امضای طلایی پای پرونده «رانت » 46 تن طلای سرخ

آرمان امروز :  کشاورزاني که دست اندرکار کشت و کار زعفران يا همان طلاي سرخ زمين هاي زراعي کشور به شمار مي آيند از اين خبر ندارند که سود حاصل از دسترنج آنها را امضاهاي شائبه دار و متخلفانه به جيب سودجوياني سرازير مي کند که زحمتي براي توليد اين محصول ارزشمند نکشيده اند و تنها هنرشان سوء استفاده از نفوذ و جايگاه افرادي است که با آنها ارتباط دارند. سخن از تخلفي است که اين بار در سازمان تعاون روستايي به وقوع پيوسته و رسيدگي به آن هنوز به سرانجام نرسيده است.
غلامرضا ميري رئيس اتحاديه صادر کنندگان زعفران‌خراسان رضوي در اين زمينه مي گويد: کميسيون اصل 90 مجلس در خصوص پرونده عرضه 46 تن زعفران تعاوني روستايي، هنوز به نتيجه‌اي نرسيده است.
غلامرضا ميري رئيس اتحاديه صادر کنندگان زعفران‌خراسان رضوي با بيان اينکه کميسيون اصل 90 مجلس در خصوص پرونده عرضه 46 تن زعفران تعاوني روستايي، هنوز به نتيجه‌اي نرسيده اظهار کرد: اين در حالي است که بيش از 6 ماه است پرونده به کميسيون ارجاع شده است.
وي افزود: البته به گفته نصرالله پژمانفر، رئيس کمسيون اصل نود مجلس، پرونده براي اعلام نظر به دادستاني انقلاب ارسال شده ولي هنوز خبري از نتيجه بررسي‌ها به ما اعلام نکرده اند.


ميري افزود: اين پرونده هم مثل خيلي از پرونده‌هاي ديگر، پيگيري نمي‌شود، زيرا پشت پرده اين موضوع، افرادي وجود دارند که قدرت و جايگاه‌هاي خاصي دارند.
رئيس اتحاديه صادر کنندگان زعفران‌خراسان رضوي در ادامه اظهار کرد: يک شبه 46 تن زعفران را به يک فرد واگذار کردند، فردي که شايد خودش کاره‌اي نبود ولي دست‌هاي پشت پرده به عنوان حامي از آن فرد حمايت کردند و ايشان مجري اهداف يک گروه خاص بوده است.
امضاهاي طلايي شرايط خريد 46 تن زعفران را تغيير داد
وي در عين حال بيان کرد: در صورت جلسه‌اي که امضاهاي زيادي از معاون وزير و معاونان سازمان توسعه تجارت تا مابقي افراد مسئول پاي آن بود و در آن شرط فروش زعفران‌ها قيد صادرات ذکر شده بود، اما امضاهاي طلايي، باعث برداشتن شرط تعهد صادرات 46 تن زعفران و فروش و عرضه آن در بازار داخل شد.
نايب رئيس شوراي ملي زعفران با بيان اينکه متأسفانه پيگيري ما تا اين لحظه به جايي نرسيده در خصوص اعلام قيمت و ارقامي که اين روزها در رسانه‌ها براي زعفران اعلام مي‌شود، توضيح داد: عرضه و تقاضا، قيمت زعفران را در آينده مشخص مي‌کند نه قيمت‌هاي دستوري و اعلامي برخي از مسئولين!
وي ادامه داد: متأسفانه دست‌هايي در کار است که قيمت را با معادلات بين خودشان به نفع خود و نه به نفع کشاورزان، بالا مي‌برند.
ادعاي تقلب در انتخابات اتحاديه زعفران
ميري همچنين در خصوص حاشيه و اخبار پيش از برگزاري انتخابات اتحاديه زعفران فروشان مشهد و ادعاي تقلب و مهره چيني در روند انتخابات اين اتحاديه توضيح داد: ادعاي تقلب در انتخابات توسط افرادي مطرح مي‌شود که يک شبه صاحب قدرت شدند و با وزارت "صمت " در ارتباط بوده و داعيه رهبري بازار را دارند، در حاليکه اتحاديه‌ها در برگزاري انتخابات نقشي ندارند ولي آنها سعي کردند با عوام فريبي، برگزاري انتخابات را زير سوال ببرند و نتيجه را آنطور که مي‌خواهند رقم بزنند.
رئيس اتحاديه صادر کنندگان زعفران‌خراسان رضوي اظهار کرد: بنده به عنوان "مؤسس" اتحاديه زعفران فروشان خراسان، در دوره جديد به دليل خستگي و مشغله‌هاي زياد ديگر کانديد انتخابات نشدم و در اين اتحاديه حضور ندارم و هر اتفاقي که بعد از اين در اتحاديه بيفتد و هر تصميمي اخذ شود، بنده در آن نقشي نخواهم داشت.
کاهش 50 درصدي صادرات طلاي سرخ
رئيس اتحاديه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوي در عين حال بيان کرد: سال گذشته برآورد شده بود که با رفع موانع صادرات، 40 درصد رشد داشته باشيم که متأسفانه به سبب موانع پيش رو و مشکلات تعهدات ارزي با کاهش 40 تا 50 درصدي صادرات مواجه بوديم که اميدواريم امسال با رفع مشکلات بتوانيم از صادرات چمداني زعفران جلوگيري کنيم.
نايب رئيس شوراي ملي زعفران با اشاره به مشکلات صادرات زعفران به برخي کشورها عنوان کرد: امکان صادرات زعفران به صورت مستقيم از ايران به برخي کشورها وجود ندارد و صادرکننده بايد ابتدا محصول خود را به کشور واسطه ارسال و سپس با مبدا و عنواني به جز ايران زعفران را صادر کند. در اين ميان اگر زعفران صادر شده به دست خريدار نرسد ريالي بابت خسارت وارده به صادرکننده پرداخت نخواهد کرد.
ميري گفت: در حال حاضر زعفران ايران به 67 کشور دنيا صادر مي‌شود و تنها براي صادرات اين محصول به 4 کشور محدوديت داريم. ضمن اينکه ورود زعفران به کشوري مانند افغانستان ممنوع است، اما اين محصول چه به صورت قانوني و چه به صورت قاچاق به اين کشور صادر مي‌شود.