ایران در جام جهانی ماند

بيستمين اجلاس فيفا به ميزباني اوکلند، پايتخت نيوزلند، در حالي برگزار شد که شايعات زيادي پيرامون مطرح‌شدن درخواست حذف ايران از جام‌جهاني در فضاي مجازي به وجود آمده بود.
با اين حال ساعاتي پيش از آغاز، دستورکار اجلاس در خروجي وبسايت فيفا قرار گرفت و مشخص شد موضوع درخواست براي تعليق فدراسيون ايران و حذف تيم‌ملي از جام جهاني مورد توجه فيفا قرار نگرفته است.
اما حالا انتشار جزئياتي از جلسه برگزارشده در نيوزلند نشان مي‌دهد که فيفا کوچکترين اعتنايي به اين شايعات نداشته و جلسه طولاني خود را به مسائلي نظير نقل و انتقالات فوتبال و ديگر موارد حقوقي اختصاص داده است.
گزارش فيفا از اوکلند را در ادامه مي‌خوانيد:


فيفا در اجلاسي که در اوکلند برگزار شد توانست قدم مهمي را در سيستم نقل و انتقالات جهاني بردارد و قوانيني را براي مرکز اطلاعات تصويب کند.
اين قوانين در واقع نتيجه اصلاحات جدي و قابل توجهي هستند که سيستم نقل و انتقالات فيفا پس از برگزاري روند مشاوره با افراد خبره و کارشناسان و حقوقدانان متعدد در اين زمينه از سال 2017 آغاز کرده بود.
اين قوانين از 16 نوامبر 2022 لازم الاجرا هستند و مجموعه‌اي از قوانين به حساب مي‌آيند که مرکز اطلاعاتي فيفا بر اساس آن پرداخت‌هاي بين باشگاه‌ها را مديريت مي‌کند، روندش را در نظر مي‌گيرد و آن را به صورت اتومات کنترل مي‌کند که قرار است در تمامي سيستم‌هاي نقل و انتقالاتي بين المللي به کار گرفته شود.
تخمين زده مي‌شود که مرکز اطلاعاتي فيفا به اين شکل سالانه نزديک به 400 ميليون يورو را بين باشگاه‌ها توزيع خواهد کرد.
جاني اينفانتينو در اين باره گفت:« فيفا متعهد است که از کرامت اين بازي محافظت کند و اطمينان حاصل کند که عملکرد هرم فوتبال با روح اتحاد و شفافيت مدنظر اين سازمان هم‌خواني دارد. فوتبال بايد سيستم نقل و انتقالاتي‌اي را به کار بگيرد که با مسئوليت پذيري در تمامي سطوح اين بازي با رعايت انصاف پيش برود.»
اجلاس فيفا همچنين به توافق رسيد تا چارچوب قوانين مشخصي را براي جلسات آزمايشي بازيکنان پيش از ثبت قرارداد در نظر بگيرد که شامل بررسي شرايط درماني، حداقل سن و يافتن بهترين راه براي مراقبت قانوني از بازيکنان است.
آکادمي‌هاي هر باشگاه نيز بايد تعداد دوربين‌هاي مدار بسته را افزايش دهند.
موضوعاتي تعيين ميزبان جام جهاني فوتبال ساحلي و اصلاحات قوانين فيفا در اجلاس بعدي بررسي خواهد شد.
به اين ترتيب به نظر مي‌رسد پروژه حذف ايران از جام جهاني در حالي ناکام مانده که حالا فدراسيون فوتبال با اطمينان بيشتري کار خود براي حضور در اين رقابت‌ها را پيش خواهد برد؛ هرچند که شايد در روزهاي آينده دوباره فضاي رسانه‌اي با شايعاتي از اين دست مواجه شود.