چالش اساسي شهر تهران، چالش مديريتي و عدم برقراري مديريت يكپارچه شهري است. قاليباف ادامه داد: بيشترين امكانات و پول را در كشور داريم اما بحران ما در حوزه مديريت است. اين مديريت در همه حوزه‌ها به يك چالش تبديل شده است. امروز در موضوع كتاب نيز بايد توليد، توزيع، ترويج و مصرف را به صورت جدي مدنظر قرار دهيم. قطعا اگر به ابتدايي‌ترين موضوعات توجه كنيم بسياري از مشكلات ما حل خواهد شد. امروز در شرايطي قرار گرفته‌ايم كه چرخش مالي در لوازم آرايشي در كشور 18 هزار ميليارد تومان است ولي چرخش مالي در حوزه كتاب و انتشارات حدود هزار ميليارد تومان است. وي با تاكيد بر اينكه در دوره چهارم مديريت شهري و شوراي اسلامي شهر تهران برنامه‌ريزي دقيقي همراه با يك خرد جمعي در حوزه عدالت اجتماعي صورت پذيرفت، افزود: در اين دوره عدالت اجتماعي و عدالت‌محوري مدنظر قرار گرفت به شكلي كه به توسعه زيرساخت‌ها در جنوب شهر نيز توجه ويژه‌اي شد كه از جمله آنها مي‌توان به عدم اخذ پول براي صدور پروانه بافت‌هاي فرسوده اشاره كرد. قاليباف افزود: چالش اصلي امروز تهران، چالش مديريتي است و اين چالش در همه حوزه‌ها وجود دارد كه اميدواريم هرچه زودتر رفع شود. ادعا نداريم كارهاي ما بدون عيب و ايراد بوده اما مي‌توان با نگاهي به همين تپه‌هاي عباس‌آباد تغييرات آن را ظرف 15 سال گذشته مشاهده كرد. امروز به دليل عدم وجود مديريت يكپارچه شهري چالش‌هاي بسياري از جمله عدم وجود درآمدهاي پايدار را شاهد هستيم. اين در شرايطي است كه همين دولت كه دم از ايجاد درآمدهاي پايدار مي‌زد درآمدهاي پايدار شهرداري‌ها را نابود كرد. چگونه مي‌شود شهري كه در آن 12 ميليون ليتر بنزين مصرف مي‌شود و آلودگي‌هاي
زيست محيطي را مردم آن متحمل مي‌شوند عوارضش در جاي ديگري هزينه شود.
استفاده از غيبت اصلاح‌طلبان
جلسه ديروز درحالي برگزار مي‌شد كه تقريبا هيچ‌يك از اعضاي اصلاح‌طلب شورا در آن حاضر نبودند. همين مساله فرصتي را به دست اصولگرايان تندرو شورا داد تا درغياب اصلاح‌طلبان، انتقادهاي تندي را عليه دولت و اعضاي اصلاح‌طلب شورا بيان كنند و در عوض به دفاع از عملكرد شهردار هم‌جناح خود بپردازند. يكي از همين منتقدين پرويز سروري، رييس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي اسلامي شهر تهران بود كه در مقام دفاع از شهردار تهران و خطاب به دولت و منتقدين شهرداري گفت: منتقدان تنها دنبال تخريب و تلخ كردن شيريني پروژه‌هاي شهري هستند. برخي بدون آنكه هيچ حسابرسي و حساب و كتابي انجام داده باشند، مي‌گويند پروژه‌هاي شهري گران تمام شده اما آنان فقط به دنبال اين هستند كه طعم شيرين اين مجموعه‌ها را به كام مردم تلخ كنند. وي افزود‌: نمي‌دانم اين افراد چگونه محاسبه كرده‌اند كه مي‌گويند اين مجموعه گران تمام شده است و چطور به اين نتيجه رسيده‌اند كه بدون حسابرسي و بررسي هزينه‌ها صورت گرفته است.
