نامه انحـرافی

حميد بقايي از شخصيت‌هاي خبرساز در انتخابات رياست جمهوري دوازدهم بود. فردي كه براي انتخابات دست در دست‌احمدي نژاد وارد ستاد انتخابات كشور شد و در اين كارزار ثبت‌نام كرد. اين حضور و حواشي پيرامون آن، مسئولان دولت نهم و دهم را در راس اخبار قرار داد. توجه به اين مجموعه و فعاليت‎هاي آن‌ها، با رد صلاحيت بقايي و احمدي‎نژاد توسط شوراي نگهبان به پايان رسيد و نزديكان به رييس دولت‌هاي نهم و دهم ترجيح دادند در سكوت خبري برنامه‎هاي‎خود را پيش ببرند. اين سكوت خبري تا بعد از ظهر هجده تير ادامه داشت كه ناگهان خبر بازداشت حميدبقايي در كانال‎هاي تلگرامي دست به دست‎ ‎شد. اولين واكنش رسمي به اين خبر توسط وكيل او صورت گرفت. سيدعلي‎اصغر حسینی، وکیل حمید بقايي درباره صحت بازداشت حمید بقایی از نزدیکان محمود احمدی نژاد گفت:« اطلاعی ندارم و این خبر را تایید یا تکذیب نمی کنم».
اتهام به دستگاه قضا
اما و اگرها در خصوص اخبار بازداشت حميد بقايي در فضاي مجازي و شبكه‎هاي اجتماعي ادامه داشت كه علی اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‎اي و مطبوعاتي احمدي‌نژاد در پاسخ به انتشار حواشي اخبار کانال‌های تلگرامی مبنی بر بازداشت بقایی، گفت: جناب آقای حمید بقایی پیش از این نيز با شکایت دولت یازدهم بازداشت شده بود و در حالی که با توجه به موضوع شکایت هیچ نیازی به بازداشت ایشان نبود ، متاسفانه به مدت ۲۲۵ روز در بازداشت به سر برد .
او مدعی شد که بقایی سرانجام بدون کیفرخواست و بدون وثیقه و بر اساس دستور یک مقام عالی نظام، فقط با قید کفالت آزاد شده است. جوانفکر با بیان اینکه اکنون قریب یک سال و نیم از آزادی بقایی سپری شده است، اظهار داشت: امروز به دستور‌‌ همان بازپرس، نامبرده از مقابل منزل بازداشت و به دادسرا بردند. در آنجا به ایشان گفتند که شما را احضار کرده‌ایم ولی در بازپرسی حاضر نشده‌اید.


جوانفكر در ادامه توضيحاتش در خصوص حواشي پيرامون بازداشت بقايي به نقل از اوگفت: در تماسي كه با حميد‌بقايي داشتم او به من گفت احضاریه‎اي به دست بنده نرسیده است و منزل من همان‎جایی بوده است که ماموران امروز بنده را از‌‌ همان جا بازداشت کردند. بنده دو وکیل و دو کفیل معرفی کرده‌ام و باید احضاریه را به آن‌ها ابلاغ می‌کردید.  جوانفکر یادآور شد: بازپرس پرونده با این فرضیه که ممکن است ایشان را احضار کنند ولی در دادسرا حاضر نشوند، قرار کفالت را تغییر داده و برای نامبرده یک وثیقه ۵۰ میلیارد تومانی صادر کرده است که تامین چنین وثیقه‌ای برای آقای بقایی غیرممکن است و به همین دلیل بازپرس مربوطه، بار دیگر حکم به بازداشت ایشان داده است. جوانفكر بازداشت مجدد و غیرقابل توجیه حمید بقایی در هفته بزرگداشت قوه قضاییه را بسیار عجیب و حیرت انگیز دانست و گفت: انتظار می رود با دخالت مقامات ارشد قضایی به این روند غیرقانونی خاتمه داده شود.
اعتراض نرم احمدي‌نژاد
بعد از اين اتفاقات، کانال «دولت بهار» بخشي از سخنرانی‌های احمدی‌نژاد را با این معنا که «هرکس، هرکاری ولو با ضدیت بهار انجام دهد، به آمدن بهار کمک می‌کند»، منتشر کرد تا به نوعي مخالفت و اعتراض نرم خود را با اين اقدام دستگاه‌هاي امنيتي و قضايي اعلام كند.
دستور آزادي!
اما زماني كه رسانه‌ها و فضاي اجتماعي ايران از سكوت احمدي‌نژاد در قبال بازداشت بقايي سخن مي‌گفتند و از اين اقدام ابراز تعجب مي‌كردند، علي‌رضا احمدي‌نژاد، پسر رييس دولت پاكدستان در توييتر خود نوشت:‌«باهم دعوا دارند ميان سراغ ما ، باهم آشتي مي‎كنند ميان سراغ ما؛ با هم كاري ندارند، ميان سراغ ما!». ساعتي از انتشار اين توييت عجيب توسط عليرضا احمدي نژاد نگذشته بود كه خبري در خصوص نامه محمود احمدی‎نژاد به ملت ایران در اعتراض به بازداشت بقايي منتشر شد. در آن نامه رييس‌دولت‌هاي اسبق با استناد به موادی از قانون اساسی، بازداشت حميدبقایی را اقدامی غیرقانونی و ظلم بزرگ توصیف کرده  و خواستار آزادی فوری وی شد.
احمدي‎نژاد در ابتداي نامه نوشت:« در موضوع بازداشت ناگهانی و مجدد و بلاوجه برادر عزیزم آقای حمید بقایی یکی از خادمان راستین ملت ایران مطالبی را به استحضار می رسانم. در فرهنگ دینی ما، حکومت فی نفسه فاقد ارزش و اعتبار است مگر آنکه در خدمت احقاق حق و اجرای عدالت و جلوگیری از ظلم باشد چراکه در غیر این صورت از آب بینی بز مریض بی‌ارزش‌تر است. بنده و دوستانم با هر عمل خلاف شرعی مخالفیم و اگر حرفی می زنیم برای اصلاح وضع است و این حق طبیعی و قانونی هر شهروند است».
زير سوال بردن قاضي‌القضات
 در بخشي ديگر از اين نامه ضمن اشاره به نامه وي به رهبر انقلاب، به برخي از مسائل در خصوص قوه قضاييه اشاره شده است كه در ادامه بخشي از آن را مي‎خوانيد: «قوه قضاییه نباید مدعی باشد که فاقد اشکال است و از هر نوع انتقاد و اعتراض مصونیت دارد. نباید هر نوع نقد و اعتراض را به منزله ضدیت فرض کرده و با آن برخورد كند. رییس قوه قضاییه و همکاران ایشان معصوم و مصون از خطا نیستند.
براساس اصل سي و دوم قانون اساسي هیچ‌کس را نمی‌توان دستگیر کرد مگر به حکم وترتیبی که قانون معین می‌کند. در صورت بازداشت‌، موضوع اتهام‌باید با ذکر دلایل بلافاصله كتبي به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثرظرف مدت 24 ساعت، پرونده مقدماتی به مراجع‌صالحه قضايی ارسال و مقدمات محاکمه‌، در اسرع وقت فراهم‌شود. متخلف از این اصل، طبق قانون مجازات می‌شود».
طعنه انتخاباتي
احمدي‎نژاد در بخش ديگري از نامه خود خطاب به مسئولان قضايي مي‎نويسد:« در فاصله يك و نيم  سال چه اتفاقی جز ثبت نام آقای بقایی و اینجانب در انتخابات ریاست جمهوری روی داده است؟ بازپرس تا چه مدت برای تحقیقات زمان لازم دارد ، آیا 5/1 سال برای تحقیقات کافی نبوده است؟ در حالی که طبق قانون باید اول تحقیق شود و سپس بر پایه مستندات کافی، جلب یا احضار و غیره صورت گیرد. آیا باید به گونه‌اي عمل شود که امید به احقاق حق مردم توسط دستگاه قضایی، جای خود را به تلاش و جست‌وجو برای یافتن مرجعی جهت رهایی از اجحافات برخی عناصر دستگاه قضایی دهد؟».
خط‌دهي پسر به پدر
اما احمدي نژاد در بخشي ا زسخنانش، با لحن پسرش سخن مي‌گويد و خطاب به مسئولان مربوط مي‌گويد:«آیا ما مرغ عروسی و عزا هستیم. هرگاه جناح‌های سیاسی می‎خواهند درگیر شوند ابتدا با ما برخورد می کنند و اگر صلح کنند باز با ما برخورد می‌کنند و اگر زورشان به دیگری نرسد باز به سراغ ما می‌آیند. آیا خدمت به مردم ، دفاع از حقوق ملت و منافع و استقلال و عزت ملی و تلاش برای پیشرفت کشور جرم است. آیا اینکه ثروت کشور را برای همه مردم خواسته ایم جرم نابخشودنی است؟».
خودزني همه‌جانبه
احمدي نژاد در قسمتي ديگر از نامه با اشاره به داستان پرحاشيه استيضاح وزير كار و افشاگري‎هايش از سوء استفاده فاضل لاریجانی، برادر روساي مجلس و قوه‌قضاييه از قدرت برای منافع اقتصادی، گفت:«روزی در مجلس موضوعی را مطرح کردیم و رسیدگی نيز نشد ، آیا همچنان باید چوب آن را بخوریم؟ طی چهار سال دولت دهم از طرف مجلس و قوه قضاییه تحت شدید ترین فشارها بودیم و بارها قیچی شدیم. اینک چهار سال است در کناریم ، چرا باید همچنان تحت فشار باشیم؟ اینکه در برابر زیاده خواهی های انگلیس، آمریکا و صهیونیسم ایستادیم و ناسزا شنیدیم اما از حقوق ملت کوتاه نیامدیم و پای هیچ سندی را علیه منافع ملت امضا نکردیم جرم نابخشودنی ماست؟».
نقض حكم‌حكومتي؟!
فراموش نكرده‌ايم كه حميد بقايي در نشست‌هايي كه براي انتخابات برگزار مي‌كرد، دليل آزادي در دور اول بازداشت خود راتوصيه مقام معظم رهبري اعلام كرد و با نوعي تكبر خاص نسبت به اين حكم آزادي سخن مي‌گفت.
شكي در آن نيست كه حضرت‌آيت ا... خامنه‌اي با درايت خود در آن بازه زماني آن توصيه را صادر كرده بودند، ولي كاش مسئولان مربوط و جريان دنباله روي احمدي‌نژاد در رابطه با دلايل بازداشت بقايي روشن‌تر توضيح دهند تا با اظهاراتي دوپهلو، به آينده‌بيني و تدبير رهبري نظام در دور اول بازداشت بقايي خدشه وارد نشود.
زيرا همان‌گونه كه مشاهده كرديد، احمدي‌نژاد نيز در نامه خود مدعي شده‌است كه بقايي در اين سال‌هاي بعد از آزادي، غير از حضور در انتخابات، اقدام ديگري انجام نداده است و اين سخن يا به معناي زير سوال بردن حكم آزادي سال 94 معاونش بوده يا با هدف تخريب عدالت قوه قضاييه بيان شده است.