دروغ رسانه‌های ضدایرانی به کشته‌های اوین رسید

صدای امریکا، رسانه وابسته به سازمان اطلاعاتی امریکا مدعی شده بود که یکی از کشته‌های آتش سوزی مشکوک زندان اوین، یک دهه هشتادی و از بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر بوده است. رسانه‌های ضدایرانی دیگر هم همین ادعا را بدون مدرک و قرینه و شاهدی منتشر کردند تا خطی را تقویت کنند که می‌گوید آتش سوزی اوین مربوط به آسیب زدن به زندانی‌های اتفاقات اخیر بود.
اما توضیحات مرکز رسانه قوه قضائیه که در مورد این فرد منتشر شده، نشان می‌دهد این ادعا هم یکی از ده‌ها دروغ رسانه‌های فارسی زبان خارجی در مورد وقایع ایران است.
رسانه‌های فارسی زبان غربی مدعی شدند حسین جزی، متولد ۱۳۸۰ و از بازداشت شدگان اعتراضات در تهران است که به دلیل سوختگی در آتش سوزی اوین، فوت شده و پیکرش را تحویل خانواده داده‌اند. اما با توضیحاتی که قوه قضائیه با تأخیر منتشر کرد، روشن شده که «فرد اعلام شده جزو فوتی‌ها به دلیل استنشاق دود ناشی از اقدام محکومان سارق در آتش زدن کارگاه خیاطی زندان اوین است.» همچنین «تاریخ بازداشت متوفی ۱۹ تیر ۱۴۰۱ است، یعنی چند ماه قبل از اغتشاشات اخیر و از آن تاریخ تا روز آتش سوزی بدون مرخصی در زندان بوده است.» یعنی حتی در حد یک مرخصی هم در اغتشاشات حضور نداشته است. این گزارش می‌افزاید: «وی سابقه‌دار با سرقت‌های متعدد و دارای دو سابقه قبلی محکومیت به جرم سرقت هم بوده است. آخرین اتهام او سرقت گوشی تلفن همراه با چاقو از خانم‌ها می‌باشد.»
این توضیحات، موضوع را روشن می‌کند، اما اگر همان فردای آتش‌سوزی اوین، قوه قضائیه در بیانیه‌ای کوتاه، هویت کشته‌شدگان این اتفاق را به همراه دلیل و تاریخ حضور در اوین منتشر می‌کرد و راوی اول ماجرا می‌شد، قضیه متفاوت بود. حتی همین حالا هم فقط در مورد یکی از کشته شدگان که موضوع ادعای دروغ رسانه‌های غربی قرار گرفته، اطلاع رسانی کردند و بس!