بانك مركزي وصله ناجور تپه‌هاي عباس آباد
همچنين مهدي چمران در جلسه علني شوراي شهر كه در مجموعه باغ كتاب برگزار شد، گفت: قرار بود منطقه عباس‌آباد يك مركز تجاري و اداري باشد و كليه وزارتخانه‌ها به اين منطقه منتقل شوند كه تعدادي از وزارتخانه‌ها همچون نفت، شهرسازي و... به اين منطقه منتقل شده و چند وزارتخانه نيز زمين خريده و تاكنون با شهرداري در دادگاه درگير هستند چرا كه با پول آن زمان زمين خريده و حتي گودبرداري هم كرده‌اند اما جلوي فعاليت آنها گرفته شد. وي با بيان اينكه زماني كه ما در شوراي شهر دوم بوديم طرح جامع اراضي عباس‌آباد تهيه شد و قرار بود بازار بزرگي از شمال تا جنوب ايجاد شود تا به ميدان آرژانتين برسد، گفت: وزير مسكن وقت به خدمت مقام معظم رهبري رسيد و با دستور كتبي رهبري مبني بر اينكه تپه‌هاي عباس‌آباد بايد با رويكرد فضاي سبز و ايجاد مراكز فرهنگي كلان حفظ شود، اين طرح مسكوت ماند و تك به تك مجوزهاي ساختمان‌هاي اداري و تجاري لغو شد. البته ساختمان راه‌آهن نيمه‌كاره ساخته شده بود و هر چند ما اصرار داشتيم كه ساختمان به فضاي فرهنگي تبديل شود اما به زور ساختمان را به پايان رسانده و به راه‌آهن تحويل دادند.
رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه بايد ساختمان‌هاي ساخته شده نيز به مراكز فرهنگي يا گردشگري تبديل مي‌شدند، گفت: متاسفانه بعد از آن دو ساختمان ساخته شد و حتي در شوراي شهر سوم نيز جلوي ساخت ساختمان خبرگزاري، بانك و استانداري را كه نيمه كاره بود گرفتيم تا ساخته نشود و در شوراي شهر و شوراي عالي معماري و شهرسازي نيز اين موضوع كه اين سه ساختمان ساخته نشود را به تصويب رسانديم اما يك ساختمان را در بي‌خبري ما دست‌ گردان كردند و با اين بهانه كه مي‌خواهند براي يك بانك ونزوئلايي بسازند ساختمان را تكميل كرده اما به بانك سپه فروختند كه حالا اين ساختمان وصله ناجوري كنار اراضي عباس‌آباد است و وصله ناجورتر ساختمان بانك مركزي است كه آدم بدش نمي‌آيد انتحاري ساختمان را منفجر كند چرا كه يك زاييده است و چه ربطي به عباس‌آباد دارد؟چمران عنوان كرد: در شوراي عالي معماري و شهرسازي كه آقايان آخوندي و حناچي هم در آن هستند تصويب شد كه بناهاي اين ساختمان‌ها نبايد شيشه‌اي باشد كه شاهد هستيد شيشه‌اي شد، گفتند نبايد دور ساختمان‌ها نرده باشد كه شد و گفتند كه بايد ساختمان بانك تبديل به يك فضاي فرهنگي يا موزه اقتصادي شود كه مي‌بينيد ساختمان براي بانك باقي ماند. وي با بيان اينكه برخي مي‌گويند كه چه شده مسوولان شهري از خواب بيدار شدند، گفت: ما آن زمان هم اين صحبت‌ها و گلايه‌ها را داشتيم اما برخي خواب بودند. رييس شوراي شهر تهران در ادامه با بيان اينكه زورمان به وزارتخانه نمي‌رسد و حالا مي‌بينيم كه در حال ساخت ساختمان‌شان هستند، گفت: به هر حال باغ كتاب و اراضي عباس‌آباد يكي از قطب‌هاي فرهنگي كشور و خاورميانه هستند و بايد براي اعتلاي آن كمك كنيم.