عبور از سپرموشکی با هایپرسونیک ایرانی

 ایران با دستیابی به فناوری پیشرفته موشک‌های بالستیک هایپرسونیک (فراصوت) ادعای امنیت‌آفرینی سپرهای موشکی دشمن را به بی‌اعتباری کشاند. دستیابی به این فناوری نظامی کم‌رقیب آفندی که تا پیش از این تنها چهار کشور روسیه، چین، امریکا و هند از آن برخوردار بودند آن هم در سالگرد شهادت شهید طهرانی مقدم از بنیانگذاران صنعت موشکی کشورمان در شرایطی است که کمتر از یک هفته پیش ایران از سامانه پیشرفته پدافندی باور 373 رونمایی کرد و حال با پیوستن به باشگاه کشورهای دارنده موشک فراصوت نشان داد که می‌تواند سامانه‌های ضد موشکی دشمن را به چالش فرا بخواند.به گزارش ایرنا، فرمانده نیروی هوافضای سپاه روز پنجشنبه در حاشیه مراسم یازدهمین سالگرد شهادت شهید طهرانی مقدم خبر دستیابی ایران به موشک‌های بالستیک هایپرسونیک پیشرفته را اعلام کرد و...

​​​​​​​گروه سیاسی/ ایران با دستیابی به فناوری پیشرفته موشک‌های بالستیک هایپرسونیک (فراصوت) ادعای امنیت‌آفرینی سپرهای موشکی دشمن را به بی‌اعتباری کشاند. دستیابی به این فناوری نظامی کم‌رقیب آفندی که تا پیش از این تنها چهار کشور روسیه، چین، امریکا و هند از آن برخوردار بودند آن هم در سالگرد شهادت شهید طهرانی مقدم از بنیانگذاران صنعت موشکی کشورمان در شرایطی است که کمتر از یک هفته پیش ایران از سامانه پیشرفته پدافندی باور 373 رونمایی کرد و حال با پیوستن به باشگاه کشورهای دارنده موشک فراصوت نشان داد که می‌تواند سامانه‌های ضد موشکی دشمن را به چالش فرا بخواند.به گزارش ایرنا، فرمانده نیروی هوافضای سپاه روز پنجشنبه در حاشیه مراسم یازدهمین سالگرد شهادت شهید طهرانی مقدم خبر دستیابی ایران به موشک‌های بالستیک هایپرسونیک پیشرفته را اعلام کرد و با بیان اینکه این موشک سرعت بالایی دارد و ‌هم‌ در ‌فضا و هم در خارج از آن می‌تواند مانور دهد، گفت: این موشک جدید فراصوت از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند و بعید است تا ده‌ها سال بعد هم فناوری یافت شود که بتوان با آن مقابله کند. وی در این‌باره افزود: این موشک سامانه‌های ضد موشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است. سردار حاجی‌زاده همچنین با بیان اینکه آزمایش‌های این موشک انجام شده است، اعلام کرد که موشک هایپرسونیک ایران در آینده نزدیک و در یک فرصت مناسب رونمایی خواهد شد.
ترکیب بالنده علم و ایمان


محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و فرمانده اسبق نیروی هوایی سپاه پاسداران در توئیتی ضمن قدردانی از متخصصان نیروی هوافضای سپاه ساخت موشک بالستیک فراصوت با قابلیت مانورپذیری بی‌سابقه، شکستن رکورد سرعت، توان عبور از تمامی سامانه‌های پدافند موشکی در جهان و قابلیت هدف قرار دادن آنها را علامت روشنی از ترکیب علم و ایمان در صنعت دفاعی کشور عنوان کرد.موشک‌های هایپرسونیک علاوه بر آنکه قادر به پرواز با سرعتی پنج برابر سرعت صوت (3800 مایل در ساعت) هستند، می‌توانند با طی کردن مسیرهای پیچیده، رهگیری‌شان را دشوار کنند. همچنین در این سرعت‌ها پرتابه در یک ثانیه بین ۲ تا ۸ کیلومتر را طی می‌کند. در سرعت هایپرسونیک مولکول‌های اتمسفر به حالتی از ماده به نام پلاسما تبدیل می‌شوند. چالش کنترل پرتابه و ارتباط الکترونیک در حالت پلاسما همان چیزی است که فناوری ساخت سلاح هایپرسونیک را ویژه ساخته است.
بازتاب گسترده در رسانه‌های جهان
همچنان که قابل پیش‌بینی بود دستیابی ایران به موشک‌های بالستیک «هایپرسونیک» پیشرفته بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.
خبرگزاری فرانس ۲۴ با بازتاب دادن سخنان سردار حاجی‌زاده در این باره با اشاره به اینکه موشک‌های مافوق صوت، می‌توانند بیش از پنج برابر سرعت صوت پرواز کنند و روسیه در حال حاضر در رقابت برای توسعه این موشک‌ها پیشتاز است و پس از آن، چین و ایالات متحده قرار دارند، نوشت: موشک مافوق صوت قابلیت مانور دارد و این امر ردیابی و دفاع در برابر آن را دشوارتر می‌کند. در حالی که کشورهایی مانند امریکا سامانه‌هایی را توسعه داده‌اند که برای دفاع در برابر موشک‌های کروز و بالستیک طراحی شده‌اند، توانایی ردیابی و خنثی کردن موشک‌های مافوق صوت همچنان زیر سؤال است. فرانس ۲۴ در عین حال در گزارش خود آزمایش موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌‌بر «قائم ۱۰۰» را که قادر به پرتاب ماهواره‌ها به فضا است یادآور شد.
خبرگزاری «رویترز» نیز با اعلام دستاورد جدید نظامی ایران جزئیات توانمندی‌های آن را به نقل از سردار حاجی‌زاده منتشر کرد. روزنامه «اگزماینر» امریکا هم دیگر رسانه غربی بود که در گزارش خود تحت عنوان «ایران می‌گوید موشک هایپرسونیک ساخته است»، اذعان کرد که ایران صنایع تسلیحات داخلی خود را با وجود تحریم‌های بین‌المللی گسترش و توسعه داده است.
واکنش رسانه‌های منطقه و غرب
تارنماهای «دیفنس فورس»، «سوئیس اینفو»، «سی بی‌سی نیوز» و تارنمای صهیونیستی «تایمز اَو اسرائیل» نیز گزارش ساخت موشک فراصوت ایران و اظهارات سردار حاجی‌زاده را در صفحات خبری خود بازنشر دادند. شبکه تلویزیونی المیادین نیز با پوشش این خبر اعلام کرد: ایران چند روز پس از آزمایش موشک ماهواره‌بر، یک موشک جدید سریع‌تر از سرعت صوت رونمایی کرد. «میدل ایست آنلاین» با نوشتن اینکه «ایران با رونمایی از موشک مافوق صوت قدرت‌نمایی می‌کند» و روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» با این ارزیابی که «هیچ فناوری برای مقابله با این موشک وجود ندارد» خبر را بازتاب دادند.پایگاه «دیفنس عربیا» (دفاع العرب)، شبکه العربیه سعودی، پایگاه‌های خبری عرب زبان العهد، ارث نیوز، العربی الجدید، العین، مصراوی و خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز دیگر رسانه‌های عرب زبانی بودند که خبر دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری ساخت موشک‌های مافوق صوت را منتشر کردند و به بررسی جزئیات توانمندی‌های این موشک پرداختند.بازتاب گسترده این پیشرفت موشکی ایران در رسانه‌های منطقه در حالی است که با وجود طرح مستمر رویکرد مبتنی بر همکاری‌های دفاعی مشترک در منطقه از سوی ایران بسیاری از کشورهای همسایه ایران در تبعیت از سیاست ایران‌هراسی مورد تبلیغ غرب و با صرف هزینه‌های چند صد میلیارد دلاری به برخوردار شدن از سامانه‌های دفاع موشکی غرب دل‌خوش کرده‌اند.
واکنش به سبک پنتاگون
قرار گرفتن ایران در ردیف کشورهای دارنده موشک بالستیک هایپرسونیک از سوی امریکا نیز بی‌واکنش نماند. با این تفاوت که وزارت دفاع امریکا طبق روال گذشته تلاش کرد با ترکیبی از «انکار» و «نمایش اشراف اطلاعاتی» به موضوع بپردازد. «رد لودویک» از سخنگویان وزارت دفاع امریکا در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز گفت که پنتاگون از گزارش‌ها درباره دستیابی ایران به موشک‌های هایپرسونیک مطلع است اما به آن «به دیده شک می‌نگرد.»
به گزارش تسنیم، این مقام پنتاگون گفت: «همانند همیشه ما از افشاسازی گزارش‌های اطلاعاتی و ارزیابی‌ها درخصوص چنین موضوعات حساسی پرهیز می‌کنیم. ما همچنان نظارت دقیق بر توسعه و اشاعه موشک‌های پیشرفته و فناوری‌های وابسته به آن توسط ایران را ادامه خواهیم داد.» وی اضافه کرد: «ایالات متحده به توانایی خود برای مهار و دفاع در برابر تمامی تهدیدها از جانب رژیم [ایران] اطمینان دارد و با متحدان و شریکانش در این راستا همکاری خواهد کرد. ما از ایران می‌خواهیم تنش‌ها در منطقه را کاهش دهد.»
فاکس‌نیوز در تلاش برای کاستن از اهمیت این پیشرفت ایران در گزارش خود مدعی شد: مقام‌های دفاعی امریکا پیش از این خاطرنشان کرده‌اند معمولاً ایران تمایل دارد در قابلیت‌های نظامی خود بزرگنمایی کند. واکنش انکاری به پیشرفت توانمندی‌های نظامی ایران امر تازه‌ای نیست. اگر چه مدعیانی که روزگاری پهپادهای ایرانی را فتوشاپ قلمداد می‌کردند و بعد معترف به از دست رفتن برتری هوایی خود در منطقه غرب آسیا شدند و معترض صادرات آنها به روسیه، در آینده نیز عجز سپرهای دفاع موشکی‌شان در مقابل موشک‌های فراصوت ایران را اعلام خواهند کرد.
پاسداشت راه شهید طهرانی‌مقدم
جدا از ویژگی‌های فنی موشک هایپرسونیک و اهمیت دستیابی ایران به این حد از پیشرفت موشکی، آنچه اعلام این خبر را ویژه‌تر ساخت همزمانی آن با سالگرد شهادت سرداری بود که با لقب «پدر موشکی» ایران از او یاد می‌شود و حال راه او مستحکم‌تر از همیشه ادامه یافته است. شهید حسن طهرانی‌مقدم، یکی از بنیانگذاران توان موشکی در ۲۱ سالگی و در ابتدای شکل‌گیری رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اطلاعات منطقه ۳ سپاه شمال، مشغول به فعالیت شد. بعد از عملیات ثامن‌‌الائمه(ع)، متوجه ضعف آتش پشتیبانی خودی مستقر در خطوط مقدم جنگ شد و برهمین اساس آبان سال ۱۳۶۲ مأموریت راه‌اندازی و سازماندهی فرماندهی موشکی زمین به زمین سپاه به طهرانی‌مقدم محول شد.
پس از صدور فرمان تاریخی امام(ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه پاسداران، شهید طهرانی‌مقدم در سال ۱۳۶۴ به سِمت فرماندهی موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد. او در اول مهر سال ۱۳۸۴ به‌عنوان جانشین سردار علی زاهدی در نیروی هوایی سپاه پاسداران منصوب شد و در ۲۵ آذرماه سال ۱۳۸۵ به‌عنوان مشاور فرمانده‌کل سپاه در امور موشکی و رئیس سازمان خودکفایی سپاه انتخاب شد.شهید حاج حسن طهرانی‌مقدم، ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۹۰ به شهادت رسید. رهبر معظم انقلاب در پیامی که به مناسبت شهادت ایشان صادر کرده‌اند، شهید طهرانی‌مقدم را با عباراتی نظیر «سردار عالی‌قدر»، «دانشمند برجسته» و «پارسای بی‌ادعا» مورد خطاب قرار دادند.

برش
فرمانده کل سپاه پاسداران درخصوص واکنش‌ها به گرفتن انتقام خون شهدای حوادث اخیر:
مرتب به ما پیغام می‌دهند که نزنید

​​​​​​​سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم یازدهمین سالگرد شهادت سردار حسن طهرانی‌مقدم فرمانده یگان موشکی سپاه که صبح دیروز جمعه در قطعه ۲۴ بهشت‌زهرا و در جوار مزار این شهید برگزار شد، با بیان اینکه دشمن تلاش دارد ایران را در درون کشور درگیر کند، اظهار داشت: در این شرایط ضدانقلاب را در اقلیم کردستان هدف قرار دادیم. در کرانه رود ارس رزمایش بزرگ برگزار کردیم، ماهواره‌بر پرتاب کردیم، سامانه موشکی باور ۳۷۳ را در برد ۳۰۰ کیلومتر آزمایش کردیم و روز پنجشنبه هم اعلام کردیم که موشک جدیدی را توسعه دادیم که هیچ سپر موشکی توان مقابله با آن را ندارد.به گزارش ایرنا، ‌سرلشکر سلامی تصریح کرد: به دشمنان گفتیم آرامش‌تان را می‌گیریم؛ قطعاً آرامش‌شان را خواهیم گرفت. اکنون چند شبانه‌روز است که آرامش ندارند و به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. آنها ترسیده‌اند و مرتب به ما پیغام می‌دهند که نزنید. از طریق چند کشور به ما پیام می‌دهند که نزنید.
 آنها پاره‌های تن ما هستند
وی با بیان اینکه جنایت‌های دشمن بی‌پاسخ نخواهد ماند و باید تقاص خون شهیدان را بدهند، اظهار داشت: اگر به عمق جریان دشمن نگاه کنیم، کسانی را که در برابر ملت ایران ایستاده‌اند، خواهیم دید؛ از بایدن تا نتانیاهو تا بن‌سلمان تا فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها که ورشکستگان سیاست جهانی هستند. این عقبه سیاسی جدال جدید است. وی خاطرنشان کرد: اما در خطوط مقدم، بخش کوچک فریب خورده از جوانان حضور دارند که درصدد جداسازی آنها هستیم. رفتار ما با این افراد متفاوت است و مانند نجات غریق رفتار می‌کنیم؛ آنها پاره‌های تن ما هستند.