فیلترینگ جیب صداوسیما را پر می‌کند

آرمان امروز: مديرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت از تخصيص بسته حمايتي دو هزار ميليارد توماني براي تبليغات کسب‌وکارهاي متضرر از قطعي اينترنت در صداوسيما و شبکه‌هاي اجتماعي خبر داده است. در واقع ترديدي وجود ندارد که در خلال محدوديت‌هاي اينترنتي و فيلترينگ شبکه هاي اجتماعي بسياري از کسب و کارها به ويژه استارت اپ ها و پلتفرم هاي مجازي با زيان قابل توجهي مواجه شده ان زياني که اگرچه در برخي از موراد نسبت به ميزان ان بزرگ‌نمايي صورت گرفه در برخي از وارد نيز سعي شده تا از ميزان و اهميت ان کاسته شود اما قطعا ميزان اين زيان به ميزاني بوده تا مسئولان دولتي را به فکر راه چاره بي اندازد به گونه ايکه وزير اقتصاد بارها از تدوين بسته حمايتي خبر داده و حتي اخيرا خاندزوي وعده داده وزير ارتباطات به زودي جزييات کامل اين بسته را اعلام خواهد کرد . اما رونمايي از بخشي  از اين بسته نشان مي دهد بازهم بسته هاي حمايتي دولت منافعي را براي سازماني ديگر به ارمغان اورده و قرار است دولت با پرداخت هزينه  تبليغات شرکت ها در صدا و سيما به کمک رونق کسب و کارها بيايد . البته اينکه کسب و کارها بتونند در رسانه ملي تبليغات داشته باشند شايد در نگاه نخست گامي رو به جلو محسوب شود اما بايد توجه داشت در حال حاضر و با توجه به اينکه صدا وسيما از اقبال کمتري در بين مخاطبان برخوردار است و اکثر شرکت ها جذب مخاطب را با روش هاي نوين و در بسترهاي جديد تبلغاتي جستجو مي کنند به نظر مي رسد چنين رويکردهاي بيش از آنکه حمايت از کسب و کارهاي اسيب ديده باشد تزريق منابع به سازمان عريض و طويل صدا و سيما از جيب دولت البته با بهانه حمايتي صورت گرفته است. وگرنه بهتر بود دولت با تخصيص منابع به خود شرکت ها انها را براي جبران زيان و رونق کسب و کار از دست رفته ياري مي کرد.
بسته حمايتي 2 هزار ميليارد توماني
اميرحسين اسدي از تخصيص بسته حمايتي دو هزار ميليارد توماني براي تبليغات کسب‌وکارهاي متضرر از قطعي اينترنت در صداوسيما و شبکه‌هاي اجتماعي خبر داد و گفت: قرار است هزار ميليارد تومان بسته تبليغات ويژه صداوسيما و هزار ميليارد بسته تبليغات ويژه شبکه‌هاي اجتماعي براي حمايت از کسب‌وکارهاي متضرر از قطعي اينترنت اختصاص دهيم. به‌هرحال اگر فيلترينگ برداشته شود از ظرفيت بلاگرها براي جبران صدمات آن‌ها استفاده خواهيم کرد. بحث ما در اين مرحله شبکه‌هاي اجتماعي داخلي و خارجي نيست. بلکه ما مي‌خواهيم اين بودجه را اختصاص دهيم تا طبق قوانين کشور براي جبران صدمات اين کسب‌وکارها اقدام شود.
وي در ادامه افزود: ما قبول داريم قطعي اينترنت به کسب‌وکارها صدمه مي‌زند. اينترنت شاهراه اتصال و ارتباطات و زيرساخت کسب‌وکار است. قبول داريم بسياري از کسب‌وکارها در اينترنت و شبکه‌هاي اجتماعي و اينستاگرام به دليل فيلترينگ و محدوديت اينترنت دچار مشکلات زيادي از جنس تبليغات، برندينگ يا از جنس فروش شده‌اند.


او با اشاره به تشکيل کارگروهي در وزارت صنعت براي بررسي اين مشکلات ادامه داد: هدف از اين بررسي‌ها اين است که اولاً در دفعات بعدي اين اتفاقات براي کسب‌وکارها رخ ندهد و دوم اينکه تصميم بگيريم با کسب‌وکارهاي متضرر فعلي چه کنيم. همچنين بايد بررسي کنيم چه کسب‌وکارهايي صدمه ديده‌اند و به راه‌هاي جايگزين فکر کنيم.
اسدي افزود: حدود 90 درصد از کسب‌وکارهاي حوزه تبليغات در فضاي اينستاگرام دچار مشکل شده‌اند. کسب‌وکارهايي از جنس بلاگرها و تبليغات در اين شرايط تعديل نيرو داشته‌اند. کسب‌وکارهاي خرد در اينستاگرام نيز قطعاً دچار مشکل شده‌اند. متأسفانه مرجع آماري نداريم و از آنجا که بسياري از اين کسب‌وکارها مجوز محور نبوده‌اند آمار دقيقي هم از آن‌ها نداريم. لذا بر اساس آمار متفاوتي از 300 هزار تا 3 ميليون کسب‌وکار در اينستاگرام، گفته مي‌شود دچار مشکل شده‌اند.
زيان 5 تا 100 درصدي
او با تأکيد بر اينکه همه کسب‌وکارها در کشور به دليل قطعي اينترنت بين 5 تا 100 درصد دچار آسيب شده‌اند بيان کرد: بايد بر اساس ضرر و زيان کسب‌وکارها ميان آن‌ها دسته‌بندي شود. کسب‌وکارهايي که دچار مشکلات حياتي داشته و تعديل نيروي زيادي انجام داده‌اند و کسب‌وکارهايي که اين تغييرات در حد 5 يا 10 درصد بوده است نبايد يکسان حمايت شوند. ما قصد داريم بر اساس اين دسته‌بندي با در نظر گرفتن بسته‌هاي حمايتي به کمک اين کسب‌وکارها بياييم.
اسدي گفت: اين پيشنهاد هم مطرح شده است که در زمان بحران‌هاي امنيتي يا طبيعي تدابيري در نظر گرفته شود تا ارتباط کسب‌وکارها با بين‌الملل قطع نشود. بر اين اساس اين پيشنهاد هم قابل بررسي است که اتاق‌هاي بازرگاني، اصناف، اتحاديه‌ها و ادارات صمت استان‌ها همه مجهز شوند تا در مواقع بحران اينترنت آزاد داشته باشند و دسترسي آن‌ها کامل قطع نشود.