با تغيير مرزها برخورد مي‌كنيم

در شرايطي كه ايران اين روزها با حساسيت‌هاي بيشتري مرزهاي زميني‌اش با جمهوري آذربايجان و ارمنستان را تحت نظر گرفته است، سردار پورجمشيديان گفت: امروز اگر بخواهد تجاوزي صورت گيرد و مرزهاي ما تغيير كند و راه‌هاي چندين هزار ساله اتصال ايران به اروپا را خدشه‌دار كنند، ما حساس هستيم و برخورد خواهيم كرد. معاون هماهنگ‌كننده نيروي زميني سپاه پاسداران گفت: تغيير مرزها بسيار مهم است؛ كشور آذربايجان به دنبال آنچه بود به آن رسيد و قره‌باغ آزاد شد و ما هم تبريك گفتيم اما امروز اگر بخواهد تجاوزي صورت گيرد و مرزهاي ما تغيير كند و راه‌هاي چندين هزار ساله اتصال ايران به اروپا را خدشه‌دار كنند، ما حساس هستيم و برخورد خواهيم كرد. سردار علي‌اكبر پورجمشيديان در سخنراني پيش از خطبه نماز عبادي و سياسي جمعه تبريز كه با حضور پرشكوه نمازگزاران در مصلاي اعظم امام خميني (ره) برگزار شد، اظهار داشت: از مردم آذربايجان و مرزنشين كمال تشكر را دارم كه ما را در برگزاري رزمايش ياري كردند.
وي با بيان اينكه تاريخ آذربايجان يك تاريخ مهم براي مردم است، تصريح كرد: جوانان تاريخ را مطالعه كنند؛ زيرا تاريخ چند سال اخير كشور بسيار مهم بوده و درس‌هاي بزرگ را مي‌دهد. تاريخ حكومت صفوي و نحوه شكل‌گيري جنگ چالدران را مطالعه كنيد و ببينيد هزاران جوان جان خود را به خاطر سرزمين فدا كردند. مطالعه تاريخ نشان خواهد داد كه چه‌ كساني دوست و چه‌ كساني دشمن بودند و چه جنايت‌هايي به مردم شريف انجام گرفته است. جوانان جنگ اول ايران و روس و عهدنامه گلستان را با دقت مطالعه كنند. جنگ‌هاي عباس‌ميرزاي قاجار را مطالعه كنيد زيرا مطالعه اينها براي اينكه براي كشور و مرزهاي‌مان چه تصميمي بگيريم بسيار اهميت دارد. وي با تاكيد دوباره به مطالعه تاريخ جنگ جهاني دوم و كارهاي پليدانه انگليس گفت: اگر به جلفا مي‌رويد و پل آهنين را مي‌بينيد دقيقا همان سه شهيد گواه تاريخ هستند. طي جنگ‌هاي دوران قاجار و قبل و بعد از آن بخش‌هاي زيادي از كشورمان جدا شده‌اند.
برخورد قاطعانه مي‌كنيم 
وي با اشاره به رزمايش يك هفته‌اي نيروهاي زميني در منطقه ارس گفت: اين گوشه‌اي از توانايي نيروهاي مسلح بود به‌طوري‌كه نيروهاي مسلح با توكل بر خدا و اتكا به نيروهاي نخبه خود و تجهيزات به‌روز بومي در حال خدمت‌رساني است. پهپاد پيشرفته و انتحاري شناسايي و رزمي انواع موشك، سلاح و تجهيزات و ماشين‌آلات زرهي و رزمي از جمله برنامه‌هاي اين رزمايش بود كه به نمايش گذاشته شد كه اكثرا براي دو استان آذربايجان‌شرقي و اردبيل بود. در اين رزمايش اولا بيش از صدها دستگاه ماشين‌آلات دستگاه‌هايي كه بخش عظيمي از آن براي خود دو استان آذربايجان‌شرقي و اردبيل بود مورد استفاده قرار گرفت و دوما ستون بزرگ ماشين‌آلات و تجهيزات نظامي كه بيش از سيصد كيلومتر طول اين ستون بود به سمت مرز حركت كرد و با استقبال مردم روبرو شد. مردم اين منطقه گوسفند قرباني كرده و شيريني پخش مي‌كردند و ما دست‌بوس اين مردم شريف مرزنشين هستيم. پيام اين رزمايش نسبت به دوستان و كشورهاي همسايه پيام دوستي و همكاري و صلح است و نسبت به دشمنان ما كه در بخش‌هاي از كشورهاي همسايه ما حضور نحس دارند و مي‌خواهند فتنه در كشورمان ايجاد كنند، بدانند كه در هر نقطه از اين سرزمين كه باشند با مشت محكم و گره كرده ما روبرو خواهند شد از اين‌رو بايد تكليف خود را مشخص كنند.
پورجمشيديان ادامه داد: كشورهاي همسايه ادعا كردند كه حضور صهيونيست‌ها توهمي است كه ايران دارد و ما هم مي‌گوييم اميدواريم كه اين توهم باشد زيرا اگر واقعيت داشته باشد تبعات حضور رژيم صهيونيستي را خواهند ديد و در زمان خودش بايد پاسخگو باشند. وي با تاكيد بر اينكه امنيت مردم مرزنشين براي ما مهم است و منافع حياتي و اقتصادي براي ما مهم بوده و جزو خط قرمز است، گفت: امروز عملا اخطار داديم كه حضور نيروهاي مسلح در منطقه مرزنشين حاكي از اين اهميت است. مردم كشورهاي آذربايجان و ارمنستان تهديدي براي ما نيستند بلكه همسايه ما هستند ولي آنچه تهديد است اتفاقاتي است كه آنجا مي‌افتد و حضور صهيونيست و ناتو در آنجاست كه ما از كنار اين ‌موضوع نخواهيم گذشت.