بازار زاهدان نبض ندارد

آرمان امروز - مجتبي کاوه: در زاهدان هر جا حرف کاسبي و بده و بستان و تجارت باشد سرنخ‌ها به بازار رسولي مي‌رسد. حتي خيابان‌هاي اطراف اين بازار هم از چمران و حسين بُر گرفته تا مصطفي خميني بوي کاسبي و خريد و فروش مي‌دهد. البته کيست که اهل اين شهر باشد و نداند اين روزها رونق از بازار رسولي رخت بر بسته و خبري از مشتريان پرشمار در اين بازار نيست. مشترياني که خصوصا عصرها تا ديروقت شب در مغازه‌هاي اين بازار مايحتاج و کالاهاي مورد نيازشان را از خواربار و ميوه و ادويه‌جات گرفته تا لوازم خانگي برقي و فرش و لوازم آرايش و پارچه و کالاهاي ديگر خريداري مي کردند اين روزها در خانه مي‌مانند و به چهارراه رسولي سر نمي‌زنند.
 با کسبه که حرف مي‌زني مي‌گويند: بنويس بازار رسولي فلج شده! بنويس مشتري در بازار کيميا شده. بنويس چک صاحبان کالا را چطور با اين بازار بي مشتري پاس کنيم؟
اين بازاريست که سالهاست نبض اقتصاد يک شهر و حتي يک استان در آن مي زند اما با ناآرامي‌هايي که طي هفته هاي اخير در زاهدان رخ داده ، بازار رسولي ديگر نبض ندارد.
افت 75 درصدي فروش کسبه


يکي از کسبه بازار رسولي در گفتگو با خبرنگار «آرمان امروز» درباره وضعيت اين روزهاي کسب وکار و تجارت در اين بازار مي‌گويد: الان حدود دو هفته است که بازار بدون آن که کوچکترين مشکل يا محدوديتي داشته باشد، نيمه تعطيل است. از صبح مغازه ها باز مي کنند و تا ده و يازده شب هم باز هستيم اما مشتري خيلي به ندرتو تک و توک مي آيد. فروش کسب وکارهاي ما که خواربار و مايحتاج خوراکي مردم را مي فروشيم بالاي 75 درصد افت کرده و تازه وضع ما خوب است. کسب وکارهايي اينجا داريم که لوازم خانگي و فرش و پارچه مي فروشند و بازارشان اين موقع سال خيلي خوب بود اما الان حتي يک مشتري هم ندارند. وي در پاسخ به اين پرسش که آيا در هفته هاي اخير ساعت کاري خاصي براي شما تعيين شده يا تذکري در مورد بستن زودهنگام مغازه دريافت کرده ايد، مي گويد: اصلا و ابدا ! بازار رسولي فقط همان روزي که در عيدگاه(مصلي شهر) درگيري و تيراندازي شد، کسبه خودشان مغازه هايشان را بستند که در شلوغي ها خسارتي به کسب وکار آنها نخورد چون ما قبلا هم تجربه‌اش را داريم که وقتي اين جور مسائل پيش مي آيد عده اي راه مي افتند و مغازه ها را غارت مي‌کنند يا آتش مي زنند. از وي مي پرسم چه کساني وقتي شلوغ مي شود مغازه ها را آتش مي زنند و چرا اين کار را مي‌کنند و مي گويد: بيشتر جوان هاي 17 – 18 ساله هستند از خانواده هاي خيلي فقير. کسي اين ها را آدم حساب نکرده که برايشان شغلي مهيا کند يا تفريحي يا امکان رشد و ترقي داشته باشند. فکر مي کنند با اين کارها وضعشان بهتر مي شود و اصلا نمي شود برايشان توضيح داد که با آتش زدن مغازه يک کاسب بيچاره چيزي براي شما درست نمي شود.
کاهش شديد سفارش هاي بنکداران
 از او درباره مشکلات ديگر کسادي بازار مي‌پرسيم و مي‌گويد: بازار رسولي، مشتري خرد زياد دارد ولي اينجا فقط يک بازار خرده فروشي نيست. ما و بسياري ديگر از کسبه اينجا ضمن اين که خرده فروشي مي‌کنند، عمده فروش وبنک دار هم هستند. ما به کل مغازه ها و اصناف شهر زاهدان و شهرهاي ديگر استان جنس مي دهيم ولي الان چند هفته است مشتريان ما هم سفارش هاي خود را کم کرده اند. اين رکود، وضعيت ما را بدتر کرده و الان که سر برج شده نمي دانيم چک صاحبان کالا را چطور بايد پاس کنيم.
بازارها امن است و بي مشتري!
يکي ديگر از کسبه اين بازار درباره وضعيت کسب و کار خود مي‌گويد: دوهفته بيشتر است که حتي يک جاروبرقي نفروخته‌ام. چند ميليارد جنس همين طور در مغازه و انبار مانده و خاک مي خورد. از او درباره درصد کاهش فروش در مهرماه مي پرسم و مي گويد: بالاي 90 درصد. وقتي مردم براي خريد خواربار و خورد و خوراکشان هم خيلي به ندرت به بازار مي آيند تکليف ما که لوازم خانگي هستيم روشن است. از اين فعال اقتصادي درباره وضعيت امنيت بازار مي پرسم و مي گويد: امنيت بازار خوب است و نيروي انتظامي اينجا مرتب در حال گشتزني است. چيزي که باعث مي شود مردم به بازار نيايند ناامني بازار نيست بلکه يک حالت بلاتکليفي و سردرگمي است که در کل شهر به وجود آمده. خانه خود من در خيابان بهشتي است و با اين که جاي آرامي است اما واحدهاي صنفي آنجا هم خلوت وبي مشتري هستند. در اين خيابانها ومحله هاي خوب ديگر زاهدان مثل دانشگاه و بزرگمهر و بلوار معلم و جاهاي ديگر هم اگر گشت و گذار کنيد مي بينيد وضعيت امنيت خوب است. حتي محله هاي پايين شهر مثل شيرآباد و کريم آباد هم خبري از درگيري نيست ولي باز هم مردم رغبت نمي کنند براي خريد به واحدهاي صنفي مراجعه کنند يا به بازار رسولي بيايند.