ماسک بزنید، آنفلوانزا در وضعیت قرمز

آرمان امروز: درست بعد از آنکه وزير بهداشت خبر از افزايش تصاعدي آمار آنفلوانزا در کشور داد، چند استان در زمينه ابتلا به اين بيماري در وضعيت قرمز قرار گرفتند به‌حدي که مدارس دو استان نيز تعطيل شدند.
چند روز قبل وزير بهداشت،درمان و آموزش پزشکي بود که با اعلام اينکه با توجه به آغاز فصل سرما و کاهش رعايت مواد بهداشتي ابتلا به بيماري آنفلوانزا در کشور روند صعودي دارد، گفت: «در 2 سال گذشته روند ابتلا به بيماري آنفلوانزا در فصل سرما کاهش داشته است. در زمان شيوع کرونا همه مردم از ماسک استفاده مي‌کردند و همين موضوع مانع از شيوع و گسترش آنفلوانزا در 2 سال گذشته شده بود.» وي همچنين درباره تامين واکسن آنفلوانزا نيز افزود: «در اين زمينه مشکلي از نظر تامين واکسن آنفلوانزا وجود ندارد و مردم مي‌تواننند با مراجعه به داروخانه‌ها واکسن را تهيه کنند.»
455 مبتلا در يک هفته
علاوه براين ابراهيم قادري، مسئول اداره مراقبت مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير نيز در خصوص شيوع آنفلوانزا در کشور گفت: همه مي‌دانند که فصل آنفلوانزا به نسبت سال‌هاي گذشته زودتر شروع شده است. البته در نيم کره شمالي دنيا اين اتفاق افتاده و گردش آن تسريع شده است. هفته گذشته 455 مورد جديد آنفلوانزا به شکل قطعي تشخيص داده شد. آنفلوانزا هميشه بوده و سال‌ها است که اين مشکل را داريم. کوويد و رعايت‌هايي که مردم براي عدم ابتلا به کرونا داشتند باعث شده تا سطح ايمني پايين بيايد؛ لذا ما اين پيش‌بيني را داشتيم که شيوع بيماري‌هاي ويروسي تنفسي افزايش پيدا کند. به نظر مي‌رسد سرايت پذيري بيماري بيشتر شده هرچند اين موقت خواهد بود و بعد از چند سال به روند سابق قبل کرونا بازمي‌گردد.»


تفاوت آنفلوانزا و کرونا
اما تفاوت علائم کرونا و آنفلوانزا در چيست؟ سوالي که دکتر هوشنگ ساغري متخصص بيماري هاي عفوني در پاسخ به آن اظهار کرد: آنفلوانزا بيماري ويروسي است و واکسن دارد و هر سال بهتر است واکسن تزريق کنند. شباهت مثل کرونا است و سرايت انسان به انسان است و قدرت سرايت هم بالا است و اين بيماري ها شبيه به هم هستند. البته کرونا هزار و يک چهره دارد و از فرم هاي بسيار خفيف تا فرم هاي بسيار شديد ديده مي شود. آنفلوانزا هم به همين شکل است و در افرادي که ديابت دارند يا چاق هستند يا داراي بيماري هاي زمينه اي هستند و افرادي که بيماري هاي قلبي و ريوي و آسم دارند، ابتلا در فرم هاي شديدتر است.
اما شايد خطرناک ترين بخش موضوع ، ابتلاي کودکان به اين بيماري باشد. موضوعي که با باز شدن حضوري  مدارس به شدت افزايش پيدا کرده است. موضوعي آنچنان جدي که باعث شده تا  مدارس و کودکستان‌هاي کهگيلويه و بويراحمد به تعطيلي کشيده شوند  و مدارس استان قزوين نيز درآستانه تعطيلي قرار گيرد. وضعيت ابتلاي کودکان به آنفلوانزا به حدي بحراني است که برخي از کارشناسان خواستار تعطيلي همه گير مدارس شده اند. بهرامي، متخصص کودک يکي از همين کارشناس هاست که  درباره بحران بيماري آنفلوانزا در مدارس گفت: اگر ضرورت ايجاد مي‌کند تمامي مدارس تعطيل شوند چرا که کانون اصلي انتقال آنفلوانزا مدرسه است.
اين درحالي است که آمار مبتلايان در خوزستان، خراسان شمالي و گلستان نيز به شدت رو به افزايش است و گمان آن مي رود که اگر وضعيت به همين شکل پيش برود، در چند روز آينده رنگنيدي آنفلوانزايي اکثراستان هاي کشور به رنگ قرمز دربيايد.