شمشیر سعودی بر گردن دموکرات های آمریکا

آرمان امروز-پورحسين: برخي شنيده ها پس از ايجاد تنش سياسي ميان دموکرات ها و مقامات عربستان سعودي حاکي از اين است که در صورتي که کنگره قانوني مخالف گروه نفتي اوپک پلاس تصويب کند، عربستان اوراقي را که از وزارت خزانه‌داري آمريکا در اختيار دارد، به فروش مي‌رساند. با اين وجود به نظر مي رسد که اين گزينه يکي از اهرم هاي اقتصادي عربستان براي در تنگنا قرار دادن دولت بايدن است. بر همين اساس هشتم اکتبر کنگره آمريکا با بررسي پيش نويس قانون «نوپک» موافقت کرد که به وزارت دادگستري اين کشور اجازه مي دهد اوپک پلاس را در صورت تاثيري گذاري بر قيمت ها دادگاهي کند.
هم اکنون دارايي عربستان از اوراق خزانه داري آمريکا بالغ بر 119 ميليارد دلار است که فروش اين سهام مي تواند ضربه بزرگي به دموکرات ها در اين برهه زماني واگذار کند. اوايل ماه جاري، جو بايدن، رئيس جمهور آمريکا، روسيه و عربستان را مسئول افزايش قيمت نفت دانست و واشنگتن اعلام کرد، بايدن روابط کشورش با عربستان را مورد ارزيابي مجدد قرار خواهد داد. عربستان هم اظهارات در مورد اين که تصميم اوپک پلاس براي کاهش توليد نفت در راستاي جانبداري رياض از درگيري هاي بين المللي به نفع روسيه است را رد کرده و پس از اعتراض آمريکا به کاهش توليد نفت اعلام کرد، ديکته ها را نمي پذيرد.
بر اين اساس اعضاي گروه اوپک پلاس تصميم گرفتند، از ابتداي ماه نوامبر حدود يک ميليون بشکه در روز توليد نفت را کاهش دهند. امري که زد و خوردهاي سياسي آمريکا و عربستان را تشديد کرده است. اتفاقي که البته در ميانه آن سفر داماد ترامپ به رياض را به همراه داشت و نشان داد که سعودي ها خيلي مشکلي با جمهوري خواهان ندارند و صرفا تنش هاي آن ها در زمان به قدرت رسيدن دموکرات ها اوج پيدا مي کند.
سفير عربستان سعودي در آمريکا در اين خصوص اظهار کرد: مشخص است که ما به نقطه اختلاف رسيده‌ايم و افراد زيادي تلاش کرده‌اند که اين موضوع را سياسي کنند.


وي گفت: ما در سياست هيچ طرفي مداخله نمي‌کنيم. ما به عنوان يک تعادل و يک عامل تثبيت‌کننده براي اقتصاد از طريق بازار انرژي فعاليت مي‌کنيم.
بنت بندر در پاسخ به سوالي مبني بر ايستادن رياض در صف روسيه و حمايت از مسکو تاکيد کرد: سياست عربستان مبتني بر تعامل با همه در همه زمينه‌هاست؛ چه کساني که با آنها موافقيم و چه کساني که با آنها موافق نيستيم. رابطه ما با روسيه همان چيزي است که به ما اجازه داد اسيران جنگي را آزاد کنيم. ما به نقش خود به‌عنوان ميانجي نگاه مي‌کنيم و از اوکراين به صورت بشردوستانه حمايت کرده‌ايم و بيش از 400 ميليون دلار به اوکراين کمک کرده‌ايم. ما همچنين با اوکراين و لهستان همکاري کرده‌ايم تا 10 ميليون دلار به خروج ايمن پناهندگاني اختصاص يابد که اوکراين را ترک مي‌کنند و به لهستان مي‌روند.
وي درباره تهديدهاي مقامات آمريکا مبني بر بازنگري جو بايدن، رئيس جمهوري اين کشور در روابط با رياض در پي تصميم اوپک پلاس نيز افزود: مي‌شنوم که بسياري از مردم درباره اصلاح يا بازنگري روابط آمريکا و عربستان صحبت مي‌کنند و در واقع معتقد هستم که اين يک چيز مثبت است و عربستان امروز، عربستان پنج يا 10 سال قبل نيست.
اين اظهارات در حالي مطرح مي شود که برخي رسانه ها عنوان کرده اند که محمد بن سلمان جدال لفظي خود با جو بايدن را آغاز کرده و در يک جلسه عملا جو بايدن را پيرمردي با زوال عقلي خطاب کرده است.
اين اقدام از سوي وليعهد عربستان شايد باعث تنش در روابط با آمريکا آن هم در زماني شود. در همين خصوص چندين چهره در دولت عربستان گفتند که وليعهد، دونالد ترامپ را به جو بايدن را ترجيح مي‌دهد و از زماني که بايدن، معاون باراک اوباما، رئيس جمهوري پيشين ايالات متحده بود و بابت گاف‌هايي که مي‌دهد، مورد تمسخر قرار دارد، از او خوشش نمي‌آيد.
اين اتفاقات در حالي رقم مي خورد که جو بايدن به تاريخ 15 ژوئيه سال جاري ميلادي وارد جده شد و مورد استقبال وليعهد عربستان قرار گرفت. بايدن در دوران کارزار انتخاباتي‌اش از گفت‌وگو با محمد بن سلمان براي يکسال امتناع کرد و وقتي در ژوئيه در جده با هم ملاقات داشتند، به نظر مي‌رسيد که نمي‌خواهد آنجا باشد و علاقه‌اي به بحث درباره سياست ندارد.
در همين راستا بسياري از کارشناسان بر اين باور هستند که عربستان تلاش دارد تا با خالي کردن پشت جو بايدن، شرايط اقتصادي در آمريکا را وخيم کرده و سبب شوند تا ميزان آراي دموکرات ها در انتخابات آتي کاهش يابد.
حسن هاني زاده، سفير پيشين ايران در لبنان در خصوص اختلافات بن سلمان و بايدن مي گويد: هدف محمد بن سلمان از کاهش اين 2 ميليون بشکه نفت در صادرات اوپک، اين است که در آستانة انتخابات آيندة آمريکا، که در ماه آبان ماه برگزار خواهد شد اين است که دموکرات‌ها اکثريت را در کنگرة آمريکا به دست نياورند. قرار است در انتخابات آينده که انتخابات ميان‌دوره‌ اي خواهد بود و انتخابات حساسي است، جو بايدن برنامه‌ريزي کرده است که اکثريت کنگرة آمريکا را به دست بياورد و عربستان نگران اکثريت اعضاي دموکرات در کنگره است زيرا دموکرات‌ها با حاکميت محمد بن سلمان مخالف هستند و اين که اگر دموکرات‌ها اکثريت را به دست آورند قطعاً جو بايدن به برجام باز خواهد گشت و بخشي از تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران لغو خواهد شد و اين براي محمد بن سلمان وليعهد عربستان قابل تحمل نيست. به همين دليل اختلاف نظرها ميان عربستان و شخص محمد بن سلمان و جو بايدن شدت گرفته است.
بر اين اساس به نظر مي رسد که بايدن در نيمه دوم دوره رياست جمهوري خود روزهاي سختي را در پيش دارد و احتمال مي رود تا بواسطه شمشيرکشي هاي سعودي ها، بايدن در تنگناي سياسي و اقتصادي قرار گرفته و دموکرات ها انتخابات آتي در آمريکا را يکي پس از ديگري با شکست پشت سر گذارند.