لغو تحریم‌ها، گروگان نتیجه انتخابات آمریکا

آرمان امروز، گروه ديپلماسي: رئيس‌جمهور آمريکا در حالي روز شنبه در راي‌گيري زودهنگام انتخابات مياندوره‌اي ماه نوامبر کنگره اين کشور شرکت کرد و راي خود را به صندوق انداخت که مرحله اصلي انتخابات مياندوره‌اي کنگره آمريکا قرار است در تاريخ هشتم نوامبر برگزار شود. اين انتخابات نه‌تنها براي آمريکايي‌ها مهم محسوب مي‌شود بلکه بسياري در ايران و البته منطقه خاورميانه در انتظار مشخص شدن سرنوشت اين انتخابات باشند. انتخابات در آمريکا همواره براي بسياري از کشورها اهميت بسياري دارد و آن هم به اين دليل که سياست‌هاي خارجه اين کشور باتوجه به نگاه دو حزب «دموکرات» و «جمهوري‌خواه» وضعيت‌هاي متفاوتي را به وجود مي‌آورد. مانند سرنوشتي که برجام در دو دولت دموکرات و جمهوري‌خواه دچارش شد. حالا با توجه به اين‌که اميدها براي به سرانجام رسيدن مذاکرات موسوم به «احياي برجام» کم‌سو شده است ولي همچنان بسياري از ديپلمات‌ها، سياستمداران و البته شهروندان ايران در انتظار مشخص شدن نتيجه انتخابات پيش‌روي آمريکا هستند تا در نهايت سرانجام روابط ايران آمريکا با روي کار آمدن دمکرات‌ها يا جمهوري‌خواهان چه خواهد شد. برخي کارشناسان معتقدند که آمريکا لغو تحريم‌ها را براي به نتيجه رسيدن انتخابات هفته آينده به‌نوعي گروگان گرفته است.
در اين مورد با دو کارشناس حوزه روابط ايران آمريکا گفت‌وگويي انجام داده‌ايم. بيگدلي معتقد است اگر حزب حامي بايدن، بتواند در انتخابات پيش‌رو موفق باشد مي‌تواند براي دومين بار به عنوان رييس جمهور آمريکا معرفي شود که در ادامه مي‌توانيم شاهد توافق بين ايران و آمريکا باشيم ولي اگر جمهوري‌خواهان پيروز اين رقابت شوند بايد فاتحه برجام را بخوانيم. از سويي ديگر ابولفتح مي‌گويد پيش‌بيني در رابطه با انتخابات «کنگره» و «سنا» مشکل است ولي در هر صورت بايد گفت که آمريکا هيچ‌گاه قرار نيست به توافق 2015 باز گردد.
حزب دموکرات متعلق به جو بايدن در حال حاضر کنترل هر دو مجلس کنگره و سنا آمريکا را در دست دارد. او بعد از انداختن راي خود به صندوق در روز شنبه به خبرنگاران گفت، احساس خوبي دارد و انتخابات مياندوره‌اي کنگره يک رفراندوم نيست بلکه يک انتخاب است. اين يک انتخاب اساسي است، انتخاب بين دو ديدگاه بسيار متفاوت براي کشور محسوب مي‌شود. با اين حال برخي نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهند، به احتمال زياد جمهوريخواهان خواهند توانست مجددا کنترل هر دو مجلس کنگره آمريکا را در انتخابات مياندوره‌اي پيش رو  با توجه به وجود نارضايتي شديد در ميان راي دهندگان از بابت افزايش تورم بدست آورند ولي در سوي ديگر بسياري معتقدند احتمالا «ترامپ» يا همان «ترامپيست» بار ديگر وارد کاخ سفيد شود که پس از آن روابط ايران آمريکا غبارآلودتر از حالا خواهد شد.
اميد به احياي دوباره برجام با حضور دموکراتها


«علي بيگدلي»، تحليلگر مسايل ايران و آمريکا در پاسخ به اين سوال که نتيجه انتخابات مياندوره‌اي آمريکا چه تاثيري بر آينده روابط ايران و آمريکا خواهد داشت به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «دولت بايدن در حال حاضر مشکلات زيادي را در داخل دارد که به‌نوعي به‌عنوان چالش‌هاي اصلي او در انتخابات هفته آينده محسوب مي‌شود. ولي در کنار مشکلات داخلي چالش‌هاي خارجي هم در انتخابات تاثيرگذار است که البته ايران هم جزو چالش‌هاي دولت دموکرات محسوب مي‌شود. توجه داشته باشيد که آينده اين انتخابات مي‌تواند نتيجه نهايي برجام را روشن کند.» او در همين مورد ادامه مي‌دهد: «از گفتار بايدن و برخي از نزديکان او چنين برداشت مي‌شود که او مايل است به برجام سروسامان بدهد و در مذاکرات هم بر اين نکته تاکيد داشت. ولي چيزي که در اين مورد باعث شد ايران و آمريکا نتوانستند به نتيجه نهايي برسند خواسته‌هاي دو طرف بود. آمريکا در اين مورد برخي از خواسته‌هاي ايران را رد کرد و از سويي ديگر ايران هم بسياري از خواسته‎هاي آمريکا را بي‌اساس و غير منطقي خوانده است. با اين حال اگر دموکرات‌ها بتوانند در انتخابات کنگره و سنا به موفقيت برسند و اکثريت را از آن خود کنند بايد هم مي‌تواند برنامه‌هاي دو سال آينده خود را در مسائل سياست خارجه پياده‌سازي کند.»
بيگدلي با اشاره به اهميت انتخابات مجلس سنا براي روشن شدن آينده روابط ايران و آمريکا اضافه مي‌کند: «اهميت انتخابات سنا از اين جنبه براي کشورهايي مانند ايران اهميت دارد که اين مجلس سياست‌هاي خارجي آمريکا را بررسي مي‌کند. اگر ترامپ يا شخصي مشابه با او بتواند بار ديگر در آمريکا به قدرت برسد بايد بگوييم که روابط ايران آمريکا وارد فاز جديدي خواهد شد. ايران با توجه به خروج ترامپ از برجام حالا از دولت آمريکا براي رسيدن به نتيجه مطلوب در مذاکرات تضمين مي‌خواهد و بايد توجه داشته باشيد که در قانون آمريکا چنين موردي وجود ندارد و رييس جمهور آينده هيچ تضميني براي ماندن در توافق‌نامه دولت پيشين ندارد. با همه اين شرايط پيش‌بيني‌ها نشان از آن مي‌دهد که حزب جمهوري‌خواه مي‌تواند بار ديگر در انتخابات به پيروزي برسد.»
احتمال قدرتگيري دوباره جمهوريخواهان
«اميرعلي ابوالفتح»، تحليلگر مسايل ايران و آمريکا در پاسخ به اين سوال که انتخابات مياندوره‌اي کنگره آمريکا چه تاثيري برا روابط ايران- آمريکا دارد به خبرنگار «آرمان‌امروز» مي‌گويد: «آنطور که از پيش‌بيني‌ها مشخص شده است به‌نظر مي‌آيد حزب حاکم آمريکا(دموکرات‌ها) مي‌توانند در مجلس سنا همچنان اکثريت را در اختيار داشته باشند ولي به‌نظر مي‌آيد که در مجلس نمايندگان اين جمهوري‌خواهان باشند که بتوانند اکثريت را از آن خود کنند. همچنين برخي پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد که جمهوري‌خواهان بتوانند هر دو مجلس را در اختيار داشته باشند که اين موضوع مي‌تواند سياست‌هاي داخلي و خارجي بايدن را در 2 سال باقي مانده دشوارتر کند. در پاسخ به سوال شما بايد بگويم که به‌نظر حاکميت آمريکا تصميم خود را براي به نتيجه نرساندن برجام گرفته باشد و هرگز به توافق 2015 باز نخواهد گشت. روابط ايران و آمريکا باتوجه به نتيجه انتخابات با حتي بدون تحليل اينکه کدام حزب اکثريت نتايج را در اختيار داشته باشد بايد بگوييم که در روابط ايران و آمريکا تاثيري نخواهد داشت و اميدي به احياي برجام وجود ندارد.»