صدرنشینی «لوپتو»

اکران سینماها در سومین هفته آبان‌ماه با صدرنشینی انیمیشن «لوپتو» در فروش هفتگی به پایان رسید و در عین‌حال سرنوشت اکران یک فیلم امید بخش برای نجات گیشه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. فروش سینماها پس از ناآرامی‌های اخیر روزهای پررونقی را پشت‌ سر نمی‌گذارد و تنها مؤلفه دلخوش کننده اخبار گیشه، صدرنشینی سینمای کودک و نوجوان است. «لوپتو» به کارگردانی عباس عسگری در حالی از یازدهم آبان ماه به ترکیب اکران اضافه شد که دیگر انیمیشن این روزهای اکران یعنی «پسر دلفینی» صدرنشین فروش یک ماه گذشته بوده است. «لوپتو» در مدت 10 روز اکران توانست فروش یک میلیارد و 400 میلیون تومانی را تجربه کند و در صدر جدول فروش هفتگی قرار بگیرد. «انفرادی» مسعود اطیابی با 926 میلیون تومان و «پسر دلفینی» با 812 میلیون تومان جایگاه دوم و سوم فروش را در یک هفته گذشته به خود اختصاص دادند. 

​​​​​​​فرهنگی/ اکران سینماها در سومین هفته آبان‌ماه با صدرنشینی انیمیشن «لوپتو» در فروش هفتگی به پایان رسید و در عین‌حال سرنوشت اکران یک فیلم امیدواربخش برای نجات گیشه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.
صدرنشینی «لوپتو» و شکست سنگین «بیرو»


فروش سینماها پس از ناآرامی‌های اخیر روزهای پررونقی را پشت‌ سر نمی‌گذارد و تنها مؤلفه دلخوش کننده اخبار گیشه، صدرنشینی سینمای کودک و نوجوان است. «لوپتو» به کارگردانی عباس عسگری در حالی از یازدهم آبان ماه به ترکیب اکران اضافه شد که طی یک ماه گذشته دیگر انیمیشن این روزهای اکران یعنی «پسر دلفینی» صدرنشین فروش یک ماه گذشته بوده است.
«لوپتو» در مدت 10 روز اکران توانست فروش یک میلیارد و 400 میلیون تومانی را تجربه کند و در صدر جدول فروش هفتگی قرار بگیرد. «انفرادی» مسعود اطیابی با 926 میلیون تومان و «پسر دلفینی» با 812 میلیون تومان جایگاه دوم و سوم فروش را در یک هفته گذشته به خود اختصاص دادند. دیگر فیلم‌ تازه اکران یعنی «طبقه یک‌ونیم»به کارگردانی نوید اسماعیلی که از دهم آبان‌ماه به سینماها آمده فروش چشمگیری نداشته و در این مدت با فروش حدود 432 میلیون تومان پس از «ابلق» نرگس آبیار و «دوزیست» برزو نیک‌نژاد رتبه ششم جدول فروش هفتگی را از آن خود کرده است. «بیرو» به کارگردانی مرتضی‌علی عباس میرزایی از دیگر فیلم‌های تازه اکران، در اولین هفته شکست سنگینی را تجربه کرد و تنها کمی بیش از هزار مخاطب داشت و فروش‌اش به 33 میلیون تومان رسید.
کمدی‌های پرمخاطب
در حالی که صدرنشینی فروش هفتگی و یک ماه گذشته در دست انیمیشن‌ها و سینمای کودک است، فیلم‌های کمدی همچنان جایگاه اول و دوم گیشه سینماها را در جدول کل فروش در اختیار دارند. «انفرادی» مسعود اطیابی در حالی با فروش بالای 72 میلیارد تومان در صدر فروش 8 ماه نخست سال قرار دارد که دیگر ساخته این فیلمساز قرار است بزودی روانه اکران شود. «سگ‌بند» مهران احمدی دیگر فیلم کمدی پرفروش امسال با فروش 41 میلیارد و 400 میلیون تومان و «علفزار» کاظم دانشی با 21 میلیارد و 300 میلیون تومان در رتبه دوم و سوم این جدول قرار دارند.
ابهام در زمان اکران «بخارست»
مسعود اطیابی که به ریسک اکران «دینامیت» در سال‌های رکود کرونا رضایت داد و البته پرفروش‌ترین فیلم سال 1400 هم شد، قرار است فیلم تازه‌اش «بخارست» را روانه گیشه کند. در حالی که انتظار می‌رود اکران این فیلم با بازی حسین یاری، پژمان جمشیدی، امیرحسین آرمان، هادی کاظمی و... از هفته آینده شوک تازه‌ای در فروش سینما ایجاد کند اما از شامگاه ۱۹ آبان ماه خبرهایی مبنی بر منتفی شدن اکران «بخارست» منتشر شده است. در شرایطی که مسعود اطیابی کارگردان این فیلم در گفت‌وگویی از احتمال اکران این فیلم از سه‌شنبه هفته آینده و با هدف ایجاد مفری برای بحران روحی جامعه گفته بود ساعاتی بعد تهیه‌کننده این فیلم در گفت‌و‌گویی با مهر اعلام کرد که اکران فیلم‌شان فعلاً کنسل شده است: «با توجه به منافع سهامداران خردی که در فرابورس روی این فیلم سرمایه‌گذاری کرده بودند، مجموع جمع‌بندی‌مان با توجه به رایزنی‌هایی که با فرابورس داشتیم به این نتیجه رسید که فعلاً اکران فیلم را متوقف کنیم.» در عین حال همایون اسعدیان رئیس شورای صنفی نمایش به ایسنا گفته که هنوز نامه مکتوبی از سوی دست‌اندرکاران فیلم مبنی بر اینکه «فیلم را اکران نمی‌کنند» به شورای صنفی نمایش نرسیده است